Svartmugg i utstyr

Larry

Norbrygg-medlem
Har oppdaga til min store forskrekkelse at utstyrskassa og gjæringskar samt bryggekjele har utvikla svartmugg i løpet av sommaren til trass for bruk av Starsan av all overflate av utstyr.
Dette har eg ikkje opplevd før.
Trudde Starsan ville forhindre dette, samt at der er nok av luftehull for utlufting av kassa som utstyret ligg i.
Andre som har opplevd dette?
8dc8369816174d11ecc60e9a4f198904.jpg


Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Mugg i lufta... Sikkert litt delvis fuktig miljø om lokket blir liggende på. Skal jo ingenting før det greiene der finner levevilkår.
 
Her hadde jeg vurdert utskifting av bryggekasse og gjæringskar, samt alt av plastdeler. Og grundig vask av kjelen.

Dessuten brygger du for lite ;)
 
Her hadde jeg vurdert utskifting av bryggekasse og gjæringskar, samt alt av plastdeler. Og grundig vask av kjelen.

Dessuten brygger du for lite ;)
Hehe.. Ja, det blir nok for lite.. Men dette er første gang eg oppleve, men sommaren har vore ekstra varm også i år, så trur det er hovedårsak. Men trudde Starsan ville hindre denne groinga der, men der tok eg feil, gitt..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Hvis utstyret står i en kald kjeller eller garasje så kan det der fort skje. Har det samme nederst på veggene der vi brygger. Vask bort med klorin.
Det kommer av fuktighet.
 
Det er vel aspergillus niger, det der. Den skiller ut et enzym - amyloglucosidase - som spalter stivelse til dextriner og glukose. Mao.: Får du den i gjæringskaret, vil den, så vidt jeg kan forstå, gjøre det samme som en diastaticus: Gradvis ete opp alt som finnes av dekstriner, og lage skumfontener av ølet ditt.

Jeg er enig med @YngveKL : Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å bruke plastdelene av det utstyret. Men du kan selvfølgelig teste med en liten batch, etter å ha gjort så godt du kan med reingjøringa.
 
Ånei..! Her køyre vi på og kryssa fingrane for at det går bra! [emoji120] Lagde ein splittbatch med to nye 15 l gjæringskar, men brukte den på bildet som pichingkar, så her får det bere eller briste.. Vaska den då først med vaskemiddel, klorin og starsan til slutt..
Var det noko som overlevde den behandlinga så døyr den aldri![emoji848][emoji23]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Det er vel aspergillus niger, det der. Den skiller ut et enzym - amyloglucosidase - som spalter stivelse til dextriner og glukose. Mao.: Får du den i gjæringskaret, vil den, så vidt jeg kan forstå, gjøre det samme som en diastaticus: Gradvis ete opp alt som finnes av dekstriner, og lage skumfontener av ølet ditt.

Jeg tror heller det er den vanlige svartmuggen Stachybotrys chartarum
Mugg trives bedre med StarSan enn bakterier

og som Steinar er inne på: Slapp av, sats på at klorinen har gjort jobben sin, og ta en øl.
 
Jeg må beklage at jeg var litt rask, når jeg påsto at muggen måtte være av typen Stachybotrys chartarum. Jeg besto jo aldri soppsakkyndig-eksamen når jeg var innom biologistudiet, og det kan godt hende det er aspergillus, som Finn skriver.
Men uansett: Svartmuggen jeg selv har hatt besøk av i StarSan-behandlete gjæringsbøtter i min egen fuktige og klamme kjeller har enkelt og greit latt seg vaske av med klorin. (utblandet 1:5 i vann).

Og det har gått bare bra!
 
Jeg må beklage at jeg var litt rask, når jeg påsto at muggen måtte være av typen Stachybotrys chartarum. Jeg besto jo aldri soppsakkyndig-eksamen når jeg var innom biologistudiet, og det kan godt hende det er aspergillus, som Finn skriver.
Men uansett: Svartmuggen jeg selv har hatt besøk av i StarSan-behandlete gjæringsbøtter i min egen fuktige og klamme kjeller har enkelt og greit latt seg vaske av med klorin. (utblandet 1:5 i vann).

Og det har gått bare bra!

Jeg er nok bedre på de spiselige soppene i skog og mark, jeg også:). Men jeg mener at asp.n. er vanligere, og fant en bekreftelse her:
How common is mold, including Stachybotrys chartarum (also known by its synonym Stachybotrys atra) in buildings?

Molds are very common in buildings and homes and will grow anywhere indoors where there is moisture. The most common indoor molds are Cladosporium, Penicillium, Aspergillus, and Alternaria. We do not have precise information about how often Stachybotrys chartarum is found in buildings and homes. While it is less common than other mold species, it is not rare. (https://www.cdc.gov/mold/stachy.htm#Q2 )

Er det asp.n. kan jo utstyret brukes til å lage brut IPA: https://strommenhjemmebrygg.no/product/162829/amyloglucosidase-300-25ml :p
 
Da må du vel ha masse svart mugg i mesken eller i gjærkaret @Finn Berger. Litt skeptisk til å bruke tilfeldig funnet mugg i mat dog. o_O

hehe, det er nok en fornuftig holdning, ja:p - særlig fordi jeg leser at Stachybotrys chartarum, om det skulle være den, produserer et mykotoksin. (Tror vel ikke ølet vil bli giftig, men likevel ... .)

Jeg veit jo ikke om noen av disse ville formere seg i vørter/øl, heller. Men jeg hadde avgjort ikke tatt sjansen på at de ikke gjør det.
 
hehe, det er nok en fornuftig holdning, ja:p - særlig fordi jeg leser at Stachybotrys chartarum, om det skulle være den, produserer et mykotoksin. (Tror vel ikke ølet vil bli giftig, men likevel ... .)

Jeg veit jo ikke om noen av disse ville formere seg i vørter/øl, heller. Men jeg hadde avgjort ikke tatt sjansen på at de ikke gjør det.
Nå er jo øl giftig fra før av.
 
Tilbake
Topp