% Sukker, i forhold til kva?

Om eg vil bruke f.eks 15% sukker i til dømes ett belgisk øl, så har eg rekna ut mengde i forhold til Kg med malt. Men blir ikkje dette egentlig litt feil, og avhengig av effektivitet? Bør ikkje det være i forhold til ønska OG? Kva brukar dykk?
 
Det er prosent av vekten ja. Hvor mye gjærbart sukker man får ut av forskjellige malt-typer vil jo også variere mye, men allikevel brukes prosent av samlet vekt.

I et bryggeprogram blir utbyttet for hver tilsetning (malt, korn, sukker) regnet ut for hver type slik at OG blir riktig ut fra sammensetningen.
 
Om eg vil bruke f.eks 15% sukker i til dømes ett belgisk øl, så har eg rekna ut mengde i forhold til Kg med malt. Men blir ikkje dette egentlig litt feil, og avhengig av effektivitet? Bør ikkje det være i forhold til ønska OG? Kva brukar dykk?

Nei, det er som @YngveKL sier; prosent i vekt av den totale mengden (malt, umalta korn, sukker og hva du eller måtte finne på å bruke av gjærbare stoffer). Du er inne på noe som kunne vært en ide, nemlig å regne det ut fra fra det prosentvise bidraget til OG, men det ville blitt håpløst vanskelig og unøyaktig, vil jeg tro. Men kanskje mer logisk?
 
Ja, det er jo det eg har gjort. Og det "alle gjer".

Begynte berre å tenke litt no når eg har skifta utstyr og skulle bruke ei oppskrift eg har brukt før.

Men no prøvde eg litt forskjellige meskeeffektivitetar i kalkulatoren, og ser at andelen av sukkertilsetninga endra seg ikkje så veldig mykje prosentvis som eg frykta.

Konkluderer med RDWHAHB

Du er inne på noe som kunne vært en ide, nemlig å regne det ut fra fra det prosentvise bidraget til OG, men det ville blitt håpløst vanskelig og unøyaktig, vil jeg tro. Men kanskje mer logisk?

Kvifor er det vanskelig og unøyaktig?

F.eks eg vil ha 1.070 i OG. 10% av det skal være sukker. Brygg eit øl til 1.063 med malt og tilsett sukker til 1.070. tenker eg feil?
 
Når jeg bruker maltekstrakt kontra malt regner jeg utifra % andel gjærbart ekstrakt, sukker utifra vekt
for å gjøre det mer "universalt"
 
I 1kg basemalt kan vi grovt sett si det er 80% ekstrakt. Har man så 80% meskeeffektivitet, sitter man igjen med 640g sukkerstoffer. Sånn sett vil de opprinnelige 15% med sukker bli en mye større prosentandel om man regner mot andelen sukker man får ut fra malten. Om noen skjønte tankegangen da... :)
 
Ja, det er jo det eg har gjort. Og det "alle gjer".

Begynte berre å tenke litt no når eg har skifta utstyr og skulle bruke ei oppskrift eg har brukt før.

Men no prøvde eg litt forskjellige meskeeffektivitetar i kalkulatoren, og ser at andelen av sukkertilsetninga endra seg ikkje så veldig mykje prosentvis som eg frykta.

Konkluderer med RDWHAHB



Kvifor er det vanskelig og unøyaktig?

F.eks eg vil ha 1.070 i OG. 10% av det skal være sukker. Brygg eit øl til 1.063 med malt og tilsett sukker til 1.070. tenker eg feil?
Det er riktig, da har du reelt 10% fra vanlig sukker :)

Men det er ikke slik det vanligvis beskrives i oppskrifter.
 
I 1kg basemalt kan vi grovt sett si det er 80% ekstrakt. Har man så 80% meskeeffektivitet, sitter man igjen med 640g sukkerstoffer. Sånn sett vil de opprinnelige 15% med sukker bli en mye større prosentandel om man regner mot andelen sukker man får ut fra malten. Om noen skjønte tankegangen da... :)

Det er vel det jeg prøver å si litt lenger opp her, men sikkert forklart på en tungvint måte.

Men ulik sukkermengde i ingrediensene tar jo et bryggeprogram seg av, der er det lagt inn et tall for hver tilsetning som viser gjærbarhet (mengde sukker), så det trenger vi ikke å tenke på. Vi kan bare justete til vi får ønsket OG.
 
...

Kvifor er det vanskelig og unøyaktig?

F.eks eg vil ha 1.070 i OG. 10% av det skal være sukker. Brygg eit øl til 1.063 med malt og tilsett sukker til 1.070. tenker eg feil?

Nei, det er riktig - og det blir riktig, også. Sukker er jo greit å beregne, siden det er 100% sukker. I malt og korn er det et varierende innhold av andre stoffer - særlig proteiner. Kalkulatorene må jo basere seg på verdier for disse og for sukker, men de kan umulig alltid være riktige, de må jo være snittverdier. Så gjør de jobben for oss, og regner ut hvor mye en gitt mengde av et malt eller korn vil øke OG.

Det var feil å si at det ville blitt mer unøyaktig å gå ut fra bidragene til OG, siden kalkulatorene jo gjør nettopp det. Men det ville vel blitt vanskeligere, siden vi da hadde måttet regne om til vektenheter sjøl.

Skal vi få helt riktige tall, må vi regne ut sjøl på grunnlag av tall fra dataarket for hvert enkelt malt. Det blir i alle fall arbeidskrevende:) - men jeg tror det er noen som gjør det.
 
Det var ikkje meininga å overkomplisere det her :p
Man gjer jo såklart sine eigne erfaringar etterkvart kva som fungerar for seg sjølv, men det kan kanskje være greit å tenke over om ein brukar ei oppskrift første gong.

Tanken min er at om ein har ei oppskrift f.eks OG 1.095, med 90% effektivitet, 85% malt og 15% bordsukker. så vil andelen av bordsukker bli ca 19%

Brukar ein samme oppskrifta med 60% effektivitet, fortsatt 85% malt og 15% bordsukker, så vil andelen av bordsukker bli ca 26,5%

Derfor bør det stå kva effektivitet oppskrifta er beregna på, tenker eg? Det er jo ikkje sikkert at det blir merkbar forandring heller, men det er jo enkelt å unngå
 
Det var ikkje meininga å overkomplisere det her :p
Man gjer jo såklart sine eigne erfaringar etterkvart kva som fungerar for seg sjølv, men det kan kanskje være greit å tenke over om ein brukar ei oppskrift første gong.

Tanken min er at om ein har ei oppskrift f.eks OG 1.095, med 90% effektivitet, 85% malt og 15% bordsukker. så vil andelen av bordsukker bli ca 19%

Brukar ein samme oppskrifta med 60% effektivitet, fortsatt 85% malt og 15% bordsukker, så vil andelen av bordsukker bli ca 26,5%

Derfor bør det stå kva effektivitet oppskrifta er beregna på, tenker eg? Det er jo ikkje sikkert at det blir merkbar forandring heller, men det er jo enkelt å unngå

hehe - vel, det skader ikke å tenke gjennom slikt i blant:). Og det er verdt å ha med seg den iakttakelsen du gjør her. Bruker du sukker i ei oppskrift, kan du ikke enkelt bruke den uavhengig av effektivitet.

Nå bør du vel uansett aldri bruke ei oppskrift uten å tilpasse den ditt system, og da vil du jo måtte legge inn forventa effektivitet i kalkulatoren, som så vil tilpasse sukkermengden etter den. (Jeg forutsetter at folk bruker kalkulatorer, men jeg veit at det finnes folk med gode regneferdigheter og stor vlje til å ha kontroll over hele prosessen, som setter seg ned med penn og papir.)

Hvis oppskrifta er oppgitt i vekt i forhold til et gitt volum, kan du jo finne ut hva slags effektivitet den er basert på sjøl om det ikke er oppgitt, men hvis du bare har den i prosent for hver ingrediens og en av dem er sukker, er det verre. (Hvis jeg tenker riktig nå, da:).)
 
Jeg har alltid regnet prosent av SG. Mot slutten av kok måler jeg SG, regner ut OG gitt variabler for mitt kokeoppsett (hvis det er mer enn 15min igjen), og så finner jeg ut hvor mye sukker som skal oppi for at sukker skal utgjøre en viss prosent av OG.

Eksempel: måler 30l 1.060 med 15min igjen av kok. Damper av en liter til, får OG på 1.062. Hvis sukker skal være 15% så må OG bli ca 1.073 (62/85 * 100). Ergo må det oppi "11 poeng sukker". Er en stund siden jeg har regna ppg for hånd nå, pleier å bruke brewer's friend sine kalkulatorer, men det blir vel ca 800g-ish.

Ikke veldig nøyaktig, og sikkert tungvint i noens øyne, men for meg er dette lettere å få reproduserbart.
 
Tilbake
Topp