Sukkermengde og flaskefontener (og -bomber)

SveinB

Norbrygg-medlem
Karbonering på flaske kan være en risikosport. Jeg har ikke bare gode erfaringer, og leter etter forklaringer og løsninger.
Det later til at 6 gr sukker pr liter øl er en standard mange holder seg til. Er det generell konsensus her, eller er det noen som har gode erfaringer med annen sukkermengder til karboneringen?
Seig lake er selvsagt også et faremoment. Hvor mye øl bør jeg bruke til å lage sukkerlake til 25 liter øl for å få tynn nok lake til å sikre jevn utblanding i dunken før tapping og korking?
Og endelig: Kan det tenkes at luftmengde under korken har noe å si? Bør denne f. eks være på nivå med det man får i Kjøpeølflasker, eller bør det være mer/mindre luft?
Tanker om dette, og evt andre parametre og forslag er jeg EVIG TAKKNEMLIG for!
 
Jeg tror dårlig utblandet lake er vanligere enn problemer med for mye sukker per liter i perfekt blandet øl/lake.
Gjæren I flaska spiser oksygenet i flaska, så jeg tror ikke den lille mengden som et der har så mye å si. Hvis du kuldekrasjer, filtrerer, og tapper på flaske ferdig karbonert øl fra fat, så kan nok oksygeneksponering ha litt å si. Over tid vil kanskje en utett kork kunne ødelegge ølet. Kanskje, men det produseres jo co2 i flasken, så jeg tror ikke det har mye å si.
Flaskebomber lages gjennom overtrykk. Fontener er premature Flaskebomber. Trykket er co2, som utvikles proporsjonalt med tilgangen på sukker, dersom gjæren I flska får jobbe i fred. Problemet oppstår, når det er andre organismer som er med og bidrar. Har du en infeksjon i en flaske - ikke fått vasket og desinfisert skikkelig - vil du kunne få fontene eller bombe i den ene flasken. Har du infisert øl, eller utstyr, risikerer du å ødelegge hele omgangen, og få masse fontener. Andre organismer spiser ting, som bryggergjær ikke vil ha, og utvikler co2 som resultat, uavhengig av hvor mye sukker du har i laken.
Moral - vask og desinfiser flaskene skikkelig, kast tvilsomme flasker, og kjøp nye på polet :)

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Kan vel ikke si annet enn at standard 6g/l sukkerlake gir ok resultat.
Bomber har forekommet, men da er det nok bakterier (over en del måneder) og ikke sukkeret som har forårsaket dette.
Bruker nå ca 1/2l vann på en std bøtte. Ser til at det omrøres når ølet tappes i "flaskekaret".
Om luftmengde under korken så mener jeg Gahr en gang skrev at vi alltid får mer enn nok luft når vi flasker.
Men fyller likevel ikke mer enn rett før det renner over med tappestaven i.
Har sett at hvis jeg fyller helt opp så går det lengre tid før det blir karbonert,
men har ikke gjort det med så mange flasker, så erfaringsgrunnlaget er ikke så stort.
 
6 gr/l synes jeg er i overkant. Det gir 2,35 volumes CO2. Palmer sier han bruker 5 gr på alt, hvilket gir 2,1 volumes. For min egen del vil jeg si at litt under det igjen er passe. Jeg sikter som regel mot 2 volumes, og på en del engelsk øl lavere enn det, også. (Jeg karbonerer med vørter, ikke sukker, men det går på ett ut.)

Jeg fyller flaskene så å si helt opp,dvs.at det kanskje er igjen en centimeter før det renner over. Tankegangen er at det blir mindre luft der oppe som kan bidra med oksygen til ølet. Jeg veit ikke om det betyr noe, men jeg tror faktisk at det gjør det. Det har i alle fall ingen negative konsekvenser.

Da jeg brukte sukker, blanda jeg det med 3 dl vann, tror jeg. Du må uansett røre litt - men veldig forsiktig, selvfølgelig.

Flaskebomber har jeg kun fått som resultat av ujevn fordeling av sukker. Jeg har hatt infeksjoner, men de har aldri vært i nærheten av å produsere bomber.
 
Hvor mye sukker man skal bruke kommer jo an på ølstilen man brygger. 6 gram pr liter passer til mange vanlige øltyper. De gangene jeg flasker lager jeg sukkerlake med 6-7 dl vann til 20-25 liter øl. Koker det opp og slår det opp i bøtta når det er ca 5 liter i bøtta. Avkjøler ikke. Med slangen lagt fint i bøtta får man en sirkulering som blander alt. Aldri hatt flaskebomber.
 
Man kan jo ikke karbonere en Saison med samme mengde som Old Ale
To sukkerbiter på saison/Tripel /halvliter og én på resten har jeg god erfaring med
da slipper man flaskebomber og unødvendig oksidering
Jeg kan gjenta det til det kjedsommelige, uansett ingen som hører på meg uansett
 
Man kan jo ikke karbonere en Saison med samme mengde som Old Ale
To sukkerbiter på saison/Tripel funker og én på resten har jeg god erfaring med
da slipper man flaskebomber og unødvendig oksidering
Jeg kan gjenta det til det kjedsommelige, uansett ingen som hører på meg uansett

Joda, det kan man. Jeg gjør det:). Jeg synes alle andre saisoner er overkarbonerte.
 
Sist redigert:
De fleste fyller vel flaskene sine med tappestav, og da får man automatisk omtrent samme fyllingsgrad som i kommersielle flasker. Putter man på sukkerbiter eller drops vil nivået bli en anelse høyere. Min erfaring er at dette nivået ikke gir oksidering. (Gjør man det samme i bokser blir de faktisk fylt helt opp, siden lokkene buler nedover.)

Alle får selvsagt karbonere til det nivået man liker best selv. Men om man søker typeriktighet er jo de ulike ølstilene ganske tydelig definert. Det er nesten alltid lav karbonering i engelske øl, men 1,5 volum i en pils blir bare trist. Hveteøl og belgiske stiler er alltid høyt karbonert.

Når det gjelder fontener, tror jeg de kan ha flere årsaker. Uferdig gjæring/overkarbonering, forurensing (infeksjon) av ølet, urene flasker og ikke minst humlepartikler i bunnfallet. En kombinasjon av dette vil kunne gi friske geysirer. Ujevnt fordelt sukkerlake er veldig vanlig.
 
Her er jeg (delvis) enig med Finn.... hater når ølen jeg drikker "eksploderer" til skum i kjeften... det blir bare helt feil :)

Det er akkurat det der jeg ikke fikser, heller. At belgierne måtte finne på noe å bruke tomme champagneflasker til, er en dårlig unnskyldning for å ødelegge øl:D. Saison var jo - nokså sjølsagt - egentlig et temmelig flatt øl, som engelsk cask ale, eller norsk gårdsøl. Man begynte vel ikke å flaske det før på 1920-tallet, tror jeg. Ikke at det er noe argument mot den kraftige karboneringa - men det er nå litt artig, lell;). Og jeg lurer litt på hvorfor man gjør det, eller i alle fall på hvorfor alle gjør det.

For å sitere Palmer: "I generally don't plan precise carbonation levels for my beers; medium carbonation semms to work pretty well for everything." (HtB, s.155)
 
Sist redigert:
Enkelt sagt: bomber og fontener skyldes nesten alltid at gjæring var ikke ferdig, så for tidlig på flaske...

Nei, jeg tror - tviler sterkt på at det finnes data på dette:) - at dårlig reinhold er den vanlige årsaken til de fontene som faktisk er ganske vanlige i hjemmebrygg. Ofte blir det antakelig ikke lagt merke til, fordi infeksjonene utvikler seg såpass langsomt at ølet som regel er drukket opp før det er blitt udrikkelig, eller før skumutviklinga er blitt til noe mer enn ei relativt langsom oppbygging av litt skum i en ring i flaskehalsen. (Men kjenner du symptomene, merker du det tidlig.)

Bomber vil vel som regel komme raskt. Mine, som skyldtes ujevn fordeling av sukkeret, smalt av ganske kjapt mens de sto til karbonering. En kamerat av meg, som blei så distrahert mens han holdt på med flaskinga at han tilsatte sukker to ganger, opplevde at det smalt av et veritabelt stalinorgel på badet. (Han bruker fat nå:p.)

"Hop creep" er skumle greier. Der kan du jo ha konstatert FG etter alle kunstens regler før du humler - og så går det galt, likevel.
 
Hehe, går du langt nok tilbake var vel de fleste øl temmelig flate?

Javisst - og man gjorde vel gjerne det man kunne for å få noe fres i ølet. Flasking begynte man med i England på 1600-tallet, f.eks. - riktignok i beskjedent omfang. Men at noe er mulig, betyr jo ikke at så mye som mulig av det er en god ting:).

Jeg mener jo ikke dette veldig alvorlig. Petter må gjerne bruke så mye sukker han vil i saisonen sin:p. Men man må jo ikke slavisk følge retningslinjene hvis man liker ølet bedre med en annen karbonering - hvis man altså ikke skal sende det inn til konkurranser, selvfølgelig. Det er alltid litt artig å se på alternativer.
 
Nei, jeg tror - tviler sterkt på at det finnes data på dette:) - at dårlig reinhold er den vanlige årsaken til de fontene som faktisk er ganske vanlige i hjemmebrygg.l.
i tilfelle en infeksjon vil bare noen få flasker (bare de smittede) font. Ellers (i de fleste tilfeller) for tidlig på flaske.
 
Riktig. Men da ville alle flasker blitt smittet, og du ville sannsynligvis ha gjenkjent det tidligere...

Jeg tror det er ganske vanlig at folk ikke registrerer slike infeksjoner. De utvikler seg som regel langsomt, og er i starten ikke dramatiske. Og mange drikker opp ølet sitt ganske raskt, og rekker ikke å registrere at noe er galt. Det er vel ikke så urimelig om de tenker at det bare er blitt litt mye kullsyre, eller at de bare flaska litt for tidlig.
 
Jeg brukte før slavisk 7 g/L, som oppført i settene jeg brukte. Etter flere omganger med øl som er helt OK karbonert, men har for mye kullsyre etter min mening, har jeg gått ned til 5,5-6 g/L.

Koker sukkerlake på 2,5 - 3 dl vann og mengde sukker. Rører forsiktig rundt i omstikket kar, heller i, og lager forsiktig en liten whirlpool. Avkjøler ikke før jeg heller i. Har funket for 25 brygg så langt:)
 
Tilbake
Topp