Styre kokeelement BK

Daniel Moltumyr

Norbrygg-medlem
Kjører trekjelers HERMS med PID for styring av HLT og enda en PID for å lese av temp i MLT. Skal nå montere elemet (3,5kW) i BK. Bruke PID til å justere effekt eller bare potmeter og SSR? Ønsker også å lese av temperatur i kjelen mtp transfertemp. Bruker dyppkjøler idag men vurdrere motstrømskjøler

Ønsker erfaringer og synspunkt.

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
 
Å bruke temperatur til å styre koking er ikke hensiktsmessig, det er bedre å kunne styre effekten på varmeelementet direkte, så PID er dårlig egnet.

Hvis du tenker å gå over til motstrømskjøler så finnes det utgaver som måler temperaturen på vørteren som går gjennom. Da kan du kjøre vørteren i retur til kjelen til du har ønsket temperatur.
 
Tenkte å kjøre duty over PID eventuelt
Husker ikke helt hva det heter men du setter prosentvis kjøring på PID'en

Er det hensiktsmessig å kjøre nedkjølt vørter tilbake i kjele?

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
 
Husker ikke helt hva det heter men du setter prosentvis kjøring på PID'en

Tror du mener prosentvis effekt på varmeelementet, pid er temperaturstyring. Det du trenger er noe som styrer effekten(watt) på elementet, som bryteren på en kokeplate.


Er det hensiktsmessig å kjøre nedkjølt vørter tilbake i kjele?

Det er ikke nødvendig nei, hvis du klarer å kjøle ned til gjæringstemp på en gjennomkjøring. Noen mener det kan være gunstig å kjøre vørteren tilbake for å avkjøle det som er kjelen, så hele mengden avkjøles mer likt. Om det har noen praktisk betydning er er det vel ikke enighet om.
 
Du kan ha to PID’er hvor den ene kjører manuelt (uten PID).
Det er overkill

Jeg kjører alltid retur av vørter til kokekjele for å sikre uniform prosess. Når kokekjelen har nådd 60 ℃, kjøler jeg direkte til gjæringskar
 
Du har slik jeg leser det ikke aktiv oppvarming i meskesløyfen? Ellers så kan du gjøre det omvendt av det jeg hadde tenkt i utganspuktet. Sett HLT-PID'en (for der har du oppvarming) til å bli en backup som ligger på hylla Og så kan du kjøke en Auber EZ-boil. Når du varmer opp skyllevannet kan du bruke den i temperatur-modus. Når du skal koke flytter du bare kabelen til sensoren som sitter i kokekjelen og bytter EZ-boil til kokemodus og styrer %-messig, ikke med temperatur. Da har du fortsatt bare to pidder og god kontroll over kokeintensiteten. Men du må koble om slik at du enten styrer HLT eller BK med en bryter.
 
Tilbake
Topp