Sukkerbiter vs Karboneringsrops.

Hei.

I blandt hender det jeg flasker en batch, og den siste tiden har jeg gått bort i fra sukkerlake og gått over til drops fra Muntons av rent praktiske årsaker. Jeg ergrer meg riktignok over prisen på disse dropsene, og det er alt for få i en pose. I tillegg gir det ikke ønsket karboneringsnivå. Gjerne litt under.

Hva er erfaringen deres med å bruke sukkerbiter? Infeksjonsfare? Karboneringsnivå? Går de ned i halsen på en 0,5 flaske? Prisen tatt i betraktning så er det fristende å prøve.
 
Sist redigert:
Har brukt eldorado sukkerbitar, går nedi halsen ja. Meiner på dei veg ca 2 gram pr stk. 2 stk gir litt høg karbonering (8g/l)
Har ikkje opplevd infeksjon med dei, bruker engangshansker og tek dei rett ifrå boksa.
 
Infeksjonsfare? Nupp

Karboneringsnivå? 2 g per halvliter, litt lite, men jeg syntes det er helt greit på IPA og stout.
På belgisk bruker jeg da to

Går de ned i halsen på en 0,5 flaske? Jepp
 
Jeg er livredd for både sånne drops og sukkerbiter. Har fått trøbbel med drops. Anbefaler en sprøyte og sukkerlake. Du slipper omstikk, og det er nesten like raskt (15min kok, 5min avkjøling) og det er garantert helt safe.
 
Anbefaler en sprøyte og sukkerlake.

Har prøvd det jeg også, men det er litt vanskelig å vite hvor mye som skal tilsettes, pga at en del av vannet fordamper.
Måler du SG? Finnes det en kalkulator til å beregne mengde sukkerlake ut fra flaskestørrelse og SG?
 
Har prøvd det jeg også, men det er litt vanskelig å vite hvor mye som skal tilsettes, pga at en del av vannet fordamper.
Måler du SG? Finnes det en kalkulator til å beregne mengde sukkerlake ut fra flaskestørrelse og SG?
Jeg veier før og etter kok og regner ut rett mengde.
 
Så hvordan gjøres dette sukkerlake og sprøyte-opplegget i praksis?
Og hvor får du sprøyter? Apotek? Det er kanskje den rimeligste måten, og da er jeg lett å få på kroken med en gang.
 
Har brukt drops som jeg var svært misfornøyd med, måtte ha i mange flere enn anbefalt for å få noenlunde karbonering.

Så lagde jeg lake som gav ujevne flasker noen hold på å eksplodere andre lite. Så da måtte en kalibrere slik temperaturen var lik på kar og lake samt hevert fra gjæringspann til tappespann med okygeneringsrisiko så sluttet jeg med det.

Så prøvde jeg sukkerbiter, helt perfekt hver gang, må trykkes gjennom hullet men det er null problem. Noen mente dette gav risiko for infeksjon...

Så da prøvde jeg med lake og sprøyte en stund som jeg synes ble et stort klissete søl og slett ikke så jevnt som sukkerbiter.

Dermed gikk jeg tilbake til sukkerbiter og etter dette har jeg aldri sett tilbake, aner ikke hvor mange flasker men det har blitt massevis etter hvert har jeg hatt nøyaktig NULL infeksjoner med sukkerbiter, NULL flaskebomber, NULL problemer.

Så når jeg flasker bruker jeg sukkerbiter, aldri mer drops, aldri mer lake, aldri mer sprøyter (som du kjøper på apoteket forresten).
 
Jeg har også prøvd sukkerlake en gang, bare surr og kliss. Når jeg går tom for drops må jeg bruke sukkerbiter.
Merker ingen forskjell, så nå vurderer jeg å gå tilbake til kun sukkerbiter slik jeg gjorde før.
 
Sprøyter på apoteket eller i posten:
Sprøyte 100 ml

La oss si at du skal flaske 10l. 500ml per flaske. 3g sukker per flaske. Du koker 60g sukker med 250ml vann. Totalt 310g. Hvis vi antar lokk og ingen fordampning skal du da ha 310g/20 flasker = 15.5g per flaske. Sprøyta måler milliliter, ikke gram.

Alternativ 1: meh, close enough, mål opp ca 15ml.

Alternativ 2: dra lake inn i sprøyta mens kjelen står på en vekt. Når du har 15.5g ser du hvor på sprøyta væsken står. Ta resten på øyemål.

Alternativ 3: Gjør alt på vekt. Litt mer knot og i mine øyne ikke verdt det.

Deretter doserer du hver flaske og tapper øl over. I praksis vil du gjerne koke litt mer sukkerlake enn du trenger.

Dette høres mer komplisert ut enn det er. Det er som sagt litt mer styr enn drops og sukkerbiter, men gir en konsistens og trygghet som ihvertfall for meg er verdt innsatsen.

Kult, Jeg skal teste dette. Bruker du sprøyten om igjen eller er det engangs? Og er det virkelig nødvendig med så tynn løsning? Tror drikke det klarer seg med halve vannmengden?
 
Sist redigert:
Neste gang forslår jeg at dere splitter opp og karbonerer noen flasker med lake, biter og drops.
Se om dere merker noen forskjell.
 
Neste gang forslår jeg at dere splitter opp og karbonerer noen flasker med lake, biter og drops.
Se om dere merker noen forskjell.
Kan ikke se at noen har brukt smak som argument...
Forskjellen er en ekstra trygghet ved kok, og selve prosessen. Hvorvidt det er verd det, har jeg ingen formening om.
En periode fikk jeg infeksjon ved bruk av drops. Det er lenge siden jeg flasket
 
Du koker 60g sukker med 250ml vann. Totalt 310g. Hvis vi antar lokk og ingen fordampning skal du da ha 310g/20 flasker = 15.5g per flaske. Sprøyta måler milliliter, ikke gram.

Er det ikke bedre å måle hvor mange ml du har etter kok? Du vet at du har 60g sukker i laken, og den skal fordeles på 20 flasker.

Da er det vel bare å dele antall ml på 20, så finner du hvor mange ml det blir pr. flaske. Da har det ikke noe å si om noe vann fordamper under kok heller, det er volumet etter kok som teller.
 
Er det ikke bedre å måle hvor mange ml du har etter kok? Du vet at du har 60g sukker i laken, og den skal fordeles på 20 flasker.

Da er det vel bare å dele antall ml på 20, så finner du hvor mange ml det blir pr. flaske. Da har det ikke noe å si om noe vann fordamper under kok heller, det er volumet etter kok som teller.

Trengs et ganske nøyaktig "liter"-mål iallefall. Men det er vel det enkleste vil jeg tro. Men målet må kunne måle hele mengden av lake, nøyaktig.
 
Tja, det behøver ikke å være supernøyaktig. En liten erlenmeyerkolbe er delt inn i 50 ml, da er det mulig å se hver10 ml. Delt på 20 så blir det nøyaktig nok.

Og så kan jo laken kokes i samme beholder.

11940-Erlenmeyerkolbe smal hals.jpg
 
Tilbake
Topp