Sur gjærstarter

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Jeg skulle brygge en Pale Ale i jula og tenkte å teste WLP 023 på en av batchene. Satte en starter med gjærnæring og lot den gå i noe over to døgn. Så tydelig bobler i væslen, men nesten ingen skumdannelse.

Når den skiftet farge til ganske lys så avsluttet jeg. Jeg hadde timet det slik at den skulle vært ferdig på bryggedagen for å tømme hele stasen oppi vørteren.

Når vørteren var avkjølt og klar til pitching av gjær så luktet jeg på starteren. Den luktet veldig surt. Tok så en smaksprøve og det var kjempesurt. I og med at den ikke var bunnfalt så turte jeg ikke å tømme den oppi. Det ble tørrgjær istedet.

Jeg lot den sure starteren stå et par dager i kjøleskapet for bunnfelling og så har jeg dekantert og tømt gjærresten over i et norgesglass. Spørsmålet er om gjæren er ødelagt??

Det var som sagt nesten ikke skum på denne starteren. De andre jeg har satt har hatt et godt skumlag og noen har skummet over erlenmeyerkolben..

Det som har endret seg siden sist starter er at jeg har fått ny magnetrører. Den gamle tok kvelden og nå kjøpte jeg en fra Bryggselv som det var mye mer futt i. Går det an å røre for kraftig??
 
Jeg skulle brygge en Pale Ale i jula og tenkte å teste WLP 023 på en av batchene. Satte en starter med gjærnæring og lot den gå i noe over to døgn. Så tydelig bobler i væslen, men nesten ingen skumdannelse.

Når den skiftet farge til ganske lys så avsluttet jeg. Jeg hadde timet det slik at den skulle vært ferdig på bryggedagen for å tømme hele stasen oppi vørteren.

Når vørteren var avkjølt og klar til pitching av gjær så luktet jeg på starteren. Den luktet veldig surt. Tok så en smaksprøve og det var kjempesurt. I og med at den ikke var bunnfalt så turte jeg ikke å tømme den oppi. Det ble tørrgjær istedet.

Jeg lot den sure starteren stå et par dager i kjøleskapet for bunnfelling og så har jeg dekantert og tømt gjærresten over i et norgesglass. Spørsmålet er om gjæren er ødelagt??

Det var som sagt nesten ikke skum på denne starteren. De andre jeg har satt har hatt et godt skumlag og noen har skummet over erlenmeyerkolben..

Det som har endret seg siden sist starter er at jeg har fått ny magnetrører. Den gamle tok kvelden og nå kjøpte jeg en fra Bryggselv som det var mye mer futt i. Går det an å røre for kraftig??

Starterølet er aldri godt, og kan godt lukte og smake "surt". At det nesten ikke ble skum, kan virke litt rart, men all gjær oppfører seg ikke likt. 023 har jeg ingen erfaring med, så jeg skal ikke uttale meg om den. Siden du smakte på det, kan du jo vurdere om det var noe uforgjæret sukker igjen - og det virker jo ikke slik på beskrivelsen din. Det skulle bety at starteren har gjort jobben.

Jeg har sjøl magnetrøreren til Bryggselv, og den produserer ganske mye varme. Det kan være årsaken. Det skal noe til å ta livet av gjæren, men jo varmere den gjærer, jo mer usmaker har den en tendens til å produsere. Det betyr ikke at gjæren blir ubrukelig, bare at du ikke skal hive starterølet oppi vørteren sammen med gjæren. (Og det gjør du jo tydeligvis ikke.)

Det er delte meninger om temperatur på startere, som om så mye annet, men jeg kjenner meg mest komfortabel med å holde meg til rådene fra autoritetene, og prøve å begrense temperaturstigningen. Helst ikke over 24 grader blir det da. Du kan legge noe mellom kolben og røreroverflaten for å gjøre varmeoverføringen mindre efffektiv. Jeg bruker fire små flate legoklosser, og det funker fint.
 
Takk for svar.

Jeg bruker normalt å sette den i gjæringskapet med temperaturkontroll men det kan være som du sier at det har blitt høy varme på selve plata. Jeg skal forsøke å legge mellom noe neste gang.

Neste gang tror jeg at jeg også skal ta en SG måling for å se om den har gjæret ut som den skal. Kom på det rett etter at jeg hadde tømt starterølet i vasken.
 
Ser flott ut! WLP007 og WLP002 (og sikkert andre) flokkulerer veldig fort, så "klumpete konsistens" er normalt. :)
 
Er den ferdige når den flokkulerer??? Litt vanskelig å se boblene når det er så mye grums i kolben.. De starterene jeg har laget før har skummet og så var de ferdig....
 
Nei, mange typer flokkulerer omtrent med en gang,letteste er å se på co2-aktiviteten. Se helt i kanten av kolben.
 
Ser ikke så mye bobler nå lengre så jeg lurer på å stoppe den før jeg tar kvelden.... Et spørsmål i den sammenheng er om den tar noen skade av å stå for lenge?? Og hvor lenge er for lenge??
 
Se nøye, de boblene kan være vanskelige å se. Bruker du rører?

Ikke noe konkret svar fra denne kanten mtp hvor lenge er for lenge. Men min regel er iallefall: Etter opphørt gjæringsaktivitet, 12 timer i kolbe før den går i kjøleskapet, det er for at gjæren skal kunne bygge opp reserver, selv om det er kort tid til pitch, men jeg har som oftest god tid og tenker gjerne gjær en uke i forveien med mindre den må steppes.
 
Jeg bruker rører ja.. Prøvde å stoppe den for å se etter boblene, men så ikke noe som helst. Skal brygge neste torsdag så den skal ha ett steg til som jeg tenker å starte på søndag..

Sist gang jeg lande en to-trinns starter så var steg en litt slapt men trinn to skummet noe så inne i h..... med lagergjær..
 
Trinn to vil gjerne skumme mer siden du har mer celler i vørteren og disse vil som oftest gå rett på byen. Jeg vil selv anbefale å splitte steg #1 i to, for større gjærvekst i steg #2.
 
Tilbake
Topp