Surdeig og surøl

I det siste har jeg pleiet en surdeig og bakt et og annet brød med den. Aromaen i deigen får meg til å tro at den kan være perfekt som surøl-gjær. Er jeg helt på jordet med slike ideer? Har noen prøvd? Eller noen med mer kunnskap om surøl og/eller surdeig enn meg? (Det skal ikke så mye til.)

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Har laget øl med surdeigstarter som gjær to ganger, begge med godt resultat. Første gang lagde jeg en enkel øl, men pilsmalt og kun gammel humle i begrensa mengde. Fikk veldig god tilbakemelding fra folk som liker surøl. Brukte nok nærmere en måned på utgjæring.
Andre gangen ble det en råøl med masse bær fra svigermor, ble surt som et uvær og falt godt i smak hos mennesker som ikke nødvendigvis er så glad i øl.

Det viktigste, tror jeg, er at første gangen forberedte jeg surdeigstarteren ved å ta av en del og mate den intensivt med stadig økende mengde sukker, for at den ikke skulle få sjokk i møte med vørteren (fikk ideen etter en podkast med modernist cuisine og deres brød-bøker). Dette gav, sånn rent ølmessig, et mye bedre øl, tror jeg.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Og forresten, har planer om å lage en ny. Ta det beste fra de to siste gangene, jobbe mer med starteren i forkant, og være mer obs på hva jeg tilsetter av smak.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp