Stor starter

Jeg trenger en 9 L starter. Noen som har en ide på hvordan jeg får til det? Jeg har magnetrøreren fra Brygg Selv med en ca 3cm rørepinne. Vil den klare å trekke dette i f.eks. en plastdunk?
 
Jeg trenger en 9 L starter. Noen som har en ide på hvordan jeg får til det? Jeg har magnetrøreren fra Brygg Selv med en ca 3cm rørepinne. Vil den klare å trekke dette i f.eks. en plastdunk?
Jeg ville kjørt to eller tre steg for å få nok gjær, alternativt gått for en gjæringsdunk, droppet magnetrøreren og ristet løs. Tror det første alternativet er best…
 
Jeg ville kjørt to eller tre steg for å få nok gjær, alternativt gått for en gjæringsdunk, droppet magnetrøreren og ristet løs. Tror det første alternativet er best…
Ser at jeg kan komme noenlunde i mål på 3x3 L, men er redd det begynner å bli en meget stor gjærkake i en 5L Meyer kolbe. Blir også en utfordring med nok oksygen med en slik stor sak. Og jeg kommer egentlig ganske langt fra målet fordi vekstraten blir ganske liten på den 3. Runden.
 
Ser at jeg kan komme noenlunde i mål på 3x3 L, men er redd det begynner å bli en meget stor gjærkake i en 5L Meyer kolbe. Blir også en utfordring med nok oksygen med en slik stor sak. Og jeg kommer egentlig ganske langt fra målet fordi vekstraten blir ganske liten på den 3. Runden.
Jeg tror mange lager starterne i serie. Altså at man lager den første som vanlig, kjøler ned/dekanterer – og overfører 4/5 av gjæren til en ren beholder. Fyller på med ny vørter i kolben og gjentar. Det tar noen dager, men er effektivt.
 
Litt som Holmetoppen, men lager max starter og heller av 3/4 direkte fra røreren i desinfisert beholder. Dette settes kaldt for bunnfelling, så tilsetter jeg ny vørter i kolben for ny runde.
Jeg får nye mer gjær på denne måten enn ved stepp hvor all gjæren forblir i EM kolben.
 
Jeg prøver meg med 4 liter i stor bøtte nå. Har en Bryggselvrører, jeg også. Ingen problemer, men det var jo ikke å vente med såpass beskjedent volum. Jeg trur nok den skulle klare 9 liter.

Legger ei glassplate i bunnen av bøtta; dels for å redusere friksjon, dels for å beskytte plasten.

Starter i bøtte.jpg
 
For å komme eventuelle spørsmål i forkjøpet:

  • Jeg får mye større overflate på denne måten enn om jeg hadde brukt en erlenmeyerkolbe, hvilket bør ha betydning for innblandinga av oksygen. (En uforutsett effekt er at sjøl om det har danna seg et tjukt skumlag, er det et høl i skumlaget i midten, der magneten danner virvelstrømmen. Om det vedvarer, vil jeg tru at det har betydning for oksygneinblandinga.)
  • Jeg får en mye større åpning i toppen der det kan skje gassutveksling. Det kan ha betydning - uten at jeg skal påstå for hardt at det faktisk har det.
  • Jeg tenker å doble størrelsen for å kunne brygge doble brygg, men syntes det var greit å starte litt beskjedent.
 
Jeg gjorde det slik en gang @Finn Berger. Tipper starteren var på rundt 10 liter.
Kan ikke huske annet enn at det gikk helt greit. Brukte ikke noe mellom magnet og bunn,
og tror ikke jeg fikk synlig slitasje pga dette. Men hvilken magnet husker jeg ikke.
Tror det var en stav, men om det var en med/uten magebelte, oval eller ikke, det er glemt.
 
Jeg gjorde det slik en gang @Finn Berger. Tipper starteren var på rundt 10 liter.
Kan ikke huske annet enn at det gikk helt greit. Brukte ikke noe mellom magnet og bunn,
og tror ikke jeg fikk synlig slitasje pga dette. Men hvilken magnet husker jeg ikke.
Tror det var en stav, men om det var en med/uten magebelte, oval eller ikke, det er glemt.
Jeg bruker en helt plain stavmagnet.

Jeg regner med at dette blir standard for startere på mer enn to liter, og jeg har ei helt ny bøtte som jeg tenker å dedikere til denne oppgaven, så jeg tar ingen sjanser på å få slitasje. Og så var det det med friksjonen - men når den drar ti liter greit, ville nok ikke det vært noe problem.
 
Jeg prøver meg med 4 liter i stor bøtte nå. Har en Bryggselvrører, jeg også. Ingen problemer, men det var jo ikke å vente med såpass beskjedent volum. Jeg trur nok den skulle klare 9 liter.

Legger ei glassplate i bunnen av bøtta; dels for å redusere friksjon, dels for å beskytte plasten.

Vis vedlegget 55413
Fiffig opplegg. Men kan du ikke bruke ett lokk løst oppå og en gjærlås uten vann med det "røde" lokket? Eller er du bekymret for tilluft?
 
Fiffig opplegg. Men kan du ikke bruke ett lokk løst oppå og en gjærlås uten vann med det "røde" lokket? Eller er du bekymret for tilluft?
Jeg har lagt lokket løst på, dvs slik at det gaper litt på den ene sida, den som vender mot kameraet på bildet. Der har jeg hengt ei stripe folie, som du ser. Og så har jeg lagt en foliebit over hølet i lokket. Hølet er forresten kjekt; gjennom det kan jeg se ned i starteren.

Etter flere timer er den godt i gang, og det er fremdeles høl i skummet i midten. Det liker jeg, for der kommer det luft rett ned i vørteren/ølet.
 
Har du ikke det når du bruker erlenmeyerkolbe?
Nei, der ligger skummet som et tett og tjukt lokk - hvilket er en grunn til at jeg tviler litt på effekten, eller i alle fall på at den er optimal. Men jeg får jo en pen mengde gjær, så ... .

Det er forøvrig godt å kunne gå og legge seg uten å trenge å engste seg for overskumming i løpet av natta.
 
Sist redigert:
Nei, der ligger skummet som et tett og tjukt lokk - hvilket er en grunn til at jeg tviler litt på effekten, eller i alle fall på at den er optimal. Men jeg får jo en pen mengde gjær, så ... .
Nå er det jo ikke så ofte jeg gidder å fyre opp magnetrøreren, men jeg har aldri fått noe skumlokk. Det blir jo skum, men aldri masse, og bare ved kanten.
 
Nå er det jo ikke så ofte jeg gidder å fyre opp magnetrøreren, men jeg har aldri fått noe skumlokk. Det blir jo skum, men aldri masse, og bare ved kanten.
Det er merkelig. Mulig forklaring er at du bruker DME (?), mens jeg bruker vørter som er høsta fra vanlige brygg - og der gjør jeg jo gjerne ting for å få godt skum, kanskje særlig steget på 72 grader.
 
Jeg har ofte flere cm med skum på det meste i kolben når jeg lager starter. Jeg er ikke så bekymret for at jeg ikke har full virvel så lenge det alltid uansett er god bevegelse i vørteren.
 
Kan det være at det har med krafta i røreren å gjøre? Min er hjemmelaga, og jeg sliter med å få den til å gå sakte nok til å ikke kaste magneten.
 
Kan det være at det har med krafta i røreren å gjøre? Min er hjemmelaga, og jeg sliter med å få den til å gå sakte nok til å ikke kaste magneten.
Nei, jeg trur ikke det. Jeg har både en kraftig rører (bryggselv, den du ser på bildet), og en liten kinarører, av den typen veldig mange har. Skumproblemer på begge, uansett hva jeg gjør.

Det varierer med gjærtypen, så klart. Noen er verre enn andre.
 
Tilbake
Topp