Store startere

Når det er behov for starter større enn 5l (egentlig større enn ~3l for min del) så brygger jeg heller en "liten" øl, hvor jeg beregner gjærvekst til å passe målet, og pitcher hele gjærkaka. Mer øl! :)

Når det er behov for starter større enn 5l (egentlig større enn ~3l for min del) så brygger jeg heller en "liten" øl, hvor jeg beregner gjærvekst til å passe målet, og pitcher hele gjærkaka. Mer øl! :)
Hvordan lager du den lille ølen? Kun vann, dme og gjærnæring som i en starter?

Nei, mesker og lager øl på vanlig vis. Lager noe med medium OG, ikke for mørkt eller for mye humle. Tilpasser mengden etter kalkulator for startere.

Hvordan gjør du det ? Lager deg en 10 liter med en lett ale og pitcher gjær i. Etter noen dager med stormgjæring så tapper du ølen over i sekundær ? Eller venter du 14 dager til ølet er ferdig også brygger ny og større mengde øl som du bare tapper over gjær kaken ?

Fornuftig å utnytte gjæren og lage øl, isteden for å kjøpe dme som en må tømme ut uansett. Win win situasjon.

Easybrew

Hvordan gjør du det ? Lager deg en 10 liter med en lett ale og pitcher gjær i. Etter noen dager med stormgjæring så tapper du ølen over i sekundær ? Eller venter du 14 dager til ølet er ferdig også brygger ny og større mengde øl som du bare tapper over gjær kaken ?

Fornuftig å utnytte gjæren og lage øl, isteden for å kjøpe dme som en må tømme ut uansett. Win win situasjon.

Easybrew

De gangene jeg har gjort det har jeg stort sett latt den gjære ut, og så brygget ny batch på flaskedagen. Da slipper man å tygge negler over gjærvask og renslighet i denne settingen osv.

Han lager bare en vanlig øl, som ikke er drøy på hverken ABV eller humle. Det er ikke uvanlig å planlegge to brygg frem i tid for å få nok fersk gjær til en sterkere/større øl ut ifra ølet man lager først.

Tilbake
Topp