Størrelse på meskekjele

Har etterkvart fått lyst til å skifte ut "gjæringsbøtte-i-gjæringsbøtte" meskeoppsettet mitt og siklar då på ein "Blingmann" kjele....
Men kva størrelse skal eg velge? Bryggjar stort sett 25 liters batcher og da burde det vel halde med 37 literen, men kan den bli for liten dersom eg vil bryggje sterkare øl?
Prøvde meg på eit brygg med ca. 10kg malt i gjæringsbøtte oppsettet eg har i dag og det vart iallefall trangt nok.
Blir 56 literen for stor til "vanleg" styrke?
 
Jeg endte opp med en 37 til sist etter å ha hatt en 56L jeg bare satt og så på i noen dager siden det gikk opp for meg etter at jeg kjøpte den at den ble for stor..

F.eks i mitt oppsett:

11Kg malt vil gi meg 25L øl med en OG på 1.094 (kanskje litt lavere da jeg ikke har prøvd med 11 KG enda) for 25 liter vørter. Da brukes nesten 36 liter av kjelen.

Skal jeg lage enda sterkere øl så lager jeg en mindre batch. Jeg regner med 2.52 liter svinn til trub. og 78% meskeeffektivitet.

Grunnen til at jeg gikk for den mindre var for å få en dypere maltseng og mindre grumsete vørter, samt at jeg sjeldent brygger veldig sterke øl.
 
Takk for svar, landar nok på ein 37 liter ja. Bryggjar tross alt mest normalstyrke og er nok betre å skalere ned dei få brygga der det er nødvendig.
 
Når prisen skiller så lite, så hadde jeg nok valgt den store kjelen. Eller.. jeg syns blicmann er overpriset og hadde (har) valgt 50L kjele fra niche til 1300kr...
 
Tilbake
Topp