Syre og lut

joques

Dommer
Jeg har begynt å få en slags avleiringer i ballongene mine, og har kommet fram til at dette må vekk (no shit) :)  (jeg har også vært litt uheldig med et par nylige brygg, og mistenker at dette kan være en grunn)

Etter siste episode av Sunday Session med Mufasa skjønner jeg at jeg trenger syre og lut for å bli helt kvitt faenskapet, syre for å ta mineralavleiringer og lut for å fjerne proteinrester.

Er det noen som vet hvor man får tak i dette i passelige mengder? Plumbo er jo ren lut, men der kan man fort blakke seg på å kjøpe halvlitere med Plumbo. Eddik er billigere, men ...
 
Syre brukes bl a for å fjerne beer stone, noe jeg mistenker du kan ha i ballongene dine. Det ser hvit/gul-aktig ut, akkurat som kalkbelegg i vannkokere i områder der vannet er kalkrikt. For å fjerne dette må man til med syre, for lut gjør ingenting med beer stone. Har selv brukt salpetersyre, som funker som bare det, men vet ikke helt hvor man får tak i greie mengder. Jeg ville prøvd med eddik først, og om ikke det går kunne man prøvd konsentrerte mengder med fosforsyre.

Det koster alt i alt ikke så mye å fjerne beer stone, for man trenger ikke fjerne beer stone etter hvert brygg. Det oppstår over tid. Vi snakker her kanskje om å fjerne beer stone noen få ganger i året. Beer stone kan også oppstå i ølflasker som brukes om igjen.

Når det kommer til lut, så kan man gjerne bruke lut hver gang for å få drept alt av uhumske vesener. Bruk ikke Plumbo (dette er en blanding av natronlut og andre saker, muligens også noe som skal være aromatisk) men heller Kaustisk Soda. Kaustisk Soda selges i flasker som ser ut som Plumbo-flasker, koster 30 kr, og er også laget av Krefting. Bl a ICA Maxi på Bjølsen selger dette. Man trenger vel ikke mye mer enn en eller to spiseskjeer med kaustisk soda for hver gang man vasker ballonger. Blandingen kan gjerne brukes til å rense flere ballonger etter hverandre. Bare hell det over.

OBS:
sørg alltid for å bruke øyevern når man håndterer lut (og syre for den saks skyld). Når man får lut i øynene er det fort over med moroa, siden luten løser opp proteinene (byggestenene du stortsett består av) på en kjedereaksjonær måte, noe som gjør at luten fortsetter på sin ødeleggende vei videre, selv om man vasker seg med en gang.
 
Jepp, det var ølstein jeg mente med mineralavleiringer. Og det er nok det jeg har, ja.

Jeg vet at eddik funker, men er usikker på hvor mye som trengs, og om det ikke finnes en mer praktisk syreløsning å få tak i, så ikke hele leiligheten lukter eddik :)  Nå brukte jeg 1,5 liter 7%-eddik i en 30-litersballong, og fylte opp med vann. Lurer på om det holder?

Jeg tror det finnes ulike sorter Plumbo, den jeg kjøpte står at inneholder kun natriumhydroksid, og er i flytende form. Jeg skal ikke bruke det til desinfisering, det bruker jeg StarSan til. Men til å bryte ned proteiner som kan ha bygget seg opp over tid. Holder det da virkelig med bare litt, og fylle opp ballongen med vann? Jeg hadde sett for meg at jeg måtte bruke hele flaska, og kanskje mer enn én :)
 
Blir vanlig sitronsyre for pinglete? Er den ikke sterk nok, eller må man bruke så mange poser at det ikke vil lønne seg?
 
Jeg har ikke så mye peiling på kjemi, og det kan jo hende at man må la svakere syre 'trekke inn' over lengre tid for å få samme effekt. Det er bare å prøve, det kan ihvertfall ikke skade. Og natriumhydroksid er det samme som kaustisk soda, så hvis ikke flasken inneholder aromaer og andre virksomme stoffer så kan det sikkert brukes. Jeg husker bare å ha sett en slags Plumbo (varemerke) som inneholdt noen annerledesfarvete kuler som hadde en eller annen effekt.

Man trenger for all del ikke en hel Plumboflaske til en glassballong, det er helt villt! En gang, da jeg skulle fjerne rester av gjær i et corneliusfat (jeg lot et brygg gjære i selve fatet), fylte jeg fatet med ca 5 liter vann og noe som tilsvarer ca 2 spiseskjeer med natriumhydroksid. Så lukket jeg fatet og stilte det oppned på badet, slik at blandingen skulle komme i kontakt med det området gjæren hadde satt seg fast. Jeg kunne bokstavelig talt høre det bruse utenifra, da gjærrestene ble tilintetgjort. Etter en halvtime satt jeg fatet opprett igjen og åpnet det: alle gjærrester var fullstendig borte! Lutvannet hadde fått en slags gulfarve, og det var det.
 
Ok, så kaustisk soda er hurtigvirkende, det er jo godt å vite :)  Kan jo prøve meg litt frem med konsentrasjonen. Da gjenstår det bare å finne ut hva slags konsentrasjon av syre som er best for å fjerne ølstein. Foreløpig finner jeg veldig lite konkret på Google...
 
Prøv med små og konsentrerte mengder først og øk blandingen etter hvert. Fungerer ikke konsentrerte mengder så vet du at du må prøve en annen syre. Har ikke du fosforsyre liggende? Sprut litt av det ufortynnet et sted i ballongen og se om det skjer noe.
 
Det var interessant lesing, Riis'en! Da fikk vi ihvertfall svaret på bruk av fosforsyre for fjerning av ølsten: funker ikke.

Egentlig så formodet jeg det litt, for jeg har prøvd å bruke fosforsyre til å fjerne ølsten fra CCTene våre. Det gikk sånn noenlunde, men kanskje dette hovedsakelig skyldes heftig pussing med skuresvamp. Nitric acid (HNO3) som ble nevnt i artikkelen er forresten salpetersyre. Jeg lurer på hvordan man får tak i dette, i og med det ikke akkurat er noe ICA Maxi på Bjølsen selger...
 
Jeg bruker M-I Syre, kjøpt på felleskjøpet. Det er det bøndene bruker til og vaske melke anleggene med. Det kan brukes med både varmt og kaldt vatten, gjør samme nytta. Koster ca 500 spenn for 5 kg.
 
Riis, interessant artikkel!

Og denne "MI-syren" ser bra ut. Det er eddiksyre, som jeg allerede vet fungerer (brukte det på bryggekjelen en gang) i veldig konsentrert form.

Kan hvem som helst av privatpersoner handle på Felleskjøpet?
 
Oversikten med bl a MI syre står her.

Det koster kr 479 for 10 kg (pulverform) og det brukes 2 g per 10 liter. Selges også i flytende form til litt lavere pris. Siden det selges i såpass store mengder (til oss hjemmebryggere å være) så tror jeg det vil lønne seg å gå sammen med flere for å kjøpe én kanne/bøtte av det der og så fordele det. Ikke spesielt med hensikt til pengene men mer til plassbesparelse og ut fra fareperspektivet.
 
MIM Kombi ja. Du ser her, også 2 g per 10 l for fjerning av melkerester. To spiseskjeer på 5 liter blir mere konsentrert, men da snakker vi lunkent vann og litt mer avleiring enn det man har på vaskete fat. Men men, vil man virkelig ha 10 liter av denne saken stående, når man kan få kjøpt små flasker i butikken? ;)
 
Hehe, i pulverform er det tydeligvis stabilt, så man kan jo ha en ti-kilos av hver stående. Problematisk hvis det begynner å brenne, men... :p
 
d-Limonene, som jeg tror denne artikkelen viser til kan kjøpes fra Bergen Engros AS i 4X5 l flasker. Noen som er interresert i ett sammkjøp? Skal forske litt på pris osv.
 
Produktet MI syre, lenger opp i tråden, som også selges på FK inneholder både eddiksyre og sitronsyre. Jeg vil tippe at man kan bruke dette, og FK-butikker finnes til og med nær Oslo (Drammen, Kløfta, Ski). Hør evt med fôr-leverandør Gjesti & Søn. i Maridalsveien på Sagene. De selger dyrefôr fra FK og kan sikkert ta inn disse andre produktene på bestilling. Jeg har kjøpt en sekk med hvete hos dem en gang, og andre kornprodukter har de også på lager for dem som er interessert.
 
Er med på at MI eller MIM funker bra til oppløsning av belegg, men artikkelen viser til at man etter oppløsning av "beerstone" må vaske dette vekk med et ikke alkalisk stoff. f.eks. d-limonene. Det jeg mener er at først må beholder stå og kose seg med syre, for så (uten å skylle) å vaskes med det nye ikke alkaliske vaskemiddelet d-limonene for å være sikker på at ikke kalken fester seg til beholderen igjen.
 
Det _kan_ jo tenkes at den artikkelen var et reklameskrift :) Men her er det åpenbart mye å lære.

Når det gjelder MI-syre, så blir 2 g per liter til 60 g per ballong, så litt avsetning blir det jo ;)  Fatene bør jo også behandles med jevne mellomrom.

Ellers så har jo vi hjemmebryggere en del bedre fleksibilitet enn de store bryggeriene, som må ha CIP (clean in place)-løsninger. Vi kan bytte slanger, og skrubbe kar. Nå var jeg igjennom en eddik-lut-syklus på en ballong (først eddik over natta, og skrubbet med børste. Så lut, og skrubbet. Så nøytraliserte jeg luten med mer eddik før jeg skylte ut, og til slutt Star San) og alt av uklarheter er heldigvis borte.

Avleiringer i gjæringskar er en åpenbar infeksjonsfare, og det er litt rart at vi hjemmebryggere ikke er blitt innpodet akkurat den biten så veldig mye.
 
Tilbake
Topp