Stout med vanilje og kokos?

Hannaas

Norbrygg-medlem
Først av alt: Er det en god idé å tilsette både ristet kokos og vaniljestenger bløtlagt i litt bourbon til en stout? Jeg har forstått at det kan bli godt hver for seg, og i matlaging er kombinasjonen av kokos og vanilje knall, men er det kun dessertmagen min som synes dette er lurt? :jaha:

Planen er som følger:
Lage en lett, men smooth stout (satser på Ó Flannagáin Standard som jeg synes er en perfekt "hverdagsstout": OG: 1,046, FG: 1,014, IBU: 17)

"Tørrhumle" etter en ukes tid:

[*]3 store vaniljestenger splittet og bløtlagt i 2-3 dl. bourbon i noen dager. Både stengene og spriten hives i bøtten.
[*]350 g. kokoschips ristet i ovnen til de er gyldne (vekt etter risting).

Målet er et balansert og nokså lettdrikkelig juleøl som man kan ta noen glass av uten å bli "stinn". Ettersom jeg aldri har krydret øl med verken vanilje eller kokos tidligere har jeg noen spørsmål:

[list type=decimal]
[*]Hvor lenge bør jeg la ølet stå etter tilsetting av kokos og vanilje?
[*]Bør ølet tappes over på ny bøtte? Vanligvis tørrhumler jeg (med humle) rett i primærbøtten.
[*]Bør oppskriften endres? IBU opp? OG opp?
[*]Er denne oppskriften feil utgangspunkt? Bør jeg bruke en annen oppskrift som utgangspunkt, eller for eksempel justere FG opp med laktose?
[*]Er mengdene av vanilje og kokos fornuftige? Jeg ønsker tydelig smak av begge deler, men vil gjerne beholde de fine notene av brent korn og sjokolade fra stouten.
[/list]

Alle erfaringer og meninger tas imot med takk!  :yes:
 
Nå har ikke jeg laget noen brygg med de ingrediensene sammen, men tror ikke å bløtlegge vaniljen i alkohol gjør stort. Når jeg lager likør med vaniljestenger tar det bortimot en måned før vaniljesmaken kommer frem. Jeg tror du kan nå langt ved å bare ha alt sammen i bøtta etter en ukes tid, og la det stå en måned ++. Jeg kan ikke se du nevner hvor stor batch du lager, så det blir vanskelig å foreslå mengde kokos osv, men i en 20 liters batch kan det vel gå fint. Personlig så liker jeg litt høyere OG og FG (gjerne med laktose), men det er en smakssak.

Antar også at du allerede har brygget, så jeg er også nysgjerrig om hvordan det går.
 
Resultatet ble bra. Masse kokos og vaniljepreg, uten at ølet ble veldig tungt. Det holdt faktisk til andreplass i klassen for juleøl med tilsetninger i fjorårets juleølkonkurranse. :D

Poenget med spriten var først og fremst å desinfisere vaniljestengene, men litt bourbon skader uansett ikke..

Tror disse tilsetningene godt kan passe minst like godt i en tyngre stout, men poenget her var å lage en litt lettere variant. Mener å huske at jeg mesket litt høyere enn vanlig for å få litt ekstra fylde.
 
90L, 3 kg fordelt på mesk og whirlpool. Så 3 nye kilo på 60l i sekundær.

Vanlig tørket kokosmasse.
 
Resultatet ble bra. Masse kokos og vaniljepreg, uten at ølet ble veldig tungt.
Kor mykje brukte du av vanliljestanger og kokos per liter ? Ristet du kokosen ?

Tenkte eg skulle prøve denne stouten med typiske julekrydder, men kokos høres ut som noe som bør prøves.
 
Kor mykje brukte du av vanliljestanger og kokos per liter ? Ristet du kokosen ?

Tenkte eg skulle prøve denne stouten med typiske julekrydder, men kokos høres ut som noe som bør prøves.

Sjekket notatene mine nå. Jeg brukte en pakke kokoschips som veide 250 g på 23 liter øl. Ristet dem på 180 grader til de var gylne og dumpet dem rett i gjæringskaret. Brukte chips fra helsekostbutikk i stedet for vanlig kokosmasse for å gjøre det enklere å tappe av øl uten å få med kokos, men kokosen holdt seg flytende hele tiden, så det hadde sikkert gått fint uansett. Hvis jeg gjør dette flere ganger kommer jeg nok til å kutte ned noe på kokosen, da både smaken og lukten var voldsom, særlig da ølet var ungt.

På bryggedagen splittet jeg tre feite vaniljestenger og la i et glass med 2 dl bourbon. Dette ble hevet oppi ølet sammen med kokosen, etter åtte dager. Dette var omtrent passe mengde for min gane.

Lot ølet stå 8 dager etter tørrkrydring før det ble fatet.

Et tips: kokosflakene tok en del plass i bøtten, og det var en tydelig fettfilm på ølet, så det kan være lurt å lage noen liter ekstra.
 
Tilbake
Topp