Store blå tønner

Arjan

Dommer
Vi vurderer å gå fra flere 30 liters tønner til 1 stor tønne til gjæring. Kontaktet et større engrosfirma her i byen for å få tak i 2 slike blå som er godkjent til næringsmidler. Fikk til svar at det er lenge siden de fikk varer i slike store tønner og de henviste meg til vaskeriet. Der har de akkurat den størrelsen vi leter etter, men de har inneholdt kjemikalier og er altså ikke næringsmiddelgodkjent. Jeg fikk beskjed om at det var bare å vaske dem godt med lut så går det så bra. Er svært skeptisk. Har dere noen synspunkter på dette?
 
Hvor mye var det igjen dere brygget ad gangen? FellesKjøpet selger blå plastdunker på 60 liter, med lokk, kanskje de kan være aktuelle?

Edit: 75% meldinger fra Nederlendere så langt i denne tråden, hva skjer?? ;D
 
Det er bare å spørre nærmeste bryggeri. På ringnesbryggeriet like der jeg bor så kaster de hundrevis hvert år (ca 230 liter). Du burde få så mange du vil gratis der.

PS. Husk at når du bruker store gjæringsdunker så utvikler det mye varme under stormgjæringen,  du må være forbredt på å ha en eller annen form for kjøling.
Jeg har vært inne på samme tanken, men har ikke helt klart å løse kjølingsutfordringen.
 
Du skriver at tønnene inneholdt kjemikalier. Det kommer helt an på hva type kjemikalier og om det har vært i fast eller væskeform det som har vært i tønna før. Er selv næringsmiddelteknolog og vet litt om slikt, der er ALLTID porer i plasten som kjemikalier (spesielt i væskeform) trenger seg inn i. Disse kjemikaliene vil migrere ut i mesken og kan hemme/drepe gjæren.
Unasett så er lut i drøyste laget å bruke med mindre det er belegg av smuss på innsiden av tønna ( I så fall glem å bruk tønna). Kan risikere at tønna går i oppløsning hvis luten er for sterk.
Kjøp deg Ballong rens på Europris og bruk heller det og vask med første gang i sterk konsentrasjon. Når du er verdig å vaske så fyll opp tønna med vann og ballong rens og la stå kanskje en uke. Da vil evt. kjemikalier migrere og bli vasket ut i vannet i tønna. Vask med rent vann etterpå.
 
Eduard skrev:
Hvor mye var det igjen dere brygget ad gangen? FellesKjøpet selger blå plastdunker på 60 liter, med lokk, kanskje de kan være aktuelle?

Edit: 75% meldinger fra Nederlendere så langt i denne tråden, hva skjer?? ;D

Du, jeg og... Tom?
 
Jeg kjøpte noen 200L tønner på nordfjordeid en gang, de hadde vert brukt til saft konsentrat, skal ikke forundre med om lerum har slike og.
 
Huub skrev:
Eduard skrev:
Hvor mye var det igjen dere brygget ad gangen? FellesKjøpet selger blå plastdunker på 60 liter, med lokk, kanskje de kan være aktuelle?

Edit: 75% meldinger fra Nederlendere så langt i denne tråden, hva skjer?? ;D

Du, jeg og... Tom?
og Arjan, som jeg traff på Bjorleik :)
 
Vi har planer om å skifte ut våre 30 liter gjæringstanker til 1-2 såne store blåe fat med klembånd. Kontaktet et engrosfirma her i byen som svarte oss at det er lenge siden de fikk leveranser i så store fat (takke være EU). Henviste oss til vaskeriet der de har haugevis med slike fat. Men dem har det vært kjemikalier i og er nok ikke næringsmiddelgodkjent. De sier at det er helt trygt når vi har vasket dem bra basisk. I så fall får vi dem temmelig billig, men jeg er skeptisk, svært skeptisk.  Hva anbefaler dere?
 
Ja nå er det bare å beklage at mitt spørsmål kom hele 2 ganger. Fikk bare feilmeldinger 1. gangen så skrev en ny en nå nettopp , før jeg såg de haugevis med svar , gode som sådan, som allerede ligger her. Til og med svar av nærlingsmiddelekspert, bukker. Og så av noen landmenn, men hva kan vel de om ølbrygging (Heineken, Amstel...).  Tipset om Lerum går jeg videre med: får kontakte saftkokaradn.  Videre så hadde vi jo ikke helt vurdert utfordringen med temperaturen ved stormgjæringen.  Planen er å bygge et kombinert varme- og kjøleskap/rom. Og i steden for å gjøre den stor nok til å romme 4 30 liter tønner så tenkte vi å ta ett fat, stående på en tralle. Og et ekstra fat til å pumpe over på til sekundærgjæring.  Varmeutfordringen kunne evt. løses gjennom kjølesystemet...      Arjan, Arnoldus bryggelag - Florø
 
Kanske et litt utdatert tips, men for 30 år siden hentet jeg 4 slike fra en bensinstasjon. De fikk kjemikalier, mener det var til vaskehallen, i slike 200 liters blå plast tønner med metall klemring på toppen. Disse ble normalt bare kastet når de var tømt. De var i næringsmiddel godkjennt plast og fungerte dengang greit som gjæringskar.
 
Trond Ivar skrev:
Hvis det er pils og ikke ale du skal lage, så skal dette gjæres kaldt. Tror ikke varmgang vil bli noe problem da.

Med så store volumer ville jeg absolutt ha tenkt godt gjennom en kjøleløsning. Det produseres relativt mye varme under gjæringen.
 
Vil det si varmeproduksjonen øker eksponensielt med volum? Ser ellers klare fordeler med større volum. Blandt annet mindre overflate, som i mitt hode betyr at ølet blir mindre sårbart for bismaker.
 
Tilbake
Topp