Syltetøy og finmalt krydder i øl?

Hei

Vurderer å prøve meg på en Pumpkin Spice Ale og en Plum Porter.
For førstnevnte har jeg blandet ulike malte krydder sammen til en Pumpkin Spice blanding, som jeg tenkte å tilføre moderate mengder av i siste 5 min av kok (blir bl.a. malt ingefær, kanel etc.). Det bør vel gå bra?

For Plum Porter så har jeg tenkt å tilføre egenlaget plommesyltetøy (kokt plommer sammen med sukker og syltepulver) i gjærkaret etter stormgjæringen. Tenker å koke opp syltetøyet før jeg tilfører det i karet for å drepe evt. bakterier som er i syltetøyet. Vil syltepulver eller andre ting ødelegge noe her? Burde vel gå fint?
 
For Plum Porter så har jeg tenkt å tilføre egenlaget plommesyltetøy (kokt plommer sammen med sukker og syltepulver) i gjærkaret etter stormgjæringen. Tenker å koke opp syltetøyet før jeg tilfører det i karet for å drepe evt. bakterier som er i syltetøyet. Vil syltepulver eller andre ting ødelegge noe her? Burde vel gå fint?

Gelatin? Det bør vel evt. gjøre øllet klarere
Hvis syltetøyet allerede er kokt ser jeg ingen grunn til å koke igjen..
 
Husk at syltepulver egentlig er konserveringsmiddel. Altså gjærdrepende midler. Så det kan være uheldig å tilsette om du tenker naturlig karbonering.
 
Fortykningsmiddelet i syltepulver er vel tradisjonelt sett pektin, men etter litt undersøkelse er det noen forskjeller i det jeg kan finne:
  • Jam bruker pektin (konserveringsmidel sorbinsyre)
  • Tørsleffs bruker karragenan (inneholder også konserveringsmidlene natrium benzoat og kaliumsorbat).
  • Certo bruker en cocktail av ulike fortykningsmiddel: hydroxipropyldistivelsefostfat (E1442), pektin, xanthangummi, og guarkjernemel (konserveringsmidel sorbinsyre).
Hvis det syltepulveret som ble brukt inneholder pektin, så bør man kanskje tilsette pektin-enzym (pektinase) for å forhindre pektintåke.

EDIT: leste sorbinsyre som askorbinsyre. Sorbinsyre er særlig effektiv mot gjær og muggsopp.
 
Sist redigert:
Fortykningsmiddelet i syltepulver er vel tradisjonelt sett pektin, men etter litt undersøkelse er det noen forskjeller i det jeg kan finne:
  • Jam bruker pektin (ingen konserveringsmidler).
  • Tørsleffs bruker karragenan (inneholder også konserveringsmidlene natrium benzoat og kaliumsorbat).
  • Certo bruker en cocktail av ulike fortykningsmiddel: hydroxipropyldistivelsefostfat (E1442), pektin, xanthangummi, og guarkjernemel (ingen konserveringsmidler).
Hvis det syltepulveret som ble brukt inneholder pektin, så bør man kanskje tilsette pektin-enzym (pektinase) for å forhindre pektintåke. Man burde også om mulig unngå Tørsleffs pga. konserveringsmidlene.
Jam inneholder: Sukker, geleringsmiddel (pektin), konserveringsmiddel (sorbinsyre), antiklumpemiddel (e341).
 
Husk at syltepulver egentlig er konserveringsmiddel. Altså gjærdrepende midler. Så det kan være uheldig å tilsette om du tenker naturlig karbonering.

Oss lage ein saison med kirsebær som vi karbonert med kirsebær saft. Kjøpt på innvandrer butikk. Gjekk fint det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hmmm... da spørs det jo om jeg kan bruke syltetøyet til det formålet. Det var nemlig Jam som ble brukt. Pektintåke er vel ikke særlig skummelt om det er en bekmørk porter, men jeg ønsker jo gjerne kullsyre da
 
Tilbake
Topp