Strøm til 50L

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på å anskaffe meg en 50L Speidel og lurer på hvordan det er med strøm til denne.

Jeg har bare 10 ampere tilgjengelig, og det er såvidt nok til å kunne drive 20L Speidelen.

Finnes det noen innstillinger på 50L'eren som gjør at den ikke utnytter all effektiviteten av varmeelementet? Eller må jeg krype til korset og skaffe elektrikere som skal legge inn nye kurser?
 
Speidel 50 liter bruker 3200 watt på full fyring. Jeg er langt fra elektriker, men mener å huske at regnestykket du skal bruke for å beregne hvor mye du kan trekke på en kurs, er spenning x ampere = watt.

Altså, 230V * 10A = 2300.

Altså vil Speidelen overbelaste kursen og ryke sikringen.

Altså: RetBergen over her, har svaret: krype.

;-)
 
Ja, jeg tror nok det.

Jeg bare lurte på om speidelen hadde en innstilling slik som på endel av disse 3500W induksjonsplatene, at du kan ha dem på uten å trekke fulle 3500W.
For jeg har klart å kjøre en slik induksjonspate på 10A, så lenge jeg ikke stilte den inn for høyt slik at den overgikk 2300W.
 
Ah, ja sånn, ja.. Nei, si det.. der kommer jeg til kort. Alt jeg kan si er at jeg skulle ønske jeg hadde en Speidel 50 L. Jeg har nemlig nok strøm!
 
Har flere bekjente med 20L Speidel som angret på at de ikke bare gikk for 50L med en gang. Så jeg prøver å ordne opp i det tekniske, slik at jeg slipper å gå rundt med samme etterpåklokskap :p
 
Hvis du greier å koble om Speidelen til en 10A kurs blir det for lite effekt på den slik at den vil bruke lang tid i tillegg til at du neppe greier tilfredsstillende kok på den. Løsningen er nok å legge opp en ren 16A kurs og så beholder du 10A kursen for å varme opp skyllevann.
 
Skal du først ha ny kurs, bør du få lagt opp 20A like så greit. Jeg gjorde det til bryggeboden min og angrer ikke på det. Greit å kunne ha på en vifteovn, etc i tillegg.

Edit: ser nå at forslaget selvfølgelig var 16A i tillegg til 10A, så da...