Tabbe med svartmalt - droppe sjokolademalten?

HenningPP

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Jeg brygger akkurat nå en amerikansk stout løst etter oppskrift (Atlanterhavsstorm) fra Gustav Foseids bok.

I utgangspunktet har jeg lagt opp til å bruke følgende mengder spesialmalt (Batch-str 55l):
Svartmalt: 275g
Sjokolademalt: 1000g
Mørk karamellmalt: 1375g

Da Bryggselv spurte om de kunne blande noe av spesialmalten i sekken med pale malt, skulle jeg selvfølgelig svart "sjoko", men idiot som jeg er svarte jeg "svartmalt". Dermed har jeg nå 1000g svartmalt pent blandet med pale malt-en. Helsike!

Så - hva er den beste måten å redde dette i land på? Jeg lurer på om jeg bør sløyfe sjokolademalten, da den i likhet med svartmalten er "pugnant". Hva synes dere om det?

Bør jeg ha i mer karamellmalt for å forsøke å balansere maltprofilen? Eller mer spraymalt for å øke alkoholprosenten? Eller kanskje enda mer humle (Cascade)?

Er veldig takknemmelig for raske råd.
 
Da ville jeg vel vare byttet om på "svart" og "sjokkolade"
Porter med mye svartmalt kan bli godt det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for kjapt svar. Du mener altså å kjøre 275g sjokolademalt i - i tillegg til kiloet med svartmalt?
 
Ja, hvorfor ikke
Svartmalt er riktig nok litt mørkere, men ellers det samme
Jeg ville ikke droppet sjokko
Endre no på humla ser jeg ikke no poeng i


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brukte 13 kilo pale, pluss skal tilsette 3 kg lys maltekstrakt ved kok.

Endte med å feige ut og sløyfe sjokomalten. Blir spennende å se hvordan dette blir. Har surfet litt på engelskspråklige forum og trøster meg at opptil flere har bommet verre enn meg (en kar blandet i 10 ganger så mye svartmalt som han skulle), men det har som regel blitt øl likevel - i alle fall etter litt lagring.
 
Du får et øl som er mørkere og betydelig med brent enn det ølet jeg tenkte på med den oppskrifta, men jeg liker ikke stoutene mine med for mye brentsmak. Andre synes det kan være helt fint med betydelig mer brentsmak enn det som er i det ølet, så jeg tror ikke dette blir helt feil. Jeg ville nok foretrekke ølet slik det er i boka, men det er sikkert andre som vil like ølet du brygger bedre.

Kort oppsummert: Dette er neppe noe problem. Du får et annet øl enn oppskrifta, men noe som kan bli godt.
 
Mange takk til alle som har kommet med innspill og synspunkter. Det settes selvfølgelig ekstra pris på at forfatteren av boka oppskriften var hentet fra - den glimrende "Håndbok i ølbrygging" - kom med beroligende ord. Jeg gleder meg til å smake den, og poster noen ord her når den tid kommer.

For øvrig satt min kone og jeg i stua for en time siden og lurte på om russen var veldig tidlig ute med den åndssvake dunk-dunk-bussmusikken sin i år. Etter hvert fant vi ut at den rytmiske vibrasjonen kom fra fermenteringskarene i andreetasjen. Håper vi - og naboene - får sove i natt...
 
Tilbake
Topp