Syk kjapp gjæring, når kan jeg tappe?

Hei!

Hadde en Irish yeast som jeg kjørte lang starter på, dvs den endte utgjæret i gjærstarteren, fikk store mengder gjær som jeg brukte på et 28 liters brygg, Det sang og det suste og boblet selvsagt over i gjærlåsen ogf etter to dager var estimert FG nådd... nå en uke etter så vurderer jeg å tappe... Er det lurt? En uke og to dager etter at øllet var satt... Bør jeg vente en uke til?

Mvh
 
Det eneste som er viktig er stabil SF / FG. Det vet du dersom du måler samme verdi over to dager, eller du kan anta det etter to uker. Alt annet er spekulasjoner som også selvfølgelig er mulig :)
Up to you...
 
I tillegg til stabil FG, er det en fordel å vente til mesteparten av gjæren har falt til bunns, så du unngår mye bunnfall i flaskene. Det bør det gå an å se på gjæringskaret: dersom det ser mørkere ut, er ølet begynt å bli klart. Du tjener ingenting på å vente noe særlig utover det.
 
"estimert FG" er jo ikke nødvendigvis det samme som den FGen du vil få om ølet får nok tid på seg til å gjære ut. Og det skal jo i tillegg ha tid på seg til iverksette mye komplisert kjemi i etterkant, også. Så hvorfor sånt hastverk:)? Jeg tappet akkurat opp en Irish Red på wlp004, og den mener jeg bestemt har hatt godt av å få tre uker på seg. Men OK, gjæringsforløp kan være veldig ulike.

Det blir vel litt forskjell på å tappe over på fat og på flasker. I det siste tilfellet avbryter du modningsprosessene når du tilsetter sukker for karboneringen. Om du karbonerer med kullsyre på fat blir det kanskje en annen sak. På den annen side påvirker det vel de prosessene som gjæren er involvert i, at du setter ølet under trykk?

Nåja - ølet er vel tappet opp nå:). Og blir sikkert godt!
 
Tilbake
Topp