Surølkonkurranse 2013

gustavf

Administrator
Til neste høst, har Per Øyvind Arnesen og jeg tenkt til å kjøre en surølkonkurranse for hjemmebryggere på sensommeren 2013. Vi har sett at det begynner å bli populært blant hjemmebryggere, men at surølene ikke kommer helt til sin rett i andre konkurranser.

Vi kommer til å dele konkurransen i tre klasser:
• A: Belgiskinspirerte surøl uten tilsatt bær, frukt eller krydder. For å klassifisere ølene, brukes BJCP-klassene 17B, 17C, 17D og 17E.
• B: Belgiskinspirerte surøl med bær, frukt eller krydder. Ølet klassifiseres etter en av klassene over og bryggeren skal også oppgi hvilke smakstilsetninger som er brukt.
• C: Andre sure øl. Klassiske tyske surøl, som Berliner Weisse og Leipziger Gose, med eller uten smakstilsetninger kan delta her, men også mer eksperimentelle øl. Her kan også sure varianter av andre øltyper delta, slik som sur stout eller sur pils.

Selv om det skal angis en øltype, vil bedømminga ta mer hensyn til balanse, drikkbarhet og kompleksitet enn typeriktighet. Vi satser på å skaffe kompetente dommere, med bred erfaring fra surøl.

Det stilles ingen spesielle krav til flaskene, men det må sendes in 5 (fem) flasker av hvert øl som hver inneholder minst 0,33 liter.

Innsendingsfrist blir i august 2013, så dere har tid til å planlegge litt hva dere vil ha med. Vi satser på at det blir noen form for premiering, men kan foreløpig ikke love noe mer enn en traust diplom.
 
gustavf skrev:
Innsendingsfrist blir i august 2013, så dere har tid til å planlegge litt hva dere vil ha med.

Da begynner det jo å haste, det tar jo litt tid å få disse ølene ferdige.... Godt at jeg brygget lambic i fjor  ;)

Så flott at disse spennende øltypene blir løftet frem i rampelyset!

Ellers synes jeg det er litt synd med navnet surøl, navnet skjemmer ingen heter det jo men her kunne vi godt komme opp med noe annet. Villgjær, selv i temmet utgave, er kanskje litt misvisende. Spontangjæret er kanskje også å dra det litt langt all den tid vi bestiller kulturene sterilt pakket fra USA? MEN begge disse høres mer spennende og tiltalende ut (noen ville kanskje sagt sexy) :roedme:

Jeg beskriver ølene som syrnet når jeg skal overtale noen å ta sin første slurk gueuze. Surøl høres mer ut som noe utilsiktet infisert i mine ører. Du skal være hard-core ølentusiast for å få pirring når boqueten omtales som svett hest....

Noen som har forslag til et salgbart fellesnavn på disse øltypene?
 
Selv om vi ikke har satt datoene enda, er dette et års tid til. På tide å begynne å brygge, for de som vil brygge belgiskinspirert.
 
Denne har gått helt under radaren min, men her må jeg vaske bort støvet fra glassballongene min å få satt noe surt og godt ser jeg!
Meget bra initiativ!
 
De som er interessert i å delta, kan melde seg på mailinglista vi bruker for å sende ut informasjon:
http://eepurl.com/n50gT
 
Berliner Weisse trenger 18 måneder lagring for å oppnå fullt potensiale.
Kanskje jeg melder en på i 2014 konkuransen?  :jaha:
 
Drechsler skrev:
Berliner Weisse trenger 18 måneder lagring for å oppnå fullt potensiale.

De fleste brygger det vel med en melkesyrekultur som er ferdig i løpet av uker eller noen få måneder.
 
Kommer det noe mer info?

Hva defineres som surøl? Kan man lure inn funky brettvarianter også, eller må man ha brukt bakterier?
 
Petter F skrev:
Hva defineres som surøl? Kan man lure inn funky brettvarianter også, eller må man ha brukt bakterier?

Det er vanlig med Brett i surøl, men det er ikke Brett som gjør øllet surt i seg selv. Da må du ha melkesyrebakterier (Lacto)
 
Petter F skrev:
Kommer det noe mer info?

Vi har sendt ut noe på mailinglista, men det har ikke vært så mye å melde i det siste. Vi får vel sende ut noe snart. Påmelding til mailinglista her:
http://eepurl.com/n50gT
 
Tor-Henning skrev:
Er det satt en dato, og adresse for innlevering av øl?

Dato er 31. august. Adresse er ikke klar, men begge vi som arrangerer holder til i Oslo, så det blir nok en adresse i Oslo.
 
Tilbake
Topp