Svidd mesk? Brygg ødelagt?

Har akkurat nå avbrutt en mesking av en Black IPA...
Under mesk gikk hele BB30 i svart.. Lysene ble slukket.. og vi sto der rådville.. Dette var på innmesk på kun 50 grader.

Forsøkte å sirkulere litt raskt og da gikk den av og på.. Vesken som ble sirkulert luktet svidd..

Hva skyldes dette? Nå har hele brygget gått til helvete...

Er det noe som er brent fast i bunn som gjør at termostaten slår ut hele kokeren?

Har aldri opplevd dette før... Det er første gang jeg benytter "dehusked" malt... Kan dette være noe av grunnen?
 
Ja
Hvis du klarer å brenne fast vørter i BB30 slår den seg av.  Versjon 1 på 135 grader. Versjon 2 på 175 grader.
Det skyldes en syltynn stålbunn og et alt for lite og kompakt varmeelement.
Har du først fått svidd lukt/smak på vørter er det bare å gi til draugen. Blir aldri bra!
Det vet jeg!
 
Skjønner.. Hele mesken er nå i Oslos kloakksystem..

Har versjon 2 av BB30.. Termostaten sto kun på 55 grader...

I midten av bunn var det en stor svart "halvmåne"...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Halvmånen er vel footprintet av varmelementet? Stemmer ikkje det Ketil? Forresten så trur eg ikkje det er carafa'en som har skulda. Om du ikkje brukte sjuke mengder då.
 
Ok, skjønner

Men det skal jo sies at jeg hadde over 7 kg på en Rug-IPA..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skallet er meir eller mindre polert vekk. For å redusere bitter/beisk smak fra det mørke maltet.
Eg har ikkje BB30 sjølv men eg trur kansje at har du over seks kilo i maltrøyret skal du vere veldig på vakt. Og kansje la vere å bruke varmeelementet under meskingen.
At det har gått bra med sju kilo og masse rug er jo imponerande, men likevel, eg trur det har med mengden å gjere.
 
Ingemarh skrev:
Og kan jeg bytte ut carafa med noe annet lignende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
I ein black IPA er det for fargen si skuld. Altså berre sminke eigentleg. Du kan bruke sukkerkulør som erstatning. Mengde kan eg ikkje gi deg noko fornuftig på.
Men som sagt, det er neppe det som er problemet aleine.
 
BB30 er nok ikke berrgnet for maltmengden... Sirkulasjonspumpe hadde muligens hjulpet.
Bortsett fra det er vel termostaten i BB30 en "vits" og den burde erstattes av noe bedre...?
 
Jeg har hatt samme mengde malt, uten å få dette problemet. Aner ikke hva jeg eventuelt gjør annerledes. Har du isolert tanken ekstra slik at du trenger mindre hjelp av varmeelementet? Har du sett noe på malingsgraden av malten?
 
Ja, har liggeunderlag rundt tanken...

Malingsgraden er det gutta på bryggselv som har fikset... har aldri vært et problem tidligere...

Nå skal det sies at vi hadde begge elementene på under oppvarming av vann til ca 50 grader. NÅr vi  nådde innmesk-temp skrudde vi ned slik at vi kun brukte 1,5 kw elementet...
 
Tilbake
Topp