Tanker etter bryggekurs

Hei!

Har vært på bryggekurs med en dreven fyr men stusser litt over en del av 'pensum'..

- Man skal alltid meske ut i 60 minutter på 78-80 grader og aldri kjøre mer enn ett meskesteg før dette. Flere meskesteg er kun nødvendig om du bruker malt som ikke er modifisert (hvilket all malt fra bryggebutikker visstnok er)

- Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.

- PBW er tull(dyrt), Sun maskinoppvask gjør nøyaktig samme nytten

- malt til speidel kvernes på ned mot 0,4mm mens til BB30/60 0,7mm.

Interessant med kommentarer på dette!
 
- Man skal alltid meske ut i 60 minutter på 78-80 grader og aldri kjøre mer enn ett meskesteg før dette. Flere meskesteg er kun nødvendig om du bruker malt som ikke er modifisert (hvilket all malt fra bryggebutikker visstnok er)
60 minutter synes jeg hørtes litt lenge ut, pleier å meske ut i ca 15 minutter

- Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.
At det er flere celler i tørrgjær er jo greit, men at det nødvendigvis er bedre av den grunn er jeg uenig i.

- PBW er tull(dyrt), Sun maskinoppvask gjør nøyaktig samme nytten
Tull - nei. Dyrt? Ja. Maskinoppvask funker finfint det :)

- malt til speidel kvernes på ned mot 0,4mm mens til BB30/60 0,7mm.
Jeg har tidligere brukt 1 mm på BB30 uten problemer, men har heller ikke forsket noe særlig i variasjoner her.
 
Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.

Hørte på 'The Session' ( http://www.thebrewingnetwork.com/category/shows/thesession/ ) at noen hadde sendt en White Labs prøve til Ringnes for testing etter at treig shipping (4 dager og målt til 24-26C), og fant mer her:

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?p=6983610#post6983610

TLDR; "wlp001:97.8% living cells and 1,070 million cells/ml"

.. Ikke solid vitenskapelig bevis for noe selvfølgelig, men halvert antall gjærceller høres i alle fall ikke rett ut!
 
- Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.
Makan til fjasprat...

På bryggekurset til øl-akademiet i Oslo ble tørrgjæren drysset rett i karet. Ikke at det ikke kan bli øl av det, men litt problematisk at deltakerne da automatisk tror det er best practice.
 
Man skal alltid meske ut i 60 minutter på 78-80 grader og aldri kjøre mer enn ett meskesteg før dette. Flere meskesteg er kun nødvendig om du bruker malt som ikke er modifisert (hvilket all malt fra bryggebutikker visstnok er)

Jeg mesker aldri ut så lenge. Jeg mesker på to temperaturer (typ 60 + 66) hvis jeg ønsker maks gjærbarhet. Jeg har erfaring som tilsier at det betaler seg, men det kan jo bare være at jeg da bruker lengre tid på mesken og at det er det som gir bedre resultater.

Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.

Tja, det er vel en litt drøy påstand. Selv foretrekker jeg tørrgjær når det er en mulighet (typisk US-05/S-04 i øl hvor estere og annet fra gjæren ikke skal være fremtredende) fordi det er billigere å pitche nok gjær uten at man trenger å styre med starter. Men flytende gjær har vilt mye bedre utvalg. De nye forpakningene til White Labs har også visstnok veldig god holdbarhet.
 
Dette høres mer ut som personlige meninger. Han kan jo mene det, men det finnes lite i faglitteraturen som underbygger noen av hans påstander.
Tør jeg spørre hvem som arrangerte kurset, eller var dette privat hos en dreven amatørbrygger?
 
Sist redigert:
Vel, han karen der og hjemme-eksperimentene hans tar jeg med en klype salt. Rehydrering blir diskutert til det kjedsommelige, så den biten gidder jeg ikke gå inn på, poenget mitt er hva kursleder sitt budskap blir, om ikke rehydrering i hvert fall nevnes på et slikt kurs.

Hvor mange forsøk har du selv gjennomført med hydrering vs tørrpitch? :p

Uansett: Et nybegynnerkurs kan ikke dekke alle mulige måter å gjøre alt på, det ville blitt overveldende. Jeg er enig i at den opprinnelige gjærpåstanden er drøy, men har nok erfaring med undervisning til å sympatisere med at man må forenkle noen ting når folk skal igang fra bar bakke.
 
Det er god undervisningspraksis og forklare muligheter, forskjeller og begrensninger dersom teknikken avviker fra etablert praksis / leverandørens anbefaling...
 
Hvor mange forsøk har du selv gjennomført med hydrering vs tørrpitch? :p

Uansett: Et nybegynnerkurs kan ikke dekke alle mulige måter å gjøre alt på, det ville blitt overveldende. Jeg er enig i at den opprinnelige gjærpåstanden er drøy, men har nok erfaring med undervisning til å sympatisere med at man må forenkle noen ting når folk skal igang fra bar bakke.
Jo for all del, honnør til de som gidder bruke tid på det, men når Chris White etc. anbefaler rehydrering så veier det tyngre for min del enn alle som sier at de får øl uten... (har drysset selv og fått øl, er ikke det..) poenget er jo som alltid at innenfor et veldig stort spenn så blir det øl av det uansett, og så får hver enkelt velge om de gidder å "go the extra mile" for gjæren eller ikke. Ser også poenget om tidsbegrensning på kurs osv., men å nevne rehydrering er fort gjort, og gjærbehandling bør virkelig være noe av det viktigste på et slikt kurs imho.

Påstanden om at fersk gjær er halvert etter fire dager derimot virker på meg som det reneste sprøyt, hvor fikk de det fra mon tro?
 
Jo for all del, honnør til de som gidder bruke tid på det, men når Chris White etc. anbefaler rehydrering så veier det tyngre for min del enn alle som sier at de får øl uten... (har drysset selv og fått øl, er ikke det..)

Chris White insisterer også på at et rør med gjær ER nok til en 20l-batch for moderat gravity. Det stopper ikke folk fra å forfekte gjærstartere som "best practice" ;)

Påstanden om at fersk gjær er halvert etter fire dager derimot virker på meg som det reneste sprøyt, hvor fikk de det fra mon tro?

Enig.
 
Chris White insisterer også på at et rør med gjær ER nok til en 20l-batch for moderat gravity. Det stopper ikke folk fra å forfekte gjærstartere som "best practice" ;)
Vel, det er jo interessant med tanke på hva han og Jamil skriver i Yeast. Skal man følge det de skriver der så er 1 blodferskt rør nok til en 11-12 liter med OG 1.048 - om man skal pitche anbefalt mengde for en ale.

Det kommer vel tilbake til det samme som alltid: gjæren er en jævel til å lage øl, den klarer det som oftest selv med oddsene mot seg. Personlig er jeg dårlig til å lage øl, men jeg tar det igjen ved å etter beste evne være gjæren sin bitch ;)
 
Makan til fjasprat...

På bryggekurset til øl-akademiet i Oslo ble tørrgjæren drysset rett i karet. Ikke at det ikke kan bli øl av det, men litt problematisk at deltakerne da automatisk tror det er best practice.

Nå har jeg kun prøvd meg på ølsettene til brewolution enn så lenge, men på tørrgjær pakkene fra Mangrove Jacks så står det da på gjærpakken at det å drysse på gjæren rett i karret er anbefalt metode, så heeeelt natta kan det jo ikke være å bære drysse gjæren rett i karret.
 
Nå har jeg kun prøvd meg på ølsettene til brewolution enn så lenge, men på tørrgjær pakkene fra Mangrove Jacks så står det da på gjærpakken at det å drysse på gjæren rett i karret er anbefalt metode, så heeeelt natta kan det jo ikke være å bære drysse gjæren rett i karret.
Har ingen planer om å bite på denne ;)

Søk etter "rehydrering" på forumet hvis du vil grave deg dypere i materien.
 
Det finnes mange tråder om rehydrering her allerede ;)

Litt tilbake til topic så virker flere av de tipsene i åpningsposten mildt sagt rare.

Bare ett meskesteg før man mesker ut I en hel time? Hva hvis man vil lage en Bavarian hefe og tvinge frem mer 4VG? Da starter man gjerne lavt, men man må jo lage sukker av ølet og, så da trenger man jo et forsukringssteg i tillegg..
Tviler på at alle bryggerier som f.eks bruker dekosjonsmesk bruker undermodifisert malt.

Og hvorfor meske ut i en time? Det kan jo være at det tar en time for enzymene å bli inaktive, men i praksis er jo dette et rart tips siden man skyller til koke Kjelen og varmer opp med en gang der så denne prosessen fortsetter der. Det som kan være er hvis man koker neste dag.
 
Har ingen planer om å bite på denne ;)

Søk etter "rehydrering" på forumet hvis du vil grave deg dypere i materien.

Hehe, har lest mye om rehydrering jeg, og eneste konklusjonen jeg som nybegynner klarer å trekke ut av x antall timer med googling om det temaet er at det er like mange meninger som det er ølbrygger :)
 
Tilbake
Topp