Sukker eller tørrgjær

Hei.

Har aldri karbonert med tørrgjær før, er det noen fordeler med det ?
Hvor mye skal man bruke pr liter ?
Er US-05 ok til lager, eller burde man bruke safelager s-23 ?
 
Hei,

EDIT: ser nå når jeg leser spørsmålet en gang til at jeg har misforstått :p Se bort ifra svaret, hvis det er snakk om å karbonere øl som er lagret så lenge eller kaldt at gjæren er innaktiv.

((Man trenger ikke tilsette noe mer gjær når du karbonerer på flaske, det følger med nok gjær i det som du fyller på. Man pleier å karbonere med 6g sukker per liter øl. Dette avhenger litt etter stil, men en hel grei tommelfinger regel.))

Mvh - Raymond
 
Jeg gjør som du og karbonere med 6 gr pr liter til vanelig, men jeg har lest her på forumet at noe bruker tørrgjær i stedet for sukker.
 
DagErik skrev:
Jeg gjør som du og karbonere med 6 gr pr liter til vanelig, men jeg har lest her på forumet at noe bruker tørrgjær i stedet for sukker.

De bruker nok tørrgjær i tillegg til sukker i de tilfellene. Det kan være nødvendig hvis gjæren er svært flokkulent, slik som wlp007. Men vanligvis går det greit å flaskekarbonere med den også, uten å tilsette mer gjær ved flasking.
 
Jeg har faktik litt erfaring med dette og min anbefaling er å ikke blande gjærtyper/stammer etter gjæring/ved flasking  :noway:

Jeg har hatt 3 brygg som begynte å renne/skumme over ved åpning av flaske etter 2-3 måneder. Samtlige av disse 3 bryggene har jeg hatt Nottingham gjær i ved flasking, 1 gram pr 20 liter vørter. Grunnen til at jeg gjorde dette var at jeg brukte wlp007 og wlp002 som jo er meget flokkulerende gjærtyper og jeg var redd for lite/treg karbonering. Da jeg blandet i Nottingham var jo bryggene karbonert etter en uke i romtemperatur, men nå etter noen måneder har de begynt å "koke" over ved åpning  ;D Bryggene smaker like godt som alltid men de er meget skarpt karbonert. Jeg har ikke hatt problemer med dette verken på bryggene før eller bryggene etter, kun disse 3 som jeg har tilsatt Nottingham i. Jeg hadde stabil måling over flere dager og har konkludert med at Nottingham har spist sukker som ikke den "originale" gjæren hadde spist i tillegg til karboneringssukkeret.

Så fra nå av kommer jeg til å ta tiden til hjelp, man blir jo litt mer tålmodig når man har satt endel brygg heldigvis  ;)

Det var ikke direkte dette du spurte om, men tenkte at det var en grei tilleggsopplysning.

Til det du spurte om; du bruker kun sukker til karbonering da det er mer en nok gjæceller i suspansjon til å godte seg av karboneringssukkeret ved karbonering. Det kan vel fungere å tilsette kun tørrgjær ved noen tilfeller da denne sikkert kan spise sukker som ikke "originalgjæren" har spist, men dette har du egentlig null kontroll på og anbefales ikke da du enten kan ende opp med null karbonering eller masse flaskebomber eller noe midt i mellom  ;) Bruk kun sukker til karbonering er mitt tips.
 
Tilbake
Topp