Syrlig Imperial Stout, noe å ta vare på?

Haugesund

Norbrygg-medlem
Brygget Knuser'n fra Bryggselv og justerte ph for første gang med laktol. KJøpte vannjusteringssett fra Bryggselv inkl. ph-måler (no name), sistnevnte av hellere tvilsom kvalitet og om det skyldes dårlig utført kalibrering eller unøyaktig ph-måler så ble resultatet veldig surt pga. for mye tilsatt laktol.
Spørsmålet er da om det blir bedre med lagring eller om det bare er til å kaste?
 
Hvor mye laktol ble tilsatt/batch størrelse og hva ble slutt Ph I øllet??
Med alt det mørke maltet så hadde du nok ikke trengt laktol, men heller karbonat for å øke pH. Dersom du ikke har gjort det vil jeg anta at du havnet ganske lavt I mesken også...
 
Brygget Knuser'n fra Bryggselv og justerte ph for første gang med laktol. KJøpte vannjusteringssett fra Bryggselv inkl. ph-måler (no name), sistnevnte av hellere tvilsom kvalitet og om det skyldes dårlig utført kalibrering eller unøyaktig ph-måler så ble resultatet veldig surt pga. for mye tilsatt laktol.
Spørsmålet er da om det blir bedre med lagring eller om det bare er til å kaste?

Hadde ein porter og ein dry stout som vart syrlige her sist haust.
Porteren vart drokke opp / smakt opp. Men kan ikkje sei at siste flaska var noke mindre syrlig.
Dry stout vart fate på 19 liter dumpa. Resten av flaskene står på varmen enda. Men om dei vert drokke opp er eg usikker på. Porteren var ikkje så syrlig som stout en.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@Terje J
Vet ikke helt hvor mye laktol det endte opp med, men det ble en del. Ph-måleren viste nesten 7 i ph så jeg fikk litt panikk:(
Skal måle ph i ferdig øl og gi tilbakemelding
Nb. Batchen var på 20 l.
 
De mørke malttypene i stout og porter bidrar jo i seg selv til å senke pH i vørteren før gjæring. Men er pHen nede, så er den nede. Jeg personlig ville ikke tilsatt noe for å heve den. Om det vil endre seg etter lagring er jeg jaggu usikker på.
 
Så vidt jeg husker så bør man ikke tilsette mer en 6-8ml laktol på en 20l batch. Dersom du har tilsatt mye mer kan du få en syrlig bismak fra laktolen. Jeg ville gitt den noen uker på fat og prøvesmakt igjen, før du vurderer å fore dodraugen med den.... ting endrer seg med lagring. pH 4.2 på ferdig øl er innafor, men kanskje litt lavt for en imperial porter...
 
Jeg testet en gang med å fylle en 28L blichmann kjele til randen med 2.5kg/l malt og mener jeg tilsatte 7ml laktol, det ble veldig merkbart i mesken.
 
Hvis ølet ikke blir godt nok til å drikkes så kan du bruke det i mat.
Mørke øl uten høy IBU er utmerket i gryter/chilli osv.
 
Takk for svar, skal vente litt og prøve litt forskjellig før jeg bestemmer meg for å kaste eller ei:)
 
Tilbake
Topp