Store batch,er

Grubblet litt på en ting. Si man brygger 60 liter og fordeler dette i 2 eller tre dunker til gjæring og bruker våtgjær med starter.
Hvordan får dere fordelt ut gjæren likt i dunkende ? Hvordan gjør dere dette i praksis.

Sikkert et merkelig spørsmål men jeg tenker det er litt vanskelig å fordele likt.
 
Frode Granli skrev:
Grubblet litt på en ting. Si man brygger 60 liter og fordeler dette i 2 eller tre dunker til gjæring og bruker våtgjær med starter.
Hvordan får dere fordelt ut gjæren likt i dunkende ? Hvordan gjør dere dette i praksis.

Sikkert et merkelig spørsmål men jeg tenker det er litt vanskelig å fordele likt.
Rist godt sammen og hell over i to litermål eventuelt tre..
 
glennrlie skrev:
Jeg slumper de gangene jeg brygger større batcher (2 el 3 gjæringskar). Pleier å ende ut på samme FG.
Jeg gjør det samme som glennrlieresultatet hos oss blir likt/samme FG.
 
Frode Granli skrev:
Grubblet litt på en ting. Si man brygger 60 liter og fordeler dette i 2 eller tre dunker til gjæring og bruker våtgjær med starter.
Hvordan får dere fordelt ut gjæren likt i dunkende ? Hvordan gjør dere dette i praksis.

Sikkert et merkelig spørsmål men jeg tenker det er litt vanskelig å fordele likt.

Jeg laget 2 stk magnetrørere og kjøpte 2 stk 2Liter Erlenmeyer kolber siden jeg også ofte brygger rundt 50 liter om gangen. Da er det lett å regne ut riktig mengde gjær til hvert kar.....skal nevne at jeg også bare har slumpet fra en 5 liters erlenmeyerkolbe tidligere, og vært fornøyd med utgjæringen. :ilike:
 
Tilbake
Topp