Tabletter vs Irish Moss

Prøvde Irish Moss for første gang i dag og er ikke imponert.

Har tidligere brukt tabletter og fått nermest klar vørter når jeg brygger lyse ales. Denne gangen ble det det mest tåketet jeg kan huske å ha hatt i Speidelen. Utfordringen er at jeg gjorde et par andre endringer også (vet at det ikke er helt etter boken).

Endringene er som følger:

1/4 ts Irish Moss i stedet for 0,7 gr flokkuleringstablett.

Litt kortere meskring
15 x 68
15 x 69
15 x 70
10 x 78
Mot vanligvis ca 20 x 3 på tilsvarende temperaturer.

Smoked Malt og Flaked Barley ble lagt til oppskriften som fra før bestod av:
Pale Ale Malt 
Caramalt
Rye Malt
Cara Crystal
Peated Malt 

Andre som har erfaringer med å skifte den ene eller andre veien, eller annet som er verdt å dele om temaet.?
 
Gikk fra Irish Moss til Super Moss og mener det ble forbedring, men ikkje alverden...

Husket du å blegge den i bløt?
 
Brukte irish moss, rota vekk boksen og kjøpte tabletter. Helt enorm forskjell på klarhet. Er veldig glad for at den boksen forsvant :)
 
Teknisk sett var dette Super Moss.

Det ser ellers ut til at jeg, utfra å ha hørt positive ting om Moss, har funne enda et omåde der meningene er delte. Dermed blir det tilbake til flokkuleringstabeltter. For disse er det forøvrig minst like viktig å bruke lite som for Moss. Brukte lenge en halv til Speidelen (20), men etter at jeg tilfeldigvis hadde litt mindre enn en halv ved en anledning, og fikk bedre resultat, går det etter vekt.
 
StoreMy skrev:
Teknisk sett var dette Super Moss.

Det ser ellers ut til at jeg, utfra å ha hørt positive ting om Moss, har funne enda et omåde der meningene er delte. Dermed blir det tilbake til flokkuleringstabeltter. For disse er det forøvrig minst like viktig å bruke lite som for Moss. Brukte lenge en halv til Speidelen (20), men etter at jeg tilfeldigvis hadde litt mindre enn en halv ved en anledning, og fikk bedre resultat, går det etter vekt.

Hva slags tabletter er det du pleier å bruke?

Selv har jeg alltid brukt irish moss med greit resultat. Pleier stort sett alltid å få ganske klare øl. Får også litt sånn sommerstemning aka snekketur i skjærgården når jeg lukter på irish moss.
 
Du fikk altså bedre resultater ved å bruke mindre enn en halv tablett?  Hva slags utregning på whirlfloc vs. vekt har du lagt deg på?
 
Brukte tabelett på en IPA for noen mnd siden. Forskjellen på dette brygget og de tidligere er at vi brute 2 tabletter istedet for 1 på IPAen.
Do not try this! Vi endte opp med en nærmest gele-aktig graut som vi brukte laaaang tid på å sile/grovfiltrere.
Batchen var på 25 liter men vi endte vel på 17-18 liter til slutt.
Uansett, ble kanongodt og krystallklart øl til tross for denne bryggetabben. :)
 
Jeg har også hørt at man kan få klarere resultat ved bruk av en mindre mengde whirlfloc/protafloc
 
Sjakkt skrev:
Du fikk altså bedre resultater ved å bruke mindre enn en halv tablett?  Hva slags utregning på whirlfloc vs. vekt har du lagt deg på?

Ikke annet enn et som er beskrevet. 1/2 til 20 liter, eller 5 gallons om du følger det amerikanske.
Derforbrukte jeg lenge dette, men var samtidig klar over at for mye, som med Moss, ville føre til at det fungerte dårligere. Deretter litt tilfeldig at jeg hadde liggende en tablett som var litt mindre enn halv.
 
kintii skrev:
Jeg har også hørt at man kan få klarere resultat ved bruk av en mindre mengde whirlfloc/protafloc

Jepp, som jeg beskriver bruker jeg nå litt mindre enn en halv (0,7-0,8 g av 2,1) på min 20l Speidel.
 
Tilbake
Topp