Tabell for tvangskarbonering

Jeg er fersk på tvangskarbonering... Den loddrette aksen er selvfølgelig temp på øl, men den vannrette, er det trykket jeg skal stille inn på regulatoren?

Og det man leser av i tabellen er hvor mye CO2 som havner i ølet?

Slow carbonation - betyr det uten risting? Blir det feil hvis man rister? Hvor lenge må det stå før det er ferdig karbonert?
 
Glad for å kunne gi noe tilbake til dette fantastiske forum.
Ja, den horisontale aksen er trykk i bar som gitt på regulatoren.
 
Takk. Nå har jeg satt en pale ale inspirert av O'haras Pale ale til karbonering i ølleskapet. Der er det ca 4 grader. Det vil altså si at riktig trykk blir 0,5 bar?  Leser at andre bruker 1 bar til serveringstrykk, men hvis jeg gjør det blir vel ølet mitt overkarbonert ganske kjapt?
 
Oddvar Demmo skrev:
JA, bruk samme trykk til servering som karbonering.

Det stemmer så lenge du karbonerer med 0,4-0,7bar  :) 
Dersom du karbonerer med trykk over det (0,8bar og oppover) er min erfaring at det blir mye skum i glasset.

Lykke til !
 
Da må du juster slangelengde eller dimensjon.
Jeg går så langt og sier at karboneringstrykk, lagringstrykk og serveringstrykk SKAL være det samme, noe som er det vanlige i puber og hos meg seff. :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Da må du juster slangelengde eller dimensjon.
Jeg går så langt og sier at karboneringstrykk, lagringstrykk og serveringstrykk SKAL være det samme, noe som er det vanlige i puber og hos meg seff. :)

Jeg har sett en kalkulator som beregner slangelengde ift trykk og slangetykkelse. Men vil høydeforskjell også være faktor? Jeg skal sette opp kjøleskap i kjelleren med tappetårn i 1.etasje, vil det da redusere trykket i slangen og gjøre at jeg kan bruke kortere slange? Eller må jeg øke trykket på flaska?
 
Høydeforskell kan bety mye, eksempel at du har 9 meter fra fat til krane i høyde, da ender du med 100 gram trykk i kranen, du kan da bruke så tykk slange du vil siden du ikke er avhengig av friksjonen i den for å redusere trykket.
Jeg bruker 3 mm slange fra fat til krane som er 3,3 meter lang og 3,3 meter over fat, dette er tilfeldig og ikke beregnet fordi kranen er 3 mm.
Jeg prøvde først med 10 meter 6 mm. men det ble en kremmaskin, når innløpet på kranen er 3 mm. altså enden på tappelinjen får en så voldsom innsnevring tror jeg det skummer mer.
2 meter med 3 mm slange uten kjøling lager ikk mer skum enn det må være, hos meg da.
 
Ball Lock med 1/4"-3/8" pex, JG overgang 3/8-3/16, så 3 mm slange til Perlic som bare har ID 3mm. innløp.
Jeg har stukket ID 3mm/OD 5mm slangen direkte inn i JG 3/16 nippel, går greit med myk 5 mm slange selv om den skulle vert bare 4,75 mm.
 
Hvis jeg forstår deg rett, så har du bare tredd ølslangen inn i nippelen fra fatet? Sitter den godt nok da? Nipplene er vel konstruert for kun utvendig feste?
 
Bilde fra System 1, på system 2 går slangen rett inn på Prlicen siden den passer der, sikkert med slangeklemme :)
 

Vedlegg

  • System1.jpg
    System1.jpg
    80,9 KB · Sett: 548
Noen som har noen ide om tid for å oppnå et visst karboneringsnivå som funksjon av trykk og temp?

For eksempel; hvor lang tid vil det ta å oppnå rundt 2,5 vol co2 hvis jeg setter fatet i kjøleskap på 4 grader og setter 2,5 bar på det?

Vil karboneringen skje raskere i det heletatt?

Må selvsagt redusere trykk til vedlikeholdstrykk når ønsket karboneringsnivå er nådd.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ball Lock med 1/4"-3/8" pex, JG overgang 3/8-3/16, så 3 mm slange til Perlic som bare har ID 3mm. innløp.
Jeg har stukket ID 3mm/OD 5mm slangen direkte inn i JG 3/16 nippel, går greit med myk 5 mm slange selv om den skulle vert bare 4,75 mm.

Noen som vet hvor jeg kan finne 3mm ølslange? De minste jeg finner på nettet er 3/16".
 
Tilbake
Topp