Surt "bokkøl"?

STUV

Norbrygg-medlem
Jeg har flere mislykkede brygg på samvittigheten, men jeg er litt usikker på hva jeg har gjort feil denne gangen. Håper noen kan opplyse meg.

Jeg tenkte i vinter at jeg skulle lage et lett maibokk-aktig øl. Jeg fulgte mer eller mindre denne oppskriften, men økte maltmengden for å kunne droppe skylling med BIAB-ustyr. Det har fungert godt før, men denne gangen bommet jeg på OG-en (ble 1048, skulle være 1067). Gjæringen startet som normalt og jeg lot brygget stå kjølig i to måneder (jan-mars) før jeg tappet det. Jeg har ingen minner om at jeg reagerte på smaken da jeg tappet det hele på flasker, men jeg husker at det ikke var spor av mugg eller gjærfilm på brygget da jeg åpnet karet.
Tidligere denne uka smakte jeg på ølet og det var overraskende surt, på grensen til surøl. Karboneringen er ganske rett (litt mindre aktivitet enn ønsket, men innenfor normalen). Jeg har definitivt gjort noe feil, men jeg skjønner ikke helt hva.
 
Det har aldri - med vilje - vært tilsatt melkesyrebakterier i tidligere brygg, men de kommer kanskje fra andre kilder også?

De bare dukker opp ja.

Jeg ville tatt på meg nazi-armbindet, og skrudd fra hverandre hver komponent i bryggeriet som lar seg skru seg fra hverandre, vasket med nøye finger og klut, alle kriker og kroker, og vasket slanger skikkelig godt. Kun koking hjelper ikke, det må tas fra hverandre. Det bør være skinnende rent etter at du har vasket. Alt sammen.

Du skrev ikke hva som var grunnen til de forrige mislykkede forsøkene. Hvis de også ble sure, så antar jeg at det siste har blitt surere, fortere.
 
Tidligere øl har problemet vært voldsom gjæring og den slags. Lite endringer i smak. Det er mulig en av de siste bryggene også var litt syrlig, men det var en kveik-IPA. Litt usikker på hvilke smaker som kommer fra kveiken. Men vil det holde med vask eller er rommet også infisert?
 
Tidligere øl har problemet vært voldsom gjæring og den slags. Lite endringer i smak. Det er mulig en av de siste bryggene også var litt syrlig, men det var en kveik-IPA. Litt usikker på hvilke smaker som kommer fra kveiken. Men vil det holde med vask eller er rommet også infisert?

Gjør det jeg skrev i forrige innlegg. Du må ikke flytte, liksom :)
 
Jeg er parat til å brenne ned blokka, men villig til å teste vask først!
Det virker som litt mindre stress å vaske nøye enn å brenne ned en hel blokk, særlig etterspillet :)

Sett inn hvor du bor i profilen. Mange folk som kan hjelpe her på forumet, ved å bare henge med deg en dag og se hvordan du gjør det.
 
Jeg har flere mislykkede brygg på samvittigheten, men jeg er litt usikker på hva jeg har gjort feil denne gangen. Håper noen kan opplyse meg.

Jeg tenkte i vinter at jeg skulle lage et lett maibokk-aktig øl. Jeg fulgte mer eller mindre denne oppskriften, men økte maltmengden for å kunne droppe skylling med BIAB-ustyr. Det har fungert godt før, men denne gangen bommet jeg på OG-en (ble 1048, skulle være 1067). Gjæringen startet som normalt og jeg lot brygget stå kjølig i to måneder (jan-mars) før jeg tappet det. Jeg har ingen minner om at jeg reagerte på smaken da jeg tappet det hele på flasker, men jeg husker at det ikke var spor av mugg eller gjærfilm på brygget da jeg åpnet karet.
Tidligere denne uka smakte jeg på ølet og det var overraskende surt, på grensen til surøl. Karboneringen er ganske rett (litt mindre aktivitet enn ønsket, men innenfor normalen). Jeg har definitivt gjort noe feil, men jeg skjønner ikke helt hva.



Fikk det samme i min første Nøgne Porter. Ingen synlig infeksjon, og smakte godt ved tapping. Etter et par uker kom syrligheten fram, og den bare fortsatte å bli mer og mer syrlig. Gikk i vasken hele greia. Surøl-porter var ikke en hit. Konkluderte med med Lactobacillus. Vasket alt som normalt, men demonterte tappekran på BIAB-kjelen og gjæringskaret før renhold. Ikke være noe siden. Man er som oftest bare uheldig.
 
Tilbake
Topp