Strømbrudd og pilsbrygging , hva gjør jeg nå?

Satt en pils til gjæring på 12 grader termostyrt i fryseboks for 4 dager siden. OG var 1,046 og jeg målte nå SG til å være 1,03, så det er ett stykke igjen av gjæringen.

Til min store forskrekkelse gikk strømmen mens jeg har vært på jobb, og temperaturen i karet nå var 14 grader.

Usikker på når strømmen kommer tilbake, men det gjør nok det i løpet av dagen.

Hva gjør jeg når jeg kommer hjem og strømmen er tilbake? Setter jeg bare ned temperaturen til 12 grader og fortsetter som normalt, eller må jeg holde den på den "nye" temperaturen? Må jeg ta den skånsomt ned til 12 grader, eller vil det gå fint fra der den er (som kanskje er 16-20 grader når jeg er hjemme)
 
Gå for 12 grader du videre
Du har sikkert ikkje 14 grader i heile karet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Reduksjon i temperatur medfører en risiko for at gjæringen stopper opp så jeg hadde nok latt den gå på 14.
 
Lagergjær krasjer ikke når temperaturen synker. Så sant den ikke synker for mye for fort. To grader er ikke noe problem. Av og til kan lagergjær utvikle vel mye svovelodører når temperaturen synker rask. Heller ikke svovellukten er et stort problem den forsvinner. Har vært igjennom langt verre svingninger en dette uten at det har vært et problem.

mv
Bårdd
 
Det ser litt ut som om denne har stoppet på FG 1,016. Skal gi den over helgen til å gå videre ned, men ser ut som den har gitt opp. med 75% att skal den stoppe på 1,011- det er minimum av hva jeg forventer før jeg kaller denne vellykket. Bør jeg vente etter helgen og eventuelt prøve å få gjæren tilbake i suspansjon?
 
Den endte opp på 1,014. Ikke fornøyd men smaken var jo ikke så verst faktisk (fra hydrometer prøven), en del bedre enn den forrige. Det skyldtes at jeg humlet litt mer aggressivt denne gangen, for den forrige ble veldig uinteressant ift dette.

Har kjølt ned til 10 grader nå, kjøler videre ned til 5 grader før jeg tar og flasker når jeg får tid til det.

Erfaringen min er at ekstrakt brygging og pils er en komplisert affære, spesielt når strømmen går. Gir ikke helt opp enda neste esktrakt blir med 80% malt og 20% rissirup (hvis jeg får tak i dag), så lager jeg noe som kanskje ligner på heiniken.

Skal eksperimentere litt for å se hvor mye enkle sukkerarter jeg må tilsette for å få god utgjæring. Kanskje stegvis gjærnæring er lurt også?
 
Tilbake
Topp