Sukker og kullsyre i flaskeøl

Hei, medbryggere.

Jeg er en relativt nybegynner i gamet, har brygget fire batcher, hvorav alle har hatt en god/svært god smak. Men har hatt store problemer med kullsyrenivået. Noen ganger blir det for mye, andre ganger for lite. Lurer på om noen har tips innenfor dette området. Vil si at jeg bare bruker flasker, har ikke råd/plass til c02-apparater. Dessuten liker jeg (enn så lenge) å lage flaskeøl.

* Bryggere anbefaler forskjellig mengde sukker før "modning" - etter gjæring. Noen sier 5,  7 el 10g /liter. Har forsøkt å holde meg rundt 5. Men er dette objektivt? Bør man ikke tilpasse mengden tilsatt sukker etter hvor mye sukker (Gravity) brygget har rett før du flasker det? Mener å ha sett at det blir mer (for mye) skum i øl med mye sukker, og ditto omvendt. Finnes det noen formel man kan bruke?

* Kan hvor mye gjær som er igjen, påvirke kullsyrenivået? Eller er det slik at det alltid vil være nok levende gjær igjen, om sukkermengden er rett?

Alle innspill mottas med takk. Har nettopp jobbet en hel helg for å få 46 flasker weissbier ferdig, og så er det dødt som ei kjerkerotte :/.
 
Er enig i at rundt 6 gram/liter er et greit utgangspunkt. Greit å variere litt fra ølstil til ølstil, f.eks engelske ales har vel typeriktig en del mindre kullsyre en standard.

Tips til Hveteølen din: Sett den varmt i noen dager, så skal du se at det lages kullsyre. Jeg har ølen i gjæringskapet under karboenering på 25c i 3 dager. Da har jeg alltid fått bra med kullsyre i ølet.

I begynnelsen av bryggekarrieren satt jeg ølet til karboenring i boden som holder 10-15c . Da var det sterkt varierende hvor lang tid det tok for å få laget Co2.

Ufiltrert og upasteriusert øl vil alltid ha restgjær i ølet. Sukkeret som man tilsetter for å karbonere er "favorittmaten" til gjæren og vil  bli spist opp av gjæren, nesten uansett hvor lite gjær som finnes igjen i brygget ved flasking.
 
Jeg bruker denne for å regne ut sukkermengde i forhold til øltype

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15705715#tag
 
Vanligvis er 5-6 g/L passe mengde ja. Men det du bør gjøre er å bestemme hvor mye volum CO2 du vil ha i ølen, ut ifra øltype osv.

Du finner lett en oversikt over passe volum CO2 på internett, f.eks. er Pale ales kanskje 2-2.5, weissbier rundt 4. Når du har bestemt dette er det bare å regne ut nødvendig sukkermengde ut ifra ønsket volum og ølets temperatur (som styrer hvor mye CO2 som allerede er oppløst i ølet). Bare les CO2-artikkelen på medlemsiden eller bruk en kalkulator for å gjøre denne beregningen.

FG har ingenting å si for hva du skal tilsette, siden sukkeret som er igjen i ølet er ugjærbart. Dvs, ikke flask for tidlig, før dette er tilfellet. Vanligvis er det nok gjær i suspensjon i ølet til at det ikke er noe problem.
 
Ja, den "Beer recipator" saken ville ha meg til å tilsette ca 230 gr sukker, imens jeg hadde ca 100gr i. Det kan forklare manglende kullsyre! Stoler man på denne metoden, vil det være ca 10 gr/liter som er anbefalt - og det vil variere utfra øltype. Jeg hopper da forsiktig til konklusjonen at det IKKE er en fast sukkermengde man skal ha i, men at dette bør regnes ut for hver flasking.

Takk for raske og temmelig relevante svar!
 
10 g per liter høres mye ut. Sikker på at du har puttet inn riktig co2-mengde og ølets temperatur og volum?
 
Jeg har satt mitt første brygg tidligere denne uka, det var et enkelt brygg fra en boks fra Europris, men et sted må man starte.
Har fått tak i 48 0,33 flasker som dette til slutt skal opp i. Mitt spørsmål er da: jeg har lest på nett at en halv teskje sukker skal i, men har også lest at
man bare putter en sukkerbit i flaska før man tapper ølet i. hva kan være korrekt når det gjelder et dansk øl fra Europris og det skal i 0,33 flasker.

:jaha:
 
Kok opp ca 6 g sukker pr liter øl med ca 5 dl vann og bland i karer før du tapper på flasker. Det er det absolutt enkleste og sikreste.
 
da blir det altså 135 g sukker som blandes i 112,5 dl kokt vann og dette tømmes da i gjæringsdunken og kanskje riste den
slik at sukkervannet blander seg godt i dunken?
 
Gunnar84 skrev:
Kok opp ca 6 g sukker pr liter øl med ca 5 dl vann og bland i karer før du tapper på flasker. Det er det absolutt enkleste og sikreste.

Støttes.
Du bør koke sukkerlaken i 10-15 minutter for å være sikker på at den er skikkelig desinfisert. Husk å få blandet laken godt inn i ølet (uten å røre inn oksygen), så du får samme sukkerinnhold/karboneringsvolum på alle flaskene.
 
Jimmern skrev:
da blir det altså 135 g sukker som blandes i 112,5 dl kokt vann og dette tømmes da i gjæringsdunken og kanskje riste den
slik at sukkervannet blander seg godt i dunken?

Nei, ikke riste. På dette tidspunktet ønsker man ikke mer oksygen pga fare for oksidering. Det jeg pleier å gjøre er å legge sukkervannet i bunn av tappebøtta, og bruke hevert for å flytte ølet fra gjæringsbøtta over i tappebøtta. Da blandes det godt.

mvh
Jørgen
 
Du bruker 5 dl vann til sukkeret totalt. Sukkermengden er ikke fast, den varierer etter ønsket kullsyremengde i ølet, som varierer etter hvilken type øl du skal lage. Se linken over, det hjalp hvertfall meg. Lykke til.
 
Jimmern skrev:
da blir det altså 135 g sukker som blandes i 112,5 dl kokt vann og dette tømmes da i gjæringsdunken og kanskje riste den
slik at sukkervannet blander seg godt i dunken?
Nei.
135 g sukker er riktig dersom du har 22, 5 liter øl (i då fall trenger du mer enn 48 småflasker). Sukkeret blandes med litt vann, f. eks 5 dl, og kokes en stund. Det essensielle her er at sukkeret kokes, ikke bare vannet.

Ikke rist dunken, dette kan føre til oksidering av ølet. Du kan røre forsiktig med en desinfisert sleiv, eller bare blande laken i ølet litt etter litt.
 
Jimmern skrev:
OK takker for svarene. den kalkulatorn i linken overfor skjønte jeg ikke mye av he,he

Kalkulatoren er ikke så komplisert som den ser ut. Du velger hvor mye CO₂ du ønsker i ølet, og legger inn hvor mye øl du har, og hvor varmt det er gjæret.

I bildet under har jeg fylt inn for 4 vol. CO₂, 22,5 L øl, gjæret ved 20C.

Svaret blir da at du koker 270 gram sukker i litt vann og tilsetter ølet før flasking.

2nbsswy.png
 
så når denne skal flaskes så kan jeg overføre ølet i en annen desinfisert beholder via en desinfisert hevert og ha sukkeret i den nye beholderen
før jeg overfører ølet som skal flaskes regner jeg med.
 
Jimmern skrev:
så når denne skal flaskes så kan jeg overføre ølet i en annen desinfisert beholder via en desinfisert hevert og ha sukkeret i den nye beholderen
før jeg overfører ølet som skal flaskes regner jeg med.

Det stemmer.

mvh
Jørgen
 
Tilbake
Topp