Størrelse på meskekar

Hei!

Vi planlegger overgang til all-grain, og jeg sitter å regner meg bort for å finne rett størrelse på meksekaret.

Jeg har kommet frem til at  minimum for å brygge 20L øl med OG på 1065 er 5.5 kg malt ved 75% eff.
En kg malt skal (iflg How to brew) være 2,75 L = 15 L            (dette er to liter vann og en kg malt)
I tillegg trengs 2L vann pr kg malt = 11 L                              (dette er det frie vannet)
Tilsammen                                = 26L

Høres dette ok ut, stemmer det med størrelsen på meskekarene deres (real life)?

Et annet viktig spørsmål er om dette er så superkritisk som jeg innbiller meg at det er  :attevar:, om det ikke bare er å regulere tykkelsen på mesken etter hvor mye plass det er i karet og at en boks som er mellom 25 og 30L fungerer. (Jeg skjønner jo at større enn 26 er helt ok :) )

Det tredje er jo om noen vet om et sted jeg får kjøpt en kjøleboks som er passe stor i Oslo? Nå er det jo høysesong :)
 
Jeg bor også i oslo og kjøpte mine to 50L på loppemarked, gode merker var det også, coleman og thermos. Men nå er det kanskje ikke akkurat sesongen for loppemarked. Men ellers har OBS og europris en tendens til å ta inn kjølebokser nå i sommermånedene, det hadde vel også vært noen igloo bokser på smart club på alnabru tidligere.
 
Erik1984 skrev:
Et annet viktig spørsmål er om dette er så superkritisk som jeg innbiller meg at det er  :attevar:, om det ikke bare er å regulere tykkelsen på mesken etter hvor mye plass det er i karet og at en boks som er mellom 25 og 30L fungerer. (Jeg skjønner jo at større enn 26 er helt ok :) )
I Designing Great Beers står det at en kan bruke inntil 4 liter vann pr kg malt. 2,5liter er vel nærmere det vanlige, men det er altså et visst slingringsmonn.
 
Ok, det var en nyttig bit informasjon :)

How to brew bruker konsekvent 2 qts/lbs som er ca 4 liter pr kg. Du får kanskje ut alt sukkeret med skyllingen etterpå, enten du bruker 2,5 eller 4 liter per kg malt?

Det endrer jo egentlig spørsmålet til hvor mye vann skal/bør det være pr kg malt.... :)
 
Men du bruker mindre skyllevann hvis du bruker mer meskevann, og omvendt. Du skal ende opp med en viss mengde før koking, som minus avdamping, rest i mesken, rest i humlegrøten og annet 'smårask' skal ende opp med batchvolumet. Det som blir igjen i mesken er greit å beregne: Den mesken du kaster inneholder 4 ganger så mye vann som 40% av mengden malt (man regner at ca 60% av maltmengden er sukker som du får oppløst i vørteren). Hvis du starter med 5kg malt, vil 3 kg bli igjen i vørteren og du sitter igjen med 2kg. Dette vil inneholde 8liter vann, så du kaster totalt 10kg.
 
Denne er perfekt til 20L - 30L.

IGLOO MARINE 36 34,2L

Välisolerad kylbox i plast med UV skydd. Dubbla bärhandtag. Kan belastas upp till 136 kg, vilket gör att den går att sitta på.
5 års garanti på boxarna.

Kjøpes her; http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=48401
Adresse:
Sandvika
Adresse: Rudsletta 12, 1351 Rud
Tel: 67 17 52 52, Fax: 67 17 52 53


Benytter to slike, en på 34,2L til mesking og 51,3L til skyllevann.

Her er det bilder av noe av oppsettet: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1261.msg17972.html#msg17972
 
Dag skrev:
Men du bruker mindre skyllevann hvis du bruker mer meskevann, og omvendt. Du skal ende opp med en viss mengde før koking, som minus avdamping, rest i mesken, rest i humlegrøten og annet 'smårask' skal ende opp med batchvolumet. Det som blir igjen i mesken er greit å beregne: Den mesken du kaster inneholder 4 ganger så mye vann som 40% av mengden malt (man regner at ca 60% av maltmengden er sukker som du får oppløst i vørteren). Hvis du starter med 5kg malt, vil 3 kg bli igjen i vørteren og du sitter igjen med 2kg. Dette vil inneholde 8liter vann, så du kaster totalt 10kg.

Ja det gir jo mening, og det blir jo en annen tråd med tykkelse på mesken. Det betyr jo at hvis vørteren skal være 23-25L ( - avdampning - humlegrøt - bunnfall i dunken = 20L) så må summen av vannet i mesken og skyllevannet skal bli 23 L + 8 L = 31L  så meskekaret bør være minimum 15,5L (hvis vi skyller og mesker med samme volum) + volumet av malten. Og da høres det ut for meg som om jeg kan bruke 22-25L kjøleboks...

Ser ikke helt poenget med kjøleboks til 500,- når det uansett blir noe større om ca 10-20 batcher :)
 
mltsizetable.gif


en liten oversikt (i gallons, quarts osv....) som jeg fant på
http://www.homebrewtalk.com/f11/how-big-your-mash-tun-needs-123585/

kan kanskje være av nytte til noen av oss her også...
 
Her er også en kalkulator (som gir det samme som jeg har beregnet for hånd :) ):

http://www.rackers.org/calcs.shtml
 
Regnestykket ditt ser ikke så galt ut! ;)
Jeg var først tvilende til alt dette vannet som skulle bli igjen i mesken, så jeg kontrollveide alle step under en brygging. Det stemte på en prikk over hele fjøla!
 
Tilbake
Topp