Sure kirsebær

Petter F

Norbrygg-medlem
Hei!

Noen som vet av et sted jeg kan kjøpe et par kilo sure kirsebær i Oslo? Masse gode moreller å få tak, men skulle gjerne hatt kirsebær til en Cuvee de Tomme-aktig øl :)
 
Hei,
er du åpen for å bruke frossne bær finnes det fryste, steinløse sure kirsebær i frysedisken i Meny-butikkene i området. Jeg brukte dem i et surøl i vinter. Tok en prøve fra glassbalongen i går og har ingenting å klage over med det ølet (og kirsebærene) annet at jeg bare har 4 l av det! Brukte 900 g på 4 l øl.

Ellers støtter jeg forslaget om Vestre Frogner gård. Har plukket bringebær der mange ganger, og foreldrene mine drar der for å plukke sure kirsebær nesten hvert år. Ligger like ved E16, rett nedenfor Rykkinn. Dog ville jeg tro det er noen uker til før kirsebærene er modne for plukking.

Lars-Erik
 
Takk for hjelpa!

Kjøpte 2.1 kg frosne kirsebær på Meny, som nå er tilsatt 9 L Oud Bruin som allerede er 1 år gammel. Ville nok ha fryst bærene før tilsetting uansett, så det passet bra. Skal ellers prøve å sjekke ut Vestre Frogner gård litt senere i sesongen, om jeg har noe plass i fryseren.
 
Var på Vestre Frogner gård i dag for å plukke bringebær. Da sa de at kirsebærene var klare om en til to uker (jeg tipper nærmere to når jeg ser på naboens kirsebærtrær). Uansett skriver de det på nettsidene deres når bærene er klare.

Forøvrig var jeg der 0930, en time etter de åpnet, og var da omtrent sisteman som slapp inn for dagen. Bærplukkere er A-mennesker...
 
Takk for hjelpa!

Kjøpte 2.1 kg frosne kirsebær på Meny, som nå er tilsatt 9 L Oud Bruin som allerede er 1 år gammel. Ville nok ha fryst bærene før tilsetting uansett, så det passet bra. Skal ellers prøve å sjekke ut Vestre Frogner gård litt senere i sesongen, om jeg har noe plass i fryseren.

Litt off topic:
Hvilken oppskrift brukte du til ølet du tilsatte kirsebærene i?
Har plukket 5 kg fra bakgården min som jeg har i fryseren.
 
Litt off topic:
Hvilken oppskrift brukte du til ølet du tilsatte kirsebærene i?
Har plukket 5 kg fra bakgården min som jeg har i fryseren.

Oppskrifta mi er løst basert på Donkere Geneeskunde i boka Wild Brews (Jeff Sparrow), som "may (or may not) have been inspired by [...] Cuvee de Tomme".
 
Noen som vet om man får fatt på sure kirsebær i Oslo om dagen? Skulle hatt rundt 5 kg til et surøl jeg har hatt stående.
 
Tilbake
Topp