Styret utlyser logokonkurranse

Gahr

Norbrygg-medlem
Norbrygg trenger en ny logo og vil gjerne ha forslag fra medlemmene. Rettningslinjer for logoen er:

  • Logoen må være i et format som gjør den egnet for bruk i forum-header.
  • Dersom logoen er i farger, må det også finnes en versjon i sort/hvit eller gråtoner.
  • I tillegg til logoen i originalformat, må det finnes et ikon på 16x16 piksler som kan brukes i stedet for logoen i for eksempel trådikon og favicon.
  • Det er en fordel å presentere et fargeskjema som kan brukes for webdesign sammen med logoen.
  • Logoen bør helst lages i vektorformat slik at den kan forstørres uten tap av kvalitet.
  • Dersom logoen velges må Norbrygg fritt kunne benytte logoen, inkludert endre logoen og registrering av logoen som varemerke.

Premien er en hyggelig overraskelse fra Norbrygg. Forslag til logo kan postes i denne tråden. Folk kan deretter kommentere hvilke de liker best, styret vil plukke ut den mest passende av de mest populære bidragene.

Frist for innlevering er mandag 31.12.2012.
 
Styret ønsker at det står deltakerne fritt til å vurdere tekstinnholdet i bidragene.
 
Bare for å holde litt liv i dette. Et lite bidrag.
Alt er lastet opp i PNG. Slik at det kan brukes og forstørres. Kan fikse HTML koder.
"NHF" (Norsk Hjemmebrygger Forening) er skrevet med NASALIZATION font, som kan lastes her: http://www.dafont.com/nasalization.font
"NORBRYGG" er skrevet med ROWDYHEAVY font som kan lastes her: http://www.azfonts.net/load_font/rowdyhe.html
Alt er gjort på en måte uten opphavsrett, slik at © tillfaler Nordbrygg om dette stikker av med seieren. Ligger igjen noe støy fra rendringen av bildene som vil bli fjernet om dette er noe å satse på-
Til sist 16X16 pixels, som er optimalisert for de begrensningene det utgjør. Hvis noen kan se den...
 

Vedlegg

  • NHF logo.png
    NHF logo.png
    894,3 KB · Sett: 1.742
  • NHF logo norbrygg png.png
    NHF logo norbrygg png.png
    861,2 KB · Sett: 1.653
  • NHF logo norbrygg png red white blue text.png
    NHF logo norbrygg png red white blue text.png
    789,4 KB · Sett: 1.631
  • NHF logo norbrygg png BW text.png
    NHF logo norbrygg png BW text.png
    310,6 KB · Sett: 1.642
  • NHF 16X16 bedre.jpg
    NHF 16X16 bedre.jpg
    1,3 KB · Sett: 1.531
Får vel prøve meg på dette jeg også da :)

Temmelig enkelt å skifte på fargene hvis man ønsker lysere eller litt andre farger.

Edit: Glemte visst å fjerne teksten på Header - Gråtoner, men dere skjønner tegninga :)

Header
8190406022_c5f1597360_b.jpg


Logo
8190405940_e7f7e6bd86.jpg


Ikon
8189323241_b1effc53d8_t.jpg


Fargeskjema
8190406042_b7448cac99.jpg


Header - Gråtoner
8189323413_d54627248d_b.jpg


Logo - Gråtoner
8189323207_d176f4bdc8.jpg
 
Gjorde et kjapt forsøk. Er ikke helt fornøyd selv, men vil heller prøve noe nytt enn å fortsette på denne.

zg3Mu.png


EDIT: Nå vet jeg hva som plager meg. Den lille vignetten nede til høyre. Jeg liker den bedre enn emblemet. Man kan kanskje leke seg med begge, samt elementer fra emblemet. Hm.
 
Espen:

Tråden er blitt "så lang" fordi kravspesifikasjonen gjør at dette mer er en jobb for profesjonelle grafikere og ikke hjemmebryggere med en idè!
 
Mulig at styret burde revurdere kravene, og heller si at  folk kunne komme med ideer, og når man hadde gjort et valg fikk man en grafikker til å tegne / vektorisere det.
 
Kan høre med en kompis av meg om han har tid til å lage logo. Han er flink og har laget mange logoer for musikk band osv.
 
Det står vitterlig "retningslinjer" og ikke "krav". Jeg leser det slik at forslag postes, velges og til sist tilrettelegges. Det er greit å ha i bakhodet at logoen skal dekke flere behov, men så lenge en har en viss idé om hvordan dette kan gå til med utkastet, ser jeg ingen grunn til å bruke tid på dette før det trengs. Om utkastet bedre kan forklares med flere av disse bruksområdene, ja så postes dette.
 
Christian Magnus skrev:
Det står vitterlig "retningslinjer" og ikke "krav". Jeg leser det slik at forslag postes, velges og til sist tilrettelegges. Det er greit å ha i bakhodet at logoen skal dekke flere behov, men så lenge en har en viss idé om hvordan dette kan gå til med utkastet, ser jeg ingen grunn til å bruke tid på dette før det trengs. Om utkastet bedre kan forklares med flere av disse bruksområdene, ja så postes dette.

Det var slik jeg forstod det også. Er ikke slik at dette er det ferdige produktet, men et forslag på hvordan det kan se ut. Og hvis man velges så er det bare å ferdigstille forslaget slik at man oppfyller kravene.
 
Sant at det står retningslinjer.... Men når det spesifisere med at det MÅ være dit og datt så tolker jeg det som krav.
 
Christian Magnus skrev:
Det står vitterlig "retningslinjer" og ikke "krav". Jeg leser det slik at forslag postes, velges og til sist tilrettelegges. Det er greit å ha i bakhodet at logoen skal dekke flere behov, men så lenge en har en viss idé om hvordan dette kan gå til med utkastet, ser jeg ingen grunn til å bruke tid på dette før det trengs. Om utkastet bedre kan forklares med flere av disse bruksområdene, ja så postes dette.

Dette er en riktig måte å tolke det på. Reglene ble tatt fra et annet sted, med litt annet publikum og der forumet var litt viktigere. Det eneste som er absolutt er vel egentlig dette:
Dersom logoen velges må Norbrygg fritt kunne benytte logoen, inkludert endre logoen og registrering av logoen som varemerke.
 
Hei alle saman!

Først: Eg er ein herremann som held hus i Bergen, og etter nokre år med tilbakelent nysgjerrigheit for heimebryggjing tok eg og ein ven fatt på vår eiga bryggjing no i haust. Vi har laga sju brygg til no, eit par av dei heilt udrikkelege, andre nokså middelmådige, og dei siste ganske gode. Læringskurva er bratt, og motivasjonen på topp. Vi har snike litt i kulissane på forumet her, og fått tips og råd til litt av kvart, så dette er ein god ressurs. Og no endeleg som registrert brukar vil eg vonaleg involvere meg endå meir. Framover!

Vidare: Eg arbeider med grafisk design på heiltid, som frilanser. Eg fatta naturleg nok interesse for denne tråden, og tenkte å kome med nokre skisser, og nokre gode råd.

Eg ser at det ikkje er største pågangen i denne tråden, og eg vil anta at det er fleire grunnar til det – men det har ikkje med mangel på kreativitet å gjere, for det er mykje kreativitet hos heimebryggjarane! Ein av grunnane kan vere at det å teikne (gode) logoar for verksemder og lag er eit yrke, der dei som arbeider med faget har innarbeidd kunnskap om idéprosessar, form- og fargelære og estetikk, og der designeren sit på solide verktøy og erfaring som kan ta den gode idéen vidare til ei ferdig løysing. Skal ein ha ein meiningsberande og gjennomtenkt logo som skal gjera jobben sin lenge, vil eg tilrå å la ein fagmann sjå på det. Logoen din skal fortelje alle som ser han kven du er, kva du gjer og kva du står for. Då bør logoen – i tillegg til å sjå bra ut – ha litt substans.

Å invitere mange til å kome med forslag og skisser kan vere fristande, fordi ein då potensielt kan få hundrevis av gode idéar i fanget, men kun betale for éin av dei. Ein gå for det ein synest ser best ut, gje vinnaren ein symbolsk sum, og så er den saka ute av verda. Men problema er ofte mange: Det kjem ein ikkje inn mange nok bidrag, eller dei er av for dårleg kvalitet fagleg sett (sidan det ikkje er profesjonelle som sender inn), eller dei er av for dårleg kvalitet teknisk sett (skal kunne brukast på mange ulike flater, i ulike storleikar, i ulike fargar, på nett og på trykk), og etter mitt syn den største mangelen: den gode dialogen mellom kunde og designer er minimal eller i verste fall heilt fråverande. Teikninga av logoen er ein ting, men før ein kjem så langt bør ein ha gått gjennom ein grundig idéprosess, slik at resultatet også fungerer best mogleg.

Det beste rådet eg kan gje til nokon som ynskjer seg ein logo: snakk med ein designer. Det kostar ikkje noko å ringe, og ein kan gjerne få eit betre syn på kva ein faktisk har behov for, korleis ein skal ta fatt på det heile, og kanskje får ein eit tilbod som ikkje er avskrekkande for klubbkassa heller.

Så: skisser. For å vere så hyklersk som eg berre kan på ein måndag så har eg har leika meg litt og skissert litt idéar, som eg limer inn her. Dette er ikkje noko ferdig utkast, men ei mogleg retning. Det er holdt nokså enkelt og tradisjonelt, med korn og humle/eld, og eit lite hus inni der (det er jo heimebryggjing, dette). Alt dette må jobbast vidare med, og då vil eg oppfordre til å ta kontakt med meg på kb (krøll) multipleks (punkt) no, slik at vi kan snakke nærare om vegen vidare. Eg bidrar sjølvsagt med fargepalett, typografi og andre ting som høyrer med i ein grafisk profil, og ymse logovariantar, gråtonar, i spesifikke storleiker for favicons m.m. Eg kan gjerne også raffinere andre retningar som måtte bli aktuelle. Idéen er det viktigaste her, det estetiske kan alltid gjerast bra. Og Norbrygg fortener ein god logo!
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.23.png
    Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.23.png
    77,4 KB · Sett: 1.427
  • Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.33.png
    Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.33.png
    30 KB · Sett: 1.400
  • Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.44.png
    Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.44.png
    28,7 KB · Sett: 1.407
  • Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.51.12.png
    Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.51.12.png
    32,5 KB · Sett: 1.394
  • Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.55.png
    Skjermbilde 2012-12-03 kl. 15.50.55.png
    18,5 KB · Sett: 1.419
Hei!

Jeg har lagd et forslag på en retning som skal være fleksibel nok iht kravene dere har skrevet.
Tenker at logoen bør symbolisere håndtverk og glede for godt øl. Samtidig skal den være klassisk og tåle tidens tann.
Kan godt gi flere eksempler på bruk og variasjoner, tenker dette er en start. Legger også ved hvordan den enkelt
kan implementeres på nettsiden, men anbefaler selvfølgelig å tenke helhet fra starten av og bygge nettsiden
etter det foreningen har behov for per dags dato og i fremtiden ;)

Med vennlig hilsen Aasmund Reitan Hegglid
 

Vedlegg

  • logo_norbrygg_cmnctn6.jpg
    logo_norbrygg_cmnctn6.jpg
    204,2 KB · Sett: 1.299
  • logo_norbrygg_cmnctn5.jpg
    logo_norbrygg_cmnctn5.jpg
    214,2 KB · Sett: 1.287
  • logo_norbrygg_cmnctn4.jpg
    logo_norbrygg_cmnctn4.jpg
    320,7 KB · Sett: 1.264
  • logo_norbrygg_cmnctn3.jpg
    logo_norbrygg_cmnctn3.jpg
    363,5 KB · Sett: 1.306
  • logo_norbrygg_cmnctn1.jpg
    logo_norbrygg_cmnctn1.jpg
    232,8 KB · Sett: 1.295
Hei!

Jeg synes det har kommet inn mange gode innspill, og håper at enda flere kommer da det ser ut som at ideene ofte stimlulerer til nye bidrag - en slags evolusjon.... I så måte kan man jo kalle dette for et dugnadsprosjekt!

På vegne av styret oppfordres alle medlemmer til å bidra med sine ideer, store som små, og ikke legge bånd på kreativiteten eller egne bidrag til felles høytenking!

Skål!
 
Hei, jeg sender til dere noen forslag til ny logo. Jeg kan ikke sende skjermbildene nå fordi jeg er på reise. Jeg lagde dem før ferien, men jeg har dem ikke med meg. Jeg vil sende dem så snart som mulig.

Tusen takk og godt nyt år til alle :)

Agnès.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    87,2 KB · Sett: 996
  • image.jpg
    image.jpg
    92,7 KB · Sett: 1.001
  • image.jpg
    image.jpg
    72,3 KB · Sett: 1.004
  • image.jpg
    image.jpg
    92,7 KB · Sett: 1.006
Tilbake
Topp