Surt øl igjen, HJELP!!

Hadde et innlegg for noe tid tilbake om et brygg jeg hadde satt som både luktet og smakte surt med en gang det var ferdig gjæret. Den eneste forskjellen fra tidligere brygg, var at jeg denne gangen brygget på ren malt. Ellers har jeg pleid å brygge på ekstrakt, eller blanding av ekstrakt og malt. Nå har det vist seg i ettertid at dette skjer hver gang jeg eller min bror brygger på ren malt. Kan ikke forstå hva som er feilen, da vi bruker samme fremgansmåte hver gang. Er det noen som har et godt råd ??? Er det noe spesielt man MÅ gjøre når man
mesker og brygger på ren malt som vi har oversett?  Er det foreksempel veldig viktig å bruke Irich Moss?  Som sagt, hver gang vi buker ren ekstrakt eller blander, så går det bra. Vi bruker tørrgjær.

Håper noen kan komme med råd om hvordan unngå dette problemet. :help:

Tom på Farmen
 
Dersom ølet smaker surt er det trolig infisert med eddik- eller melkesyrebakterier, hvorav det finnes mange forskjellige typer i atmosfæren.

Årsaken som poppet opp i hodet umiddelbart var at når man kverner malt, så dannes det svevestøv i rommet. Dette støvet (som altså kommer fra råmalten) inneholder en god del av disse bakterier. Dersom dette havner i brygget ditt etter koking så kan den gjøre ølet ditt surt.

Sørg derfor at du kverner malten et annet sted enn der du brygger og gjærer, gjerne utendørs. Gjæringskarene skal selvsagt ikke bli utsatt for dette støvet heller, og renslighet er uansett et viktig tema her.

Nesten alle proffe bryggerier lar også kverningen foretaes i et annet rom enn der det brygges og gjæres.
 
Usikker på om dette er grunnen - men det er selvsagt mulig at det er litt avhengig av hvordan det er med trekk og utlufting der hvor du kverner.

Det er uansett hevet over enhver tvil at malt og korn er smekkfulle av spesielt melkesyrebakterier. Selv her jeg ikke opplevd dette problemet selv om jeg kverner på "bryggerommet" (kjøkkenet), men det kan vel variere fra rom til rom og bryggeoppsett til byggeoppsett.
 
Takk skal dere ha. Dette kan være en mulig forklaring på problemet. Det er bare så pussig at det aldri har skjedd når jeg har blandet inn ekstrakt. Kun de gangene jeg har  brygget på ren malt. Men, jeg er ikke den som gir meg så lett, så jeg prøver igjen. Denne gangen blir malten knust i nabofylket (burde holde,  ;)).

Tror jeg har nevnt i et tidligere innlegg at jeg holder på å bygge bar i 2. etg. på låven på Farmen. Legger stolt ved et bilde hvor det meste nå er på plass (ihvertfall det viktigste..) :skaal2:
 
Tilbake
Topp