Strøm til 50L

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på å anskaffe meg en 50L Speidel og lurer på hvordan det er med strøm til denne.

Jeg har bare 10 ampere tilgjengelig, og det er såvidt nok til å kunne drive 20L Speidelen.

Finnes det noen innstillinger på 50L'eren som gjør at den ikke utnytter all effektiviteten av varmeelementet? Eller må jeg krype til korset og skaffe elektrikere som skal legge inn nye kurser?
 
Speidel 50 liter bruker 3200 watt på full fyring. Jeg er langt fra elektriker, men mener å huske at regnestykket du skal bruke for å beregne hvor mye du kan trekke på en kurs, er spenning x ampere = watt.

Altså, 230V * 10A = 2300.

Altså vil Speidelen overbelaste kursen og ryke sikringen.

Altså: RetBergen over her, har svaret: krype.

;-)
 
Ja, jeg tror nok det.

Jeg bare lurte på om speidelen hadde en innstilling slik som på endel av disse 3500W induksjonsplatene, at du kan ha dem på uten å trekke fulle 3500W.
For jeg har klart å kjøre en slik induksjonspate på 10A, så lenge jeg ikke stilte den inn for høyt slik at den overgikk 2300W.
 
Ah, ja sånn, ja.. Nei, si det.. der kommer jeg til kort. Alt jeg kan si er at jeg skulle ønske jeg hadde en Speidel 50 L. Jeg har nemlig nok strøm!
 
Har flere bekjente med 20L Speidel som angret på at de ikke bare gikk for 50L med en gang. Så jeg prøver å ordne opp i det tekniske, slik at jeg slipper å gå rundt med samme etterpåklokskap :p
 
Hvis du greier å koble om Speidelen til en 10A kurs blir det for lite effekt på den slik at den vil bruke lang tid i tillegg til at du neppe greier tilfredsstillende kok på den. Løsningen er nok å legge opp en ren 16A kurs og så beholder du 10A kursen for å varme opp skyllevann.
 
Skal du først ha ny kurs, bør du få lagt opp 20A like så greit. Jeg gjorde det til bryggeboden min og angrer ikke på det. Greit å kunne ha på en vifteovn, etc i tillegg.

Edit: ser nå at forslaget selvfølgelig var 16A i tillegg til 10A, så da...
 
20A kurs blir litt klønete. Vær obs på at du da ikke lengre kan bruke "vanlige" stikk/kontakter lengre da de er kun godkjente opp til 16A.
Hvis du ikke har en enhet som alene trenger 20A kurs, bør du heller gå for 2 stk 16A kurser.
 
Ja, selvfølgelig.. du har helt rett. Det er jeg som tuller. Jeg har jo ikke 20A i bryggeboden min.. jeg har 16A. Husker nå at at jeg var borti denne problemstillingen den gangen også..
 
Det er jo ikke værre enn å koble på nytt støpsel da... Eller å lage seg en adapter. Og det trenger man jo ikke elektriker for å gjøre eller, for den saks skyld!
 
Det er jo ikke værre enn å koble på nytt støpsel da... Eller å lage seg en adapter. Og det trenger man jo ikke elektriker for å gjøre eller, for den saks skyld!

Hvis du har 10A-kurs og trenger 16 eller 20 A, så må du nok gjøre mer enne å bytte støpsel... ;)
 
Fått sjekket med elektriker, og de anbefaler å legge opp en ny kurs fremfor å oppgradere en gammel. De mener det blir billigere.
Da får jeg et eget, dedikert uttak på 16A som jeg kan bruke til Speidelen.
De estimerer 4-5000 kroner for en slik jobb.

Noen kommentarer/anbefalinger?
 
Hør hvor mye de skal ha for en blå eller rød 32A kurs. Er ikke forskjellen stor så gå for 32, men det koster vel kanskje litt ekstra å knekke den kursen ned til 16A igjen?
 
Blir en del dyrere da det må installeres 1 3x32A sikring, 3x10mm2 kabel og et eget sikringsskap med 3 kurser. Fordelen er at man da får 3 16A kurser som man kan belaste fullt ut. Hvis ikke forbruket er så høyt, er det billigere å legge opp 2 16A kurser isteden.
 
Hvordan får man utnyttet en 3x32A i praksis til å bli tre 16A enkeltfasede kurser?
Tror jeg skjønner hvordan det er mulig hvis lasten deles på f eks 3x1600w og 3x2000w element men har man tre 3600w element får man vel bare utnyttet to av disse? Forutsetter at alle elementene er innkoblet samtidig.
Vanskelig dette med strøm.
 
Tilbake
Topp