Surøl - humle og gjæringskar

Petter F

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg driver og pønsker på å få lagd et surøl snart, Lambic-aktig, sekundærgjæret med WLP Belgian Sour Mix.

1. Humle

Er vel om å gjøre å bruke gammel humle, 3 år, for å ikke få med så mye bitterhet, men likevel konserverende egenskaper. Har noe gammel hersbrucker og cascade (1-1.5 år) som jeg tenker å bruke, har vært oppbevart i fryser. Bør jeg ta humlen opp i romtemperatur og tørke den, eller la den ligge? Er det ikke en fordel å koke humla lenge for å unngå gammel humlesmak; risikerer jeg ikke da at det blir mye bitterhet, og dårlige forhold for noen av bakteriene jeg skal putte oppi?

2. Gjæringskar

Har vært med og brygget surøl før og da brukte vi glassballonger for å hindre diffusjon av oksygen i løpet av gjæringen. Har ikke sett at hjemmebryggerbutikkene i hovedstadsområdet fører store glassballonger. Vil for eksempel Better Bottle funke som dedikert surølgjæringskar?
 
1. Humlen som brukes til Lambic er gjerne lagret 3-5 år varmt og tørt, for at aroma og bitterhet skal være forsvinnende liten. Jeg ville nok gått for så lav alfasyre som mulig av tysk eller tsjekkisk humle. Styr derfor unna Cascade iallefall. Hvis humla smaker eller lukter dårlig, ville jeg ikke brukt den, men heller lagt den i en papirpose på loftet..

2. Ja, Better Bottles brukes gjerne til surøl, da de stort har sett de samme egenskapene som glassballonger med hensyn på tetting for oksygen. Jeg har nylig satt en flamsk rød til sekundærgjæring med Wyeast 3763 Roselare ale blend på Better Bottle og venter på enda 3 flasker for å lage ulike øl med brettanomyces og melkesyrebakterier..
 
Okei, da finner jeg fram humla jeg vil bruke og legger den i romtemperatur. Om den lukter dårlig, hvilke alternativer har jeg? Fersk humle?

Får gå til innkjøp av en Better Bottle som jeg kan ha stående konstant med surøl :)

Takk for svar.
 
Ja, om du ikke får tak i gammel nok humle, ville jeg brukt fersk humle med så lav alfasyre (og aroma) som mulig.
Det har vært nevnt flere ganger på podcasts fra The Brewing Network at det er mulig å få kjøpt ferdig lagret humle for lambic, men jeg har ikke sett det i noen nettbutikker. Si gjerne ifra om du kommer over det.
 
Tror ikke jeg gidder å lete etter det, men skjønner at jeg må gjemme bort noe humle jeg kan finne fram om noen år :)
 
Petter F skrev:
Tror ikke jeg gidder å lete etter det, men skjønner at jeg må gjemme bort noe humle jeg kan finne fram om noen år :)

Jepp, jeg er allerede på saken. :brygging:
Har hatt så små og kjedelige (aromatisk) avlinger, at jeg dumper alt dette i "lambic-kassa". Burde vel skrevet på en dato også, men tror man skal kunne lukte hvordan det står til. I Wild Brews (Jeff Sparrow) står det litt om dette, samt at noe blir nevnt under lambicbrygging i Brewing Classic Styles (Jamil Zainasheff & John Palmer). I førstnevnte bok står det at bryggeriet Mort Subite bruker 5-7 år gamle pellets.. Det går visstnok også an å fremskynde aldringsprosessen ved varmere tørking (ikke over 93°C). Se s..128-129 i W.B. Hm, kanskje enda et oppdrag for den nyanskaffede urtetørkeren.. :jaha:
 
Petter F skrev:
2. Gjæringskar

Har vært med og brygget surøl før og da brukte vi glassballonger for å hindre diffusjon av oksygen i løpet av gjæringen. Har ikke sett at hjemmebryggerbutikkene i hovedstadsområdet fører store glassballonger. Vil for eksempel Better Bottle funke som dedikert surølgjæringskar?

Glassballonger er ganske enkle å finne på loppemarkeder, hvis det skulle ønskes. Jeg har to stykker, begge gikk for under femtilappen. De er ikke nødvendigvis mer praktiske enn better bottle, men de kan være svært flotte å se på!
 
Nidveg skrev:
Petter F skrev:
2. Gjæringskar

Har vært med og brygget surøl før og da brukte vi glassballonger for å hindre diffusjon av oksygen i løpet av gjæringen. Har ikke sett at hjemmebryggerbutikkene i hovedstadsområdet fører store glassballonger. Vil for eksempel Better Bottle funke som dedikert surølgjæringskar?

Glassballonger er ganske enkle å finne på loppemarkeder, hvis det skulle ønskes. Jeg har to stykker, begge gikk for under femtilappen. De er ikke nødvendigvis mer praktiske enn better bottle, men de kan være svært flotte å se på!

Godt poeng, jeg fikk endelig rengjort min glassballong (50,- på loppis, inkludert trekurv som gjør det utrolig med hendig enn uten) i går. Har prøvd med flere forskjellige rensemidler, men PBW tok seieren, samtidig med at jeg tok i bruk min nye "Carboy Cleaner" fra Brouwland (både Petit og Vin og Bar har denne). "Korken" tettet ikke helt, så den kunne nok vært byttet til en større, ellers fungerte det ganske så fint. Better Bottles er dyre, for ikke å snakke om tilbehøret.
 
Ok, da skal jeg holde utkikk etter loppis.

Hva tror du forresten om Belgian Sour Mix til noe lambicish? Har ikke satt meg helt inn i hvilke blandinger som er best egnet, i forhold til lambic, oud bruin osv.
 
Petter F skrev:
Ok, da skal jeg holde utkikk etter loppis.

Hva tror du forresten om Belgian Sour Mix til noe lambicish? Har ikke satt meg helt inn i hvilke blandinger som er best egnet, i forhold til lambic, oud bruin osv.

Nå har jeg ikke brygget lambic selv enda, men det er nok et godt valg. Vet flere som har brukt den til formålet, og den anbefales blant annet til lambic i Brewing Classic Styles, etter først å ha brukt en mer nøytral (det skal vel godt gjøres å ikke være mer nøytral..) amerikansk alegjær.
 
Petter F skrev:
Ok, da skal jeg holde utkikk etter loppis.

Hva tror du forresten om Belgian Sour Mix til noe lambicish? Har ikke satt meg helt inn i hvilke blandinger som er best egnet, i forhold til lambic, oud bruin osv.

Loppemarked på Trasop skole og Oppsalskole. Sjekk www.loppemarked.info
 
Tilbake
Topp