Stout, stoppa på 1030

eirikhm

Norbrygg-medlem
Hei,

brygga en stout for snart to uker siden, og har litt problemer med utgjæring.

OG på 1080. Brukte 6kg pale ale malt, og 2kg spesialmalt (roasted barley, black malt, flaked barley, dark caramalt). Det var første mesking med dette oppsettet, så var nok litt slingring på temperaturer.

Første dagene gjæret den meget eksplosivt på 20c, og jeg burde nok skrudd ned temperaturen siden det garantert var mye høyere temp i selve ølet. Lite å gjøre med det nå..

Etter en ukes tid stoppa den opp på 1030, og etter noen dager jeg pitcha om til en ren bøtte i håp om at dette skulle sette fart på sakene. Noe det ikke gjore.

Har lest litt om bruken av enzym på http://www.brewery.org/brewery/library/enzymes595.html, og har både gode og dårlige erfaringer med dette fra før. Har brukt det på en IPA, som gjæret helt ut og jeg satt igjen med en markat aroma som kun kan beskrives som eim av alkohol. Andre gangen var på en brown ale som gikk ned på 1004, og jeg fikk litt av samme problem der. Etter to uker med tørrhumle og fire uker på flasker blei den drikkandes likevel.

Nå, batchen jeg har her er på ingen måte udrikkelig, men syns den fortsatt er litt søt. Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Kan evt tørhumling hjelpe å dekke over sødmen på et vis?
 
Antageligvis har du for mykje ugjærbart maltsukker igjen, som følge av meskinga. Og da er det ikkje mykje man kan gjøra. kva meskeskjema prøvde du på?
Tørrhumling kan blir godt det, men tror ikkje det vil dekke over så mykje sødme. Eg ville tappa den på flaske og kalt den ein sweet sweet stout, men det må du bestemme.

Skumleste litt i den artikkelen, forstår at han foreslår å tilsette pilsner ensym. Eg tror det er unødvendig. Med riktig mesking skal man få gode resultater(forutsatt av at gjæren er frisk). Personleg etstegsmesker eg med 2,5 L/kg og har ikkje hatt problem med å treffe ønska FG.
 
Takk for svar:)

Det ble litt klabb og babb, men det var etsteg, med rimelig tykk mesken. Fikk kanskje 1,9 - 1,8L/kg.
 
Hvilken og hvor mye gjær brukte du? Hvordan luftet du vørteren før pitching?
 
Utvalget hos Vin og Bar var ikke det største når jeg var innom, så endte på en pakke Wyeast 1275 (Thames Valley).

Ang lufting så brukte jeg hevert når jeg hadde det i gjæringsbøtta, så spruta så godt det gikk der. Etter det plaska  / rørte jeg i så mye jeg klarte med bryggesleiva.
 
eirikhm skrev:
Utvalget hos Vin og Bar var ikke det største når jeg var innom, så endte på en pakke Wyeast 1275 (Thames Valley).

Ang lufting så brukte jeg hevert når jeg hadde det i gjæringsbøtta, så spruta så godt det gikk der. Etter det plaska  / rørte jeg i så mye jeg klarte med bryggesleiva.

Wyeast 1275 gjærer ikke særlig godt ut, etter min erfaring. Hvis du kun brukte en pakke, uten starter, så har nok gjæren gjort sitt. Når det er sagt, en stout med OG1080 og FG 1030 høres ikke katastrofalt ut i mine ører. Å stikke om ølet til en ny dunk vil ikke ha noen effekt på gjæringen. Tvert i mot, kunne du ha tjent på å la den stå lenger. Da ville gjæren også ha fått tid til å rydde opp etter seg. RDWHAHB :)
 
Tilbake
Topp