Størrelse på HLT til Blichmann 10 gallon meskekar

Hannaas

Norbrygg-medlem
Jeg er i akutt fare for å gå til innkjøp av en 10 gallon Blichmann Boilermaker til mesking. Spørsmålet mitt er: Hvor stor HLT trenger jeg? Satser på å ende opp med ca 22 liter i kokekaret etter nedkjøling.

Jeg har en 20-liters gryte stående, og en rask beregning forteller meg at denne vil være tilstrekkelig for de fleste øl, bare ikke de aller letteste (OG>1,035 er OK med antatt 80% utbytte). Dersom du har erfaring med skyllevolumer brukt til dette meskekaret, med en tilsvarende batchstørrelse; skrik ut!
 
Mlt?

On topic. Jeg bruker Biltemas hyttekjele på 24(?) liter. Holder til meg. Kjører 26l til kok. Mao. meget nært din batch-størrelse
 
Mlt?

On topic. Jeg bruker Biltemas hyttekjele på 24(?) liter. Holder til meg. Kjører 26l til kok. Mao. meget nært din batch-størrelse
Kanskje det er verdt å legge noen kroner i en hyttekjele fra biltema da. Den er på 25 liter i følge nettsiden, og fem liter er jo en økning på 25% fra 20 liter, så ikke helt uvesentlig. Kan du huske å ha brukt proppfull HLT noen gang?
 
Med 32l til kok og 3l/kg så er det meste jeg har skylt med rundt 22l. Da har OG vært rundt 1.035. 77% utbytte. Roughly.
 
Kanskje det er verdt å legge noen kroner i en hyttekjele fra biltema da. Den er på 25 liter i følge nettsiden, og fem liter er jo en økning på 25% fra 20 liter, så ikke helt uvesentlig. Kan du huske å ha brukt proppfull HLT noen gang?

Nei.

Pleier å bruke 20l og fyller til jeg når 26l i kokekjele. Bruker 3l/kg i mesk
 
Ser ut som om 20-literen holder. Pleier å følge Jamils råd om å "brew strong" uansett. :)

Takk for god hjelp, begge to!
 
Jeg ser at en del bruker kjølebokser som meskekar, og ønsker å prøve dette selv. Jeg lager bare små batcher (rundt 8-9 liter), og lurer dermed på om jeg bør kjøpe en solid kjøleboks (type Igloo) som holder godt på varmen, men samtidig bare finnes i store størrelse, og vil dermed bare være 1/4 full under meskinga, eller om jeg skal kjøpe en billig, 7,5-litersvariant jeg fant på Biltema, men som samtidig kommer til å være helt full under meskinga. Hva vil gi minst varmetap?
 
Hvis du skal resirkulere på en eller annen måte ville jeg heller valgt den som gir tykkest maltseng og heller pimpet den litt mtp isolasjon.
 
Sjekk iallefall hvis den er matvennelig i tillegg til "miljøvennelig".ved temperaturer opp til 80c.

Men tror faktisk du gjør deg selv en tjeneste i det lange løp ved å kjøpe noe som er litt mer ordentlig. En kjele fra IKEA f.eks.
 
Du må isolere.

Men må ser jeg at jeg blandet, Ikea har vel bare opp til 10l. Men poenget var at med mindre du finner en liten nok kjøleboks så ville jeg gått for en kjele du kan modde slik som du selv vil.
 
Siden vi er inne på blingman, hvor mye malt går i 15g og 20g, sikkert noen som har prøvd grensene på disse?
Vurderer en separat meskekjele til store øl sammen med speidelen.
 
Tilbake
Topp