Sukker og kullsyre i flaskeøl

Hei, medbryggere.

Jeg er en relativt nybegynner i gamet, har brygget fire batcher, hvorav alle har hatt en god/svært god smak. Men har hatt store problemer med kullsyrenivået. Noen ganger blir det for mye, andre ganger for lite. Lurer på om noen har tips innenfor dette området. Vil si at jeg bare bruker flasker, har ikke råd/plass til c02-apparater. Dessuten liker jeg (enn så lenge) å lage flaskeøl.

* Bryggere anbefaler forskjellig mengde sukker før "modning" - etter gjæring. Noen sier 5,  7 el 10g /liter. Har forsøkt å holde meg rundt 5. Men er dette objektivt? Bør man ikke tilpasse mengden tilsatt sukker etter hvor mye sukker (Gravity) brygget har rett før du flasker det? Mener å ha sett at det blir mer (for mye) skum i øl med mye sukker, og ditto omvendt. Finnes det noen formel man kan bruke?

* Kan hvor mye gjær som er igjen, påvirke kullsyrenivået? Eller er det slik at det alltid vil være nok levende gjær igjen, om sukkermengden er rett?

Alle innspill mottas med takk. Har nettopp jobbet en hel helg for å få 46 flasker weissbier ferdig, og så er det dødt som ei kjerkerotte :/.
 
Er enig i at rundt 6 gram/liter er et greit utgangspunkt. Greit å variere litt fra ølstil til ølstil, f.eks engelske ales har vel typeriktig en del mindre kullsyre en standard.

Tips til Hveteølen din: Sett den varmt i noen dager, så skal du se at det lages kullsyre. Jeg har ølen i gjæringskapet under karboenering på 25c i 3 dager. Da har jeg alltid fått bra med kullsyre i ølet.

I begynnelsen av bryggekarrieren satt jeg ølet til karboenring i boden som holder 10-15c . Da var det sterkt varierende hvor lang tid det tok for å få laget Co2.

Ufiltrert og upasteriusert øl vil alltid ha restgjær i ølet. Sukkeret som man tilsetter for å karbonere er "favorittmaten" til gjæren og vil  bli spist opp av gjæren, nesten uansett hvor lite gjær som finnes igjen i brygget ved flasking.
 
Jeg bruker denne for å regne ut sukkermengde i forhold til øltype