Store mengder bunnslam i vørter

Hei.
Er jomfruelig ny i bryggekunsten, men er i gang med mine første "tester"... Prøvde oss på tjekkisk pilsner forrige helg, der alt gjekk rimelig bra etter "plan" og oppskrift. Begge gjæringskarene putrer og går i kjelleren, der temperaturen er ca 13`C. (Er dette passende temperatur?)
I går skulle me utfordre oss sjølv på brygging av mørkt Lagerøl fra Bayern, Det me såg var at me trolig hadde kverna malten for fint, og dermed at det gav stoooore mengder bunnslam i begge gjæringskarene. Kor grovt er det normalt og kverne malten?
Og er det mulig å bruke hevert å "stikke om" til ein nytt, desinfisert gjæringskar i dag for å få bort litt av bunnfallet?
Eller er det like godt å la det stå i fred og la det gå sin gang?
(Satte gjær i igår kl 23.00, for 13timer sidan)
Mvh Nybegynner
 
13 grader er høvelig absolutt øvre grense for vørten, ikke luften rundt for å pirke litt.
Kverningen skal være slik at skallet knekkes, ikke nødvendig å male, men tror de fleste av oss ser at det ikke er pinlig nøye.
Mye bunnfall er det mange grunner til, neppe malingsgraden sin skyld men humle og proteiner, uansett så la det være der, ikke tukle mer med ølet før endelig tapping på fat/flasker.
 
Angående gjæringstemperatur har jeg sett en del forskjellige øvre og nedre grenser. Vi har gjæret lager på alt mellom 8 og 13 grader, og det har smakt bra uansett. Jeg kan faktisk ikke si jeg smaker stor forskjell på ølene heller, men hadde kanskje gjort det hvis jeg hadde smakt på to med ulik gjæringstemp. samtidig. Er det noen som har prøvd å gjære ut over disse grensene? Hva vil skje viss en gjærer en lager på 16-17 grader(lufttemp.)?
 
Tilbake
Topp