Sure kirsebær med eller uten stein?

bjoerneli

Norbrygg-medlem
Hei,

Etter en lengre kjøretur fra Stavanger til Kongsberg og tilbake for å hente sure kirsebær til min surøl som jeg starte på for ett år siden har jeg følgende spørsmål:

1. Skal bærene renses og steinene fjernes før jeg tilsetter?
2. Bør bærene være mest mulig hele eller skal jeg gi dem en omgang med stavmikseren?
3. Har tenkt å bruke 5 kg per 25 l øl. Hva synes folk om det?
4. Har tenkt å la bærene ligge i ølet frem til våren, ok?

Hans Magnus
 
Eg ser ikkje noko poeng i å rense bæra for steinar. Dessutan vil det vera særs arbeidskrevjande.

Bæra bør tømmast i heile, men kan gjerne frysast fyrst slik at celleveggane sprengast. Dette vil frigje meir saft.

5 kg på 25l er i den gode enden av skalaen, og vil gje mykje farge og smak.
 
Har ikke lagd lagd surøl, men har brukt endel bær i annen øl, feks solbær og stikkelsbær. Jeg fryser dem først, og tiner dem så i en kasserolle sammen med litt sukker, og knuser bærene for å få mest mulig farge og smak ut av dem. Spesielt fargen blir mye sterkere. Har så bærmassen i en humlesokk for å lette omstikking seinere. Første gang jeg brukte bær rett i gjæringskaret fikk jeg enormt mye svinn, bærene utvider seg og blir liggende i et tykt lag i bunn av gjæringskaret, med mye digg øl fanget nedi der. Safta heller jeg rett i karet.

Jeg har ikke brukt kirsebær, men har det på lista, må jo bli bra!

Ps: Du kan jo prøve en splitbatch, ta halve med rørte bær, halve rå, feks!
 
Jeg tror, hvis du til og med knuser steinene vil du få ut litt nøtte aroma,
mener at det ikke er helt uvanlig
 
Ehhh, nøttearoma i kirsebærstein?

Alt etter hvor modne kirebærene er vil innholdet i steinene smake fra bittert til tanniner, så hold stenene hele.
 
Det er ihvertfall ikke uvanelig når man lager likør,
brygging vet jeg ikke
Har ikke erfaring med noen av delene
 
uten å ha lagd kirsebærøl selv så mener jeg at kirsebær og plommer er svake skygger av seg selv når de foredles uten stein. Dette basert på syltetøy, chutney og likør.
 
Jeg tror ikke man skal ha med alle steinene, men prøv å knus en liten neve og sleng i


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For å ta spørsmålene direkte:
1. renses, få vekk rusk og rask, stilker og liknende. Ikke fjern steinene (etter min smak og mening)
2. Ville ikke jeg gjort, hovedsaklig for å unngå å knuse steinene som kan være beske i knust tilstand. Muligens gitt dem en omgang i fryseren for å bryte nedcellevegger, men ikke mer enn det.
3. Den mengden (200-250g/liter) ligger rett rundt det som anbefales av Jean Van Roy (cantillon) og andre. Tror det blir bedre med mer, men det er nok helt kurrant.
4. Dont know.
 
Kirsebærsteiner gir mandel-preg. Opp til deg om du vil ha det eller ikke. Har hørt om surølbryggerier som fjerne steiner fra halvparten av kirsebærene for å få litt mindre preg.
 
Du kan fået lite nøttepreg fra kirsebærsteiner hvis du har lang kontakttid med ølet, men da snakker vi flere måneder, slik det er vanlig med surøl med frukt. Ikke fjern steinene, men du kan med fordel gi bærene et døgn i frysen.
 
Både kirsebærsten og mandler er vel kjent for å inneholde små mengder cyanid,
men tror nok du må spise ganske mye for å stryke med
 
Tilbake
Topp