Substitusjonstabell for malt

pernod

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har tenkt å brygge en Düsseldorf Altbier med insiprasjon fra Brewing Classic Styles. Det blir som vanlig en liten "hva har de her, hva har de der" når jeg skal legge inn bestillingen, spesielt med hensyn på carafa special malten.

Etter litt googling både på og utenfor forumene her fant jeg denne tabellen:

Brewing grain substitution chart

Den ser i utgangspunktet fornuftig ut, men jeg blir glad hvis noen med mer kunnskap enn meg om dette kunne kontrollere at informasjonen er god. Jeg ser at jeg kan erstatte carafa special II med chocolate malt fra Thomas Fawcett, og da kan jeg kjøpe all malten fra samme leverandør.

Per Christian
 
Nå kjenner jeg ikke chocolate malten til fawcett, men blir forundra om den er en god erstatning for Carafa special. Som erstatning for vanlig carafa er den nok ok, men ser for meg at den bidrar med vesentlig mer bitterhet enn special gjør.
Om den er et problem i ditt tilfelle vet jeg ikke. Det er vel avhengig av mengden carafa i oppskriften.
 
ØysteinM skrev:
Nå kjenner jeg ikke chocolate malten til fawcett, men blir forundra om den er en god erstatning for Carafa special. Som erstatning for vanlig carafa er den nok ok, men ser for meg at den bidrar med vesentlig mer bitterhet enn special gjør.

At de slår sammen carafa og carafa special er generelt sett litt rart. Pale chocolate er ihvertfall ganske forskjellig fra carafa I.

Weyermann sin pale-malt burde vært med som alternativ for de andre pale-maltene. Peated er også ganske ulik Weyermann smoked og det er også et par andre småting jeg er usikker på om stemmer.
 
Njah. Jeg stoler ikke på den. Ikke litt, engang. Victory Malt (28L) det samme som Thomas Fawcett Amber malt (ca 50L)? Thomas Fawcett Peated Malt det samme som Weyermanns Smoked Malt? Tull og tøys.

Og jeg ville definitivt ikke brukt Thomas Fawcett Chocolate Malt istedenfor Carafa Special. Kanskje en større mengde Pale Chocolate. Den er annerledes, men ganske mild. Thomas Fawcett sin Chocolate Malt er temmelig barsk.
 
Nå oppgir han kilden (Knights Of The Mashing Fork) og der har de IKKE blandet carafa og carafa special.
http://www.kotmf.com/articles/maltnames.php
Ellers må nok dette ses på som et forslag til hva som kommer NÆRMEST det oppgitte.  Og i så måte kan den nok ses på som en pekepinn i riktig retning.  Men noen av de som har flere og mer utviklede smaksløker enn undertegnede påstår at det er forskjell på caramunchen 120 ebc fra produsent  A og caramunchen 120 ebc fra produsent B.

Om du ikke får tak i avskallet mørk malt (Carafa Special) så kan du prøve med en mørk malt med samme ebc, men tilsette den etter mesking, - når du begynner å skylle. Da får du med deg mindre av de bitre, brente smakene.
 
Tusen takk for gode innspill. Jeg mesker i pose med skylling, og har allerede kjøpt inn chocolate malt. Jeg får forsøke å tilsette sjokolademalten når jeg skyller for å komme så nærme som mulig Trygves forslag.

Bonusspørsmål. Hva gjør jeg med 900g knust TF chocolate malt? Bestilte hel men fikk knust, og så vidt jeg forstår holder ikke malten så veldig lenge. Kan kanskje bruke 100g i en dry stout og gi bort resten?

Per Christian
 
Om du bestilte hel og fikk knust ville jeg klaget til butikken. Det er ikke s
Mange kronene for en kg, men alikevel...
 
1. valg:  Brygg 9 batcher med stout.
2. valg: Gi den vekk.
3 valg: Vei opp 100 grams porsjoner.  Legg i plastpose, press ut så mye luft som mulig og legg i fryseren.
 
pernod skrev:
Hva gjør jeg med 900g knust TF chocolate malt? Bestilte hel men fikk knust, og så vidt jeg forstår holder ikke malten så veldig lenge. Kan kanskje bruke 100g i en dry stout og gi bort resten?

Putta 1 kg carafa i "In a Hurry Stout" som jeg brygga i dag, 22 liters batch. blir nok ikke noen dry stout det jeg holder på med da  ;D
 
Tilbake
Topp