Stuck mash

Er i ferd med et ambisiøst brygg, der jeg skal partigyle tre havrestouter av ulik styrke. Førstemann ut er 45 liter vann og 25 kg malt, og blichmannen er nesten helt full. Jeg fikk sirkulert vørteren i ca et kvarter før sirkulasjonen minket og tilslutt stoppet. Slangen mellom mesketanken og pumpa er full av luft, og jeg slo av varmeplata da jeg hørte freselyder fra under silbunnen. Jeg har prøvd å røre i mesken, og skrape over silbunnen uten at det har nyttet. Jeg har tatt resirkslangen (fra pumpa) og satt på ei bøtte som står på gulvet ca 1 meter under meskekaret, likevel renner det ingen ting ut. Takknemlig for tips som får igang jævelskapen.
 
Da må satan inn.
Nei, hva med å øse ut og helle forsiktig tilbake, måtte det selv en gang, men det var fordi silbunnen lå på gulvet og ikke i meskekaret.
 
Hatt det samme på min blingman en gang. Kjørtefor mye varme på mesken så sirkulasjonen stoppet, begynte med at det kom mere og mere luft også stoppet. Jeg senket temp og koblet av slangen til motor og blåste så det greeeeeeein. Fungerte etterpå, men hadde ikke fullt så mye varme etter det. Verdt et forsøk :) lykke til
 
Oddvar Demmo skrev:
Da må satan inn.
Nei, hva med å øse ut og helle forsiktig tilbake, måtte det selv en gang, men det var fordi silbunnen lå på gulvet og ikke i meskekaret.

Uff den er sur
 
Denne gangen ble det å gi opp. Har prøvd alt mulig bortsett fra å øse karet, men det eneste jeg har oppnådd er å miste mesketemperaturen. Jeg fant en del malt i returslangen, så jeg har på et eller annet vis føkket opp silbunnen når jeg har helt i vann eller malt. Selv om jeg har koblet fra slange og pumpe fra krana (og ja, krana er åpen), så kommer det null vørter ut. Jeg rekker ikke tømme kjelen og begynne på nytt nå, så det som skulle bli 20 liter eikelagret, Laphroig-primet Imperial Basterd (OG 1200+!), 40 liter imperial stout og 20-40 liter stout ender i stedet opp i kompostbingen. :rasende: Starteren med oksygendopet gjær settes tilbake i kjøleskapet og får vente på en senere anledning. Får heller prøve denne igjen når jeg har et par fridager og kan begynne på morran.
 
Btw, denne oppskriften hørtes kul ut, og whiskeyn du refererer til er utrolig god. Kunne du postet oppskriften?
 
Jeg hadde nok trengt et team med medbryggere i går, tre mann til å holde meg i bakken og en til å ta kontroll over meskingen. Jeg dro til slutt ut alle stikkontakter, lot alt stå og gikk og la meg. Skal ikke påstå at jeg sov spesielt godt. I dag hadde jeg tenkt til å hive alt i komposten, men testet krana først. Og det så ut som jeg hadde funnet olje, tynn stråle med kullsort væske som rant møysommelig ut. Jeg lot det stå til og fikk samlet opp 25 liter på ikke alt for lang tid. Smaken var god, litt som smeltet, mørk karamell med hint av kaffe, sjokolade og en god dose havre. Det er også en syrlighet der som jeg ikke kan plassere, mulig det kommer av at den har stått over natta, men smaken er slett ikke så verst. Jeg måtte jo selvfølgelig prøve å koke opp dette selv om vørteren aldri har nådd noe mesketrinn (kun 18 timer proteinrast..), og varmet samtidig opp mer vann for andre gjennomrenning. Gjæren ble hentet fram igjen fra kjøleskapet og romtemperert, og etter nedkjøling av første kok prøvde jeg å måle OG:

(prøvde å sette inn et bilde her..)

Litt vanskelig å lese utenfor skalaen, men ser ut til å være 1120-1125 hvis det er skalerbart og lineært også her.

Oppskriften er veldig hjemmesnekret og mer resulat av nysgjerrighet og uerfarenhet enn erfarening og sunn fornuft...

Pale ale 16000
Black  500
Caramel mørk 1000
Chocolate  500
Havregryn 2000
ristet havregryn 1000
Rye 2000
Roasted barley 1200
Røykmalt 1200
Linfrø  400

sum 25800

Mesking
1. batch   65°  60min
2. batch   73°  15min
3. batch   73°  15min

1.kok (20 liter)     (gram og minutter')
Northen brewer   20 60'
Northen brewer   30 15'
moss+næring   15 15'
candy sirup 1000 15'
Northen brewer   10 1'

2.kok (40 liter)
Northen brewer   40 60'
moss+næring   15 15'
Northen brewer   40 15'
Cascade   12 1'

3.kok (40 liter)
Northen brewer   40 60'
moss+næring   15 15'
Northen brewer   40 15'
Cascade   14 1'

Gjær: gammel slurry av London 1968 ESB som har kultivert seg opp til ca en liter gjær (hvitt lag). Kjørt i starter på magnetrører og sporadiske doprunder med O₂. Meningen var å dele denne opp i hhv 1/2, 1/3 og 1/6 til batchene.
1.batch (som jeg nå har til gjæring i 19°C) skal få gjære så langt det lar seg gjøre, før jeg stikker om og tilsetter starter av 3 rør WLP099. Når jeg tror denne har gjort sitt skal den over på eikefat som jeg skal prime med Laphroig. D.v.s. at jeg ofrer en flaske røykfull whisky fra Islay som jeg rister rundt i fatet og repeterer dette noen ganger om dagen frem til sekundærgjæringen av batch 1 er ferdig. Da heller jeg ut whiskyen (d.v.s. heller den over i en flaske for mulig gjenbruk) og tapper ølen over på eikefatet. Denne korkes og gjemmes bort i kjelleren fram mot jul. Blir helt sikkert overkill av en øl, men hva gjør man ikke for kunsten...  ;)

2.batch står fortsatt og renner ut av meskekaret, har klart å få ut ca 15 liter til nå. Jeg får ta dette som (nok) et eksperiment og et bidrag til den gryende trenden "slow-brew"  ;D
 

Vedlegg

  • ImperialBasterd.PNG
    ImperialBasterd.PNG
    221,8 KB · Sett: 170
Tilbake
Topp