Sveise vinkeljern på varmtvannsbereder.

Heisann. Skal om noen timer sette bein på en varmtvannsbereder... Skal bruke vinkeljern som ben.
Hvordan er dette å sveise? Har mulighet til stick welding.
Hvilken sveisepinne bør/må jeg bruke?
 
Er det vanlig stål i vinkeljernet skal du bruke 309 . Husk på at tanken er tynngods så det kan vere lett å brenne hull.

Tig sveising er nok det som vert finest

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
D skal ikke være fint

Finnes d flere typer stål i vinkeljern? det er hvertfall den typen som ruster litt, og som brukes til gjerder. Også kalt pijern....
 
Du må bruke 309 elektroder når det er svart stål til syrefast 2 eller 2.5 mm er ok

Det øverste bilde er det 2 pakker 316 og ein som eg trur er til svart stål

Nederste er vel også til svart stål
 
Ville ikke brukt disse elektrodene, de er jo helt umerket og forteller ingenting om hva de er beregnet til. Dra innom en sveisebutikk og kjøp elektroder som er beregnet til formålet.
Aller helst skal slikt tig sveises og bruke rustfrie ben også.
 
Står 309 på selve sveisepinnene. Mulig det holder og sveise det i sammen med 316 pinnene. Men det er litt risikabelt med tanke at det blir noen 10 talls liter med kokene vorter. Biltema har kun rutile elektroder(karbonstål) som du forøvrig har(6013).
 
Det er tryggest å bruke rett elektrode.

Eg veit dessverre Ikkje kva som er på clas. Har til nå hatt tilgang til elektroder gjennom jobben.
 
Snakk med en lokal bedrift som holder på med mekanisk O.l de har sikkert noe avkapp du kan få eller kjøpe.
 
Han har 316 pinner. Hadde brukt de til både 304-304, 304-316 stål samt 304 (berederen) mot evt sort stål.
Og kjenner jeg bygg/bryggerene rett så er det heller lite sveising iht kvalifisert prosedyre :)
Skader ikke å være forsiktig med strømmen. Kan man legge noe, f eks en liten alu plate/ profilbit inne i vvb (på andre siden av smeltebadet) så brenner man ikke så lett gjennom.
 
Tilbake
Topp