Sveisegass CO2

Har fått tilbod om å låne ei gassflaske med regulator på ubestemt tid i byte mot øl. (Verdas beste byttemiddel.)

Regulatoren og sjølve flaska er gode greier, men spørsmålet vert kring gassen som er på flaska i dag. Det er sveisegass med ei CO2-blanding. Vedkomande som har dette ståande skulle sjekka i dag kva som var på.
Er det nokon dekkgassar som kan nyttast direkte, eller må eg berre bestille gjenfylling av rein CO2 med ei gong?

Gassen skal nyttast til karbonering og driving, og blandinga Nitrogen/karbondioksid er kanskje ikkje optimal til fyrstnemnte?
 
Jeg har ikke noe personlig erfaring med gassbruk til øl siden jeg foreløpig bruker flasker, men jeg jobbet hos gassleverandør for noen år siden, og leverte ut mange flasker med gass til restaurantnæringen. Det er egne gasser / kvaliteter til drikkegasser, snakk med gassleverandøren. Ville ikke brukt en sveisegass til dette. Sjekk link: http://www.yarapraxair.no/Gass/Drikkevaregasser/
 
Erling A skrev:
Det er egne gasser / kvaliteter til drikkegasser, snakk med gassleverandøren.

Samme gassen, men trengere krav til utstyret som den er i berørelse med har jeg blitt fortalt.
Tror ikke du finner mange hjemmebryggere som bruker spesialvarianten. Heller ikke min gasspusher, som selv brygger.
 
Dekkgass for sveising er mange forskjellige blandinger av co2, argon, helium og nitrogen avhengig av bruksområde. Ren co2 som dekkgass tror jeg ikke er så mye i bruk. Skal være merking på flaska som angir innhold. Ville vel i utgangspunktet ikke brukt denne gassen til øl.

Kunne forsåvidt vært interessant å få rede på om heliumkarbonert øl kunne løftet stemningen om festen ikke tar av.....
 
Takk for svar. Må ta nokre rundar på dette. Er Argon i dei fleste blandingane av dekkgass, så om denne flaska inneheld varianten med Nitrogen og CO2, er i beste fall nær noko nyttande.
Argon er ikkje giftig, men løyser seg i vatn på tilnærma lik linje som oksygen, så det er neppe eit kjempekupp.
Omfyllast må ho nok uansett. På den positive sida har eg flaske og regulator i bytte mot øl. Og ei stor flaske held nok ei stund. Hipphipp! :ilike:
 
Nå er det vel ganske stor motvilje hos leverandørene å fylle en gass på flasken som den ikke er ment for direkte. Undersøk om du kan få den fyllt med ren CO2 først.
 
Pur glede! Det var rein CO2, til og med næringsmiddelkvalitet!

18kg att på flaska, så me er redda for ei stund. Må berre kopla på ein trykkreduksjonsventil, då det i dag var montert ein flowregulator. Nokon som har formeining om utgangstrykket på denne? (70 bar frå flaska, opp til 5l/min)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
 
Tår det ikke trykk også på manometeret, selv om manometeret er gradert i flow er det en standard trykkreduksjonsventil du har på flaska.
 
Forsjellen på en flowregulator og en trykkregulator er bare at flow regulatoren har en innsnevring som begrenser gjennomstrømningen ut i fra trykket den er satt til. Altså en trykkregulator som tapper gjennom en tynt hull. Hvis du bygge den om er det bare å bore opp hullet, ellers må du bare være litt tålmodig siden det vil ta litt lengere tid å fylle opp fatet.
J
 
På manometeret kan me lesa 700psi når me opnar flaska. Flowregulatoren som står på denne er merka med max. 2,5l/min o,25MPa. Frå dette tolkar eg det slik at det er 2,5bar frå flow-ventilen. Er eg på viddene her, eller byrjar eg nærma meg?

Om eg har rett, kan eg nytta ein trykkreduksjonsventil frå f.eks. Biltema til å snevra inn trykket nok til at eg kan klemma det på fatet?
 
Hvis det er 2,5 bar på max vil det si at når nåla står midt på manometeret er det 1,25 bar, da har du jo et bra manometer og trenger ikke noe etter det for å justere trykket.
Ta et klårt og tydelig bilde og post det her.
 
Tilbake
Topp