Surøl fra bottle dregs

Nå har jeg bygd opp en bra mengde mikroorganismer fra bunnfallet i et par flasker "Brouwerij Van Honsebrouck N.V. – St. Louis Gueuze Fond Tradition" (For et navn...)

Startet med bunnfallet fra to flasker i 50ml vørterøl, deretter en flaske vørterøl, senere har den fått litt forskjellig restevørter med humle. Det smaker riktig bra av starterølet så surøl skal det nok bli.


Jeg lurer på om jeg bør bruke denne kulturen til primærfermentering eller tilsette en sacch. gjær samtidig?
 
Jeg ville kanskje delt den i to, en hvor det bare er dregs fra flasker og en med sacch i tillegg, sånn for forskningens skyld. Kan jo være spennende å prøvesmake forskjellen. :)
 
Nope, men vi planlegger surølbrygging i mai, en med wlp001 eller 007 som hovedkultur som vi så deler i fire og gjærer med ymse bakterier i tillegg til en som er 100% brett.
 
Det er kanskje ikke så mye bakterier igjen i den kulturen siden den har fått vanlig humlet øl. Noe særlig over 10 IBU og du vil ha mer eller mindre utryddet lactobacillus (litt avhengig av stamme). Jeg tror pediococcus tåler litt mer, men hvis det er IPA-vørter så er disse antageligvis også borte.

Hvis det stemmer så har du en del forskjellig brett. Det er to ting du kan gjøre med den.

1) Hovedgjæring med den. Da får du en fin brett-øl.
2) Funke opp en farmhouse e.l. med brett i sekundær. La sacc jobbe som vanlig og så stikker du om etter en uke eller så og tilsetter brett. Siden det mest sannsynligvis ikke er pediococcus her kommer det til å gå rimelig kjapt vil jeg tro, ferdig etter 2-3 måneder eller så?
 
I forhold til 1) så er det verd å merke seg at en brett-øl egentlig ikke er særlig sur. Den er ofte litt funky, men can ofte være like ren (clean) som sacc-øl. Den vil heller ikke gjære fullstendig ut slik den vil gjøre hvis det er aktive bakterierer eller sacc i samme vørter.
 
Tilbake
Topp