Støtte til Safale s-04

Bryr meg ikke så mye om hva som står noen plass, jeg kan ikke fordra den. Har prøvd den 6-8 ganger, på flere forskjellige temperaturer og øltyper. nå har jeg gitt den opp :)
 
Jeg har brent meg på denne en gang, men det var min egen feil. Gjæret på noe for høy temp og fikk en haug med fusel. Det var bare å tømme ut. Dette kunne selvsagt skjedd med en annen gjær også.
 
Eg var ikkje så begeistra for denne men bestemte meg for å gi den ein sjangs til. Har brygga to ESB i seinare tid som eg syns blei heilt OK. Den gjærar godt ut og bunnfeller som ein skiftenøkkel. Med god behandling og om ein held temperaturen i tøylane er den ikkje så verst syns eg.
 
protto skrev:
Eg var ikkje så begeistra for denne men bestemte meg for å gi den ein sjangs til. Har brygga to ESB i seinare tid som eg syns blei heilt OK. Den gjærar godt ut og bunnfeller som ein skiftenøkkel. Med god behandling og om ein held temperaturen i tøylane er den ikkje så verst syns eg.

Hvilke temp har du siktet dei inn på denne gjæra? Har du prøvd den i en IPA f.eks?
 
Brukte den akkurat på en Mild (Second Runnings)
Fortsatt på gjæringskar, men smaker meget lovende!

Trmd
 
janvad skrev:
protto skrev:
Eg var ikkje så begeistra for denne men bestemte meg for å gi den ein sjangs til. Har brygga to ESB i seinare tid som eg syns blei heilt OK. Den gjærar godt ut og bunnfeller som ein skiftenøkkel. Med god behandling og om ein held temperaturen i tøylane er den ikkje så verst syns eg.

Hvilke temp har du siktet dei inn på denne gjæra? Har du prøvd den i en IPA f.eks?

Kun to ESB gjæra på 18ºC målt i ølet. Auka til 20ºC etter stormgjæring. Har ikkje våga å prøve IPA då eg som regel er fornøgd med us-05 eller wlp051 (når eg får ånden over meg til å bygge skikkeleg startar).
 
Jeg har også prøvd den et par ganger uten hell. På 18C, Først en Nøgne Porter klone som ble omdøpt til Xmas Bananasplitt Porter grunnet voldsom esterproduksjon. Så nå nylig en Strong Bitter basert på Jamils BCS-oppskrift. Samme der også med masse off-flavors.

Så er også interesert i å høre triks fra folk som sverger til den. Har forøvrig et altfor stort privat stash med god holdbarhet så om noen som vil ha så skal de få 10stk ink porto i posten for 200kr, bare send PM
 
Hmm, har brygga imperial stout med denne med stort hell et par ganger nå.

Eller egenkomponert imperial stout inspirert er vel rettere sagt..
 
Tilbake
Topp