Svidd mesk

De to siste batchene mine har resultert i et svartsvidd belegg nede i kjelen.
Noen som har noen ide om hva dette kommer av?

Tidligere har det vært litt brunt der, men ikke slik som nå. Dette har sått over natta i PBW, og vil fremdeles ikke løsne. Er skeptisk til å skrape så mye der.... tips?
 

Vedlegg

  • IMG_9229.JPG
    IMG_9229.JPG
    108,1 KB · Sett: 105
  • IMG_9230.JPG
    IMG_9230.JPG
    105,5 KB · Sett: 102
Vil dette får innvirkning på smak etc? Jeg er veldig nyskjerrig på hvorfor dette skjer helt plutselig. Kan det ha med maling / type korn å gjøre?
 
Jeg har ikke klart å plukke det opp når det har skjedd med meg, men det skjer meg bare når noe annet går til h..., så det er ikke godt å si.
 
Vil dette får innvirkning på smak etc? Jeg er veldig nyskjerrig på hvorfor dette skjer helt plutselig. Kan det ha med maling / type korn å gjøre?

For nysgjerrighetens skyld; Hva slags maltblandinger brukte du i de to siste bryggene? Mye hvete kan f.eks danne stoffer som brenner seg fast lettere.
 
Vil tro det der er hvete mesket på under 60 grader. Og ølet smaker askebeger etter en sånn brenning er min erfaring.
 
Det er fra en NEIPA, Solstorm. Denne har 350g hvete.

Forrige var en weiss med 50/50 hvete og pils. Den hadde ikke like mye svidd.

Meskinga skjedde på 66 grader.
 
Det er fra en NEIPA, Solstorm. Denne har 350g hvete.

Forrige var en weiss med 50/50 hvete og pils. Den hadde ikke like mye svidd.

Meskinga skjedde på 66 grader.

Hmm. Burde jo egentlig vært motsatt, så dette er jo litt merkelig. Kan være at du rett og slett har for høy effekt på varmeelementet, men jeg kan fortsatt ikke skjønne hvordan det vil være så utrolig tydelig. Antar at det er Beer Brew 30/60 du bruker (?)
 
Elementet er på 2500w. Har kjørt på kok med full effekt tidligere uten å svi, også samme NEIPA (dog med annen kverning. Dennne siste ble levert ferdig kvernet).

Det er en Coobra CB3
 
Stort kokevolum eller om det står ute i kaldt vær mens du mesker eller koker, vil føre til at varmeelementene må jobbe i lengre tid a gangen og øker dermed sjansen for sviing. Må være noe du har gjort annerledes under merkingen dette brygget? Stegmesket? Høy prosent hvete er nevnt.

Sterkere PBW og lengre kontakttid har alltid løst det for meg. Skrubber med oppvaskkost underveis.
 
Måtte frem med stålulla. Fikk det bort til slutt.
Det eneste jeg kan skjønne som skal være forskjellen er kverninga av malten + at jeg måtte røre en del på siste batch grunnet at det ble litt dårlig sirkulasjon.
 
Ble mesken helt hvit? Da er du under 60 grader med hvete.... hjelper ikke att du leser 65 på bryggemaskinen, det er det som er temp i mesken som gjelder.
 
Måtte frem med stålulla. Fikk det bort til slutt.
En fremgangsmåte jeg har lest om (men ikke testet) er å la det stå en god stund med StarSan, dette løser opp belegget.
Så tømmer man av StarSan, UTEN å skylle med vann, og tømmer opp PWB og lar det virke en stund før man skrubber med kjøkkenskrubb, sånn svamp med grønn skureflate på ene siden.

Bruk av stålull over tid skraper opp overflaten og gjør det vanskelige og vanskeligere å holde rent.
 
En fremgangsmåte jeg har lest om (men ikke testet) er å la det stå en god stund med StarSan, dette løser opp belegget.
Så tømmer man av StarSan, UTEN å skylle med vann, og tømmer opp PWB og lar det virke en stund før man skrubber med kjøkkenskrubb, sånn svamp med grønn skureflate på ene siden.

Bruk av stålull over tid skraper opp overflaten og gjør det vanskelige og vanskeligere å holde rent.
Stål ull og rustfritt går dårlig sammen.. da får du rust i kjelen... skrap eller bruk en form for svamp
 
Sist redigert av en moderator:
At det skal være så vanskelig å lære:(. Svidd weissbier igjen.

Å bruke plata til å varme opp fra 40/45 grader går dårlig når du har en falskbunn og en meskepose. Det blir ikke noe særlig sirkulasjon under der, og det som befinner seg der blir en ganske tjukk graut når du skrur på varmen. Stivelsen er delvis gelatinisert, men det er ikke aktiv alfa-amylase til stede, som ville gjort denne gelemassen flytende, og dermed er det gjort.

Jaja, jeg har gjennomført meskinga, og er godt inne i kokinga, og det lukter egentlig ikke brent av brygget, så jeg tar en for vitenskapen, og brygger ferdig. Så får vi se.

Men det er forbannet ergerlig, når jeg endelig hadde bestemt meg for å prøve en weissbier igjen. Noen som har erfaring for at sånt øl kan bli drikkelig?
 
At det skal være så vanskelig å lære:(. Svidd weissbier igjen.

Å bruke plata til å varme opp fra 40/45 grader går dårlig når du har en falskbunn og en meskepose. Det blir ikke noe særlig sirkulasjon under der, og det som befinner seg der blir en ganske tjukk graut når du skrur på varmen. Stivelsen er delvis gelatinisert, men det er ikke aktiv alfa-amylase til stede, som ville gjort denne gelemassen flytende, og dermed er det gjort.

Jaja, jeg har gjennomført meskinga, og er godt inne i kokinga, og det lukter egentlig ikke brent av brygget, så jeg tar en for vitenskapen, og brygger ferdig. Så får vi se.

Men det er forbannet ergerlig, når jeg endelig hadde bestemt meg for å prøve en weissbier igjen. Noen som har erfaring for at sånt øl kan bli drikkelig?
Nja, drikkelig, iogforseg, men ikke noe særlig mer. Om det var fordi det brant seg eller av andre grunner skal jeg ikke si for sikkert.
 
Nja, drikkelig, iogforseg, men ikke noe særlig mer. Om det var fordi det brant seg eller av andre grunner skal jeg ikke si for sikkert.

Overveier å bruke det til startervørter - men har ikke så lyst til det, heller. Her må det tenkes fort, snart ferdig kokt. Kanskje jeg skulle hive oppi en haug gamle humlerester og kalle det amerikansk hveteøl? En pose 05.
 
Kontinuerlig vorlauf eller hva det nå heter neste gang du stegmesker med varme og ikke vann.
Gjør ofte det. Og ikke maks effekt, bruk heller lengre tid.
 
Overveier å bruke det til startervørter - men har ikke så lyst til det, heller. Her må det tenkes fort, snart ferdig kokt. Kanskje jeg skulle hive oppi en haug gamle humlerester og kalle det amerikansk hveteøl? En pose 05.
Tja, du kan jo drukne mye rart med dugelig med yankeehumle.
 
Tilbake
Topp