Størrelse på mesketank for RIMS

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg er i gang med å oppgradere bryggeriet mitt, og trenger litt hjelp før jeg går i gang med sveiseapparat og vinkelsliper...

I dag bruker jeg et 30cm rør med påsveist silbunn oppi en 25l kjele fra Biltema, under mesking pumper jeg ut fra bunnen av kjelen og oppi meskerøret.

Planen er nå å oppgradere til 50l batch, og lurer da på om en mesketank/rør på 30 cm diameter blir for liten til å ta f.eks 10-12 kg malt? Slik det er i dag så fyller 5 kg. malt omlag 20-25 cm i meskerøret, og mitt spørsmål blir da om det dobbelte (opp mot 50cm) kan bli for mye slik at jeg får problemer med for lite gjennomstrømning av vørter under meskingen. Synes allerede det går litt treigt, men det kan skyldes silbunnen jeg bruker som har 1,2mm hull (c/c 2mm). Jeg planlegger å bruke silplate med 1,5mm hull (3 mm c/c) på den jeg skal bygge nå.

Noen tips og innspill her?

Mvh,

Erlend H.
 
Har ikke tro på at det er silplata sin skyld.
Jeg bruker en Ø 45 VVB som rommer 75-80 liter og 20 kilo malt.
Brygger 40-100+ liter, tror det vil passe det du beskriver du vil ha.
 
Er det 50 liters batcher du vil brygge, vil jeg anbefale at hyttekjelen blir hyttekjele. Jeg bruker samme kjelen som HLT til mitt oppsett for 20-25liters batcher og den rommer bare såvidt nok skyllevann...
 
Tilbake
Topp