Takler kjøleskap å stå ute i -20 grader?

Jeg lurer på om jeg kan bruke skuret til å ha kjøleskap å gjære i. Det er et falleferdig lite bygg som ikke er isolert.

Må evt bakparten av kjøleskapene isoleres med utlufting?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke det, hvis det vil starte i det hele tatt.
Ikke godt å gi deg fasiten siden dette ikke er vanlig.

Om vinteren trenger det jo egentlig ikke å starte opp, men håper at det starter opp til våren igjen da.

Men regner med at STC'ene bør isoleres og stå i skap med frostvakt.
 
Svarer ikke som brygger men som el-mann. Så lenge du har varme'element i kjøleskapet TROR jeg ikke at det har noe å si.
 
Svarer ikke som brygger men som el-mann. Så lenge du har varme'element i kjøleskapet TROR jeg ikke at det har noe å si.
 
Miguel skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke det, hvis det vil starte i det hele tatt.
Ikke godt å gi deg fasiten siden dette ikke er vanlig.

Om vinteren trenger det jo egentlig ikke å starte opp, men håper at det starter opp til våren igjen da.

Men regner med at STC'ene bør isoleres og stå i skap med frostvakt.

Mitt har overlevd dette uten noen forholdsregler for verken skap eller STC
 
Miguel skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke det, hvis det vil starte i det hele tatt.
Ikke godt å gi deg fasiten siden dette ikke er vanlig.

Om vinteren trenger det jo egentlig ikke å starte opp, men håper at det starter opp til våren igjen da.

Men regner med at STC'ene bør isoleres og stå i skap med frostvakt.

Min STC har overlevet to vintre i uisolert garasje. Står i en metallboks løst på toppen av kjøleskapet. Har kun varme tilkoblet nå. Tror ikke kjøleskapkompressoren har godt av det hvis den skulle finne på å starte
Er vel noe olje som sikkert er stivfrossen inni der.
 
Oddvar Demmo skrev:
Miguel skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke det, hvis det vil starte i det hele tatt.
Ikke godt å gi deg fasiten siden dette ikke er vanlig.

Om vinteren trenger det jo egentlig ikke å starte opp, men håper at det starter opp til våren igjen da.

Men regner med at STC'ene bør isoleres og stå i skap med frostvakt.

Mitt har overlevd dette uten noen forholdsregler for verken skap eller STC

+1
 
Hadde koblet fra kjøleskapet og kun brukt varme.
Moderne kjølskap er ikke laget for temperaturer under 10 gr (eller noe slikt) og varmeutveksling er selvsagt umulig med det oppsettet en har i kjøleskapet.
 
Er vel en el-motor som drar rundt kompressoren, den sitter nok dønn i kulden. Aner ikke hvor godt motoren er beskyttet mot å brenne opp i en slik sitasjon, men sjanser ikke på det.
 
Mine har klart seg fint iallefall  ;D
Jeg trekker også ut ledningen fra kjøledelen av STC-1000 for å unngå rivstart med frossen olje etc. Det er nok ikke nødvendig, skapet vil ikke startes uansett.
Prøv å sette skapet tørt, har mistet en fryser til snøsmelting /lekkasje.
 
SindreW skrev:
Er vel en el-motor som drar rundt kompressoren, den sitter nok dønn i kulden. Aner ikke hvor godt motoren er beskyttet mot å brenne opp i en slik sitasjon, men sjanser ikke på det.

Motoren kobler raskt ut men det er meningsløst å prøve å starte skapet når det er kaldere enn det det er innstilt på.
Motoren er jo beskyttet mot å starte med trykk på stempelet så det går nok bra men sliter unødig på våre dyrebare kegeratorer så la heller være med unødvendige eksperimenter :)
 
Er man uheldig får man i Norge kjøpt kjøleskap laget for å brukes i f.eks Spania og Italia, de vil konke ut ved 15 grader, og er det kaldere vil de ikke starte opp......

Denne minimumstemperaturen står i innstruksjonene, men såvidt jeg vet skal ikke kjøleskapene ta skade av at det er kaldere, de vil bare ikke gå på da....

Kjenner folk som har hatt slike kjøpt på de store kjedene, og hatt dem på f.eks naust, der temperaturen går under den temperaturen om vinteren.....

Det har resultert i rimlig muggen mat som skulle holdt kaldere temperatur.... (fisk i hovedsak i fryserdelen.....)
 
Takk. Jeg har vel fått vote drt jeg trenger.

Formulerte mrg kanskje litt dårlig i åpningsposten. Det jeg egentlig lurte på var hvis kjøleskapet tar skade å stå ute i de temperaturene, selv om det er av.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det må nok skilles mellom gammelt og nytt men alt gammelt jeg har står ute, kjøleskapet går seff ikke men det gjør fryseren, selv i minus 20 så gudene vet hva den er innstilt på :)
 
Jeg har også kjøleskap og fryseskap på båtbua, de står tilkoblet 365 dager i året. båtbua er uisolert og uten oppvarming.
De to skapene har nå overlevd der hvertfall i 6år, og de siste vinterene har vi hatt temperaturer ned mot 20 blå på det kaldeste.
Kjøleskapet er trolig 20-25år gammelt og fryseskapet er sikkert 15år gammelt.
 
Tilbake
Topp