Sukker til sekundærgjæring før omstikking til flasking

knutrw

Norbrygg-medlem
Jeg har et øl som skal flaskes til helgen, og i gjæringskaret er det en god del sedimenter som stammer fra bryggingen. Jeg tenkte å stikke om ølet til et nytt kar før flaskingen for å få minst mulig bunnfall i flaskene. Tidligere har jeg kokt opp sukkerlake og helt dette i flaskekaret før jeg har hevet over ølet slik at det skal få fordelt seg godt, men jeg har også endt opp med en del sedimenter i flaskene. Jeg tenkte denne gangen å stikke om til flaskekaret og så la det stå en stund for å fjerne enda mer bunnfall. Spørsmålet mitt da er om jeg skal likevel tilsette sukkerlaken mens jeg stikker om eller om jeg vil miste for mye CO2 mtp sekundærgjæringen da? Alternativet er å stikke om, la det stå en stund og så tilsette sukkerlaken, men da rissikerer jeg enten at det ikke fordeler seg likt evt at jeg virvler opp sedimentene igjen. Noen tips?
 
Putt sukkerlaken i flaskebøtten før du stikker om. La sedimentet ligge igjen i gjæringsbøtten. På den måten blir det blandet bra, du trenger ikke røre eller noe.
 
Jeg har ikke noe godt svar på det med å stikke om en ekstra gang, men når jeg har mye sedimenter/humlegørr i primærkaret så knyter jeg en humlepose rundt enden av heverten, og det filtrerer ut en hel del.
 
Hvis jeg har sukkerlaken i flaskekaret og stikker om, hvor lenge kan det stå før gjæringen tiltar og jeg mister CO2?
 
Det bør ikke stå særlig tid i det hele tatt. Omstikking og flaaking bør gjøres i én operasjon.
 
Tilbake
Topp