Synker Meske-effektiviteten med økende mengde malt ?

Jeg er forholdsvis fersk i brygge-gamet og prøver å forstå dette, er det virkelig sånn at meske effektiviteten synker med økende mengde malt i røret?
Er ikke det gikk av kvernegrad og skylling ?
Eller er det sånn at pumpen er under dimensjonert og jobber tyngre og tyngre ettersom maltmengden øker?
Noen som har eksperimentert rundt dette eller har erfaringer her ?

Blir heller ikke klok på om det er vanlig å røre i malten under mesking eller ikke.
Er det ikke lett å få med for mye bitterstoffer hvis man stopper rører i mesken underveis ?

Jeg har en Speidel 20
 
Har biab

effekten går ned når eg brygger med høy OG, hvorfor vet eg ikke.
Det er fordi du er nødt til å la det bli igjen mere sukker i malten for å ikke tynne ut vørteren til for lav OG med skyllingen, du må skylle med mindre vann for å oppnå den høyere OG.

På mitt system er effektiviteten den samme i området 3-12kg malt, men jeg brygger ikke på speidel og kan ikke si noe hvordan det stiller seg der.
 
Sist redigert:
Mer malt = mindre skyllevann siden mye av vannet går med i mesken. For å kompensere for tapet kan man f.eks øke mengden skyllevann til en mengde man er kjent med ifht forventet utbytte og koke tilsvarende lengre. Men da blir vørteren litt annerledes og med forlenget koketid.
 
Mer malt = mer øl , høyere OG = lavere effektivitet
 
Mer malt = mer øl , høyere OG = lavere effektivitet

..nei?


speidel20 har høyest effektivitet rundt 5 kg. Mer enn det så vil du etterhvert få dårlig plass, du vil trenge mer vann til skylling, og vannsirkulasjonen i mesken vil være dårligere (?).
Jeg stopper selv mesking hvert 15 min og rører rundt i mesken. Tror det hjelper. Ølet blir godt og klart uansett.
 
Mer malt = mer øl , høyere OG = lavere effektivitet

Egentlig ikke et svar direkte til deg, men TS laget enda en identisk tråd jeg nekter å anerkjenne :)

Uenig. Hvis du scroller litt opp så skrev jeg at man kan skylle med mer vann og koke lengre. Dette fungerer. Det man da må passe på er å ikke overskylle slik at ph-en i mesken blir for høy.

Hvis man brygger med lys malt må man iallefall passe på pH. Da lys malt har lite buffer i seg.

Så spørsmålet er egentlig meskeeffektivitet eller brygghus effektivitet. Uansett så blir det irrelevant så lenge man jobber rundt den lavere meskeeffektiviteten man får med mye malt ved å skylle mer.

Direkte til TS. Du får ut mye mer sukker av malten hvis du skyller. Kontinuerlig eller partiskylling er irrelevant. Hvis du tilfører mer vann etter skylling for å rense ut det sukkeret som er igjen etter mesk får du ut mer. Forskjellen på parti og kontinuerlig er at de fleste sier at kontinuerlig er noen få poeng mer effektivt.

Kort og godt gir mer skyllevann høyere effektivitet, men det kan fort gå ut over smaken og, iom at du da har mer vann ifht malt, og det er malten som gir maltsmak, ikke vannet.
 
Egentlig ikke et svar direkte til deg, men TS laget enda en identisk tråd jeg nekter å anerkjenne :)
Uenig. Hvis du scroller litt opp så skrev jeg at man kan skylle med mer vann og koke lengre. Dette fungerer. Det man da må passe på er å ikke overskylle slik at ph-en i mesken blir for høy.
Du forutsetter at batch size, sluttprodusert liter skal være den samme uansett kg. malt, da stiger OG og effektiviteten synker, der er vi enige.
Skalerer du opp en batch fra 15 liter til 25 eller 50 er det ingenting som sier at effektiviteten synker gitt at meskeapparat og kokeutstyr er dimensjonert for det, men du bruker flere kg. malt. Derfor mitt utsagn
Mer malt = mer øl , høyere OG = lavere effektivitet

Burde lagt til at dette gjelder innenfor utstyrets begrensninger, jeg har verifisert at det gjelder for mitt men jeg brygger ikke på speidel og burde egentlig ikke kommentere i denne tråden da jeg ikke kjenner speidels begrensninger og det er vel det som er mest relevant å diskutere. Veldig forskjellig hva som kan være fornuftig å gjøre i spennet fra iglo kjøleboks,no-sparge, speidel etc. angående røring,sirkulering,skylling etc. etc.

Gjengangeren for å bedre effektiviteten, hvis det er et tema ,er å forbedre skylleprossessen, konverteringen av stivelse til sukker går normalt svært bra gitt nok tid.
 
Det er jo så enkelt som at når du reduserer mengden vann i forhold til malt bli det mer vørter hengende igjen i kornet
 
Som speidelbruker kan jeg komme med mitt synspunkt, da det ligger under speidel forumet.
Mine erfaringer er at effektiviteten synker med mer malt. Det jeg tror kan være grunnen til dette er at malten blir såpass komprimert i maltrøret at du ikke får skyllet skikkelig. Vannet finner enkleste vei fram og ved komprimert malt vil du få problemer med å skylle all malt skikkelig. Jeg har prøvd å grave ut malt etterhvert som jeg skyllet og det funket ganske bra. Smaker meg igjennom for å kjenne etter søtsmak.
 
QUOTE. "Det man da må passe på er å ikke overskylle slik at ph-en i mesken blir for høy."

Hvis man brygger med lys malt må man iallefall passe på pH. Da lys malt har lite buffer i seg.

NanoBakk:
Er det riktig forstått at måten man passer på å ikke overskylle er at man måler SG jevnlig under skylling så man ikke må koke i «timesvis» etterpå for å nå "riktig" FG ?
 
QUOTE. "Det man da må passe på er å ikke overskylle slik at ph-en i mesken blir for høy."

Hvis man brygger med lys malt må man iallefall passe på pH. Da lys malt har lite buffer i seg.

NanoBakk:
Er det riktig forstått at måten man passer på å ikke overskylle er at man måler SG jevnlig under skylling så man ikke må koke i «timesvis» etterpå for å nå "riktig" FG ?

Overskylling slik jeg mente det er at du skyller så mye at det ikke er buffer igjen i malten og da vil pH stige og du vil trekke ut tanniner hvis du måler avrenningen til å inneholde lite sukker. Å bare måle SG på avrenningen er egentlig ikke nok
Det spørs på maltbasen og.

Jeg eksperimenterte litt med dette og brukte vannjusteringer ihht Gahrs tabell. Målte aldri PH. Lyse øl smakte ikke like bra som mørke øl når om avrenningen var 1.010. Men da tynet jeg skyllevann til maks for å se hvor grensen gikk. Bumpet meskeeffektiviteten kraftig men smaken tok et stup.
 
Overskylling slik jeg mente det er at du skyller så mye at det ikke er buffer igjen i malten og da vil pH stige og du vil trekke ut tanniner hvis du måler avrenningen til å inneholde lite sukker. Å bare måle SG på avrenningen er egentlig ikke nok
Det spørs på maltbasen og.

Jeg eksperimenterte litt med dette og brukte vannjusteringer ihht Gahrs tabell. Målte aldri PH. Lyse øl smakte ikke like bra som mørke øl når om avrenningen var 1.010. Men da tynet jeg skyllevann til maks for å se hvor grensen gikk. Bumpet meskeeffektiviteten kraftig men smaken tok et stup.
Er Gahrs tabell noe som er trigget av diskusjon i en annen tråd ? Kunne du i så fall poste linken til den ?
Du trenger ikke svare, beklager :) Så dårlig er jeg egentlig ikke på å google :)
 
Jeg brygger på Speidel 20, bruker (nesten) alltid 6 kg malt, har som regel effektivitet på 80-82%. Jeg mesker inn med 5500 gram malt, tilsetter resterende 500 gram etter ca 20 minutter. Venter alltid med spesialmalt om mulig. Jeg rører ganske ofte, spesiellt i starten - dette for å få sirkulasjonen igang. Deretter rører jeg ca hvert 15 minutt, eller etter behov. Så lenge PH er under kontroll virker det som det ikke er noen som helst fare for tanniner. Jeg vannjusterer også skyllevannet med kalsiumsulfat, så da skal man vel være trygg. Jeg bruker PH-strips for å sjekke PH. Vannjusterer etter Gahrs tabell, bruker deretter Lactic acid for å justerer videre ned om nødvendig. Man må huske at spesialmalt trekker PH ned, så hvis man bare bruker basemalt vil PH være høyere enn hvis man i tillegg bruker spesialmalt.

Gahrs tabell for vannjustering ligger i medlemsseksjonen, og da må man være betalende norbrygg-medlem for få tilgang.
 
Sist redigert:
Hvis jeg ikke misforstår det som Braukaiser skriver her: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency#Mash_thickness , så er det rett og slett sånn at tjukkere mesk gir dårligere effektivitet.

Det må vel finnes et optimalt forhold mellom tjukkelse på mesken og skyllevannsvolumet? Og det blir vel fort vanskelig å treffe det punktet når en tyner kapasiteten på det systemet en har, fordi en rett og slett tvinges til å bruke en temmelig tjukk blanding av vann og malt for å få plass?
 
Hvis jeg ikke misforstår det som Braukaiser skriver her: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency#Mash_thickness , så er det rett og slett sånn at tjukkere mesk gir dårligere effektivitet.
Greier ikke å la være å kommentere selv om dette er lite speidel spesifikt, da jeg mener å ha mye erfaring om dette...
Det er viktig å skille på to uavhengige prosesser i meskingen, konvertering av stivelse til sukker og deretter hente ut mest mulig av sukkeret fra malten, skylling.
Jeg mesker til konverteringen er ferdig/dvs. SG øker ikke mer, og erfarer lik effektivitet fra 2.5l/kg malt til 4-5l/kg malt. Dermed blir fakta som at om at konverteringen går raskere i en tynn mesk og at enzymene er mere stabile i en tykk oppveiet av tid.
Det må vel finnes et optimalt forhold mellom tjukkelse på mesken og skyllevannsvolumet? Og det blir vel fort vanskelig å treffe det punktet når en tyner kapasiteten på det systemet en har, fordi en rett og slett tvinges til å bruke en temmelig tjukk blanding av vann og malt for å få plass?
Det er bedre med tykk mesk for da kan du bruke mere skyllevann for å ende opp med din ønskede OG.
En mere effektiv skyllepross er vanskeligere å oppnå enn effektiv konvertering i de fleste systemer som ikke er 3 kjele basert.

Men igjen, ditt systems begrensinger og kapasiteter kan gjøre disse betraktningene irrelevante, er vel ikke så mye speidel relatert i min post heller, men når en kan oppnå over 80% brygghus effektivitet som jeg ser over med maks kapasitet på 6kg i maltrøret så ville jeg vært fornøyd.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp