Tap-A-Draft, forvokst PET flaske alternativ til mini-keg/festfat

Er på utkikk etter et tappesystem som kan brukes i et vanlig kjøleskap uten å ta for mye plass. Har hørt endel negativt om mini  keg systemet (5 liters "Partyfat") men fant ut at flere amerikanske nettsider selger såkalte Tap-A-Draft systemer. Er en 6 liters PET laske som kobles til en tappeanordning som bruker 2 x 8 grams co2 patroner.

Har noen prøvd dette systemet? Synspunkter? Virker lettere å vaske. PET er ikke helt luftett men burde holde hvis man drikker det opp iløpet av en måned eller to.

Denne nettsiden sender til norge:
https://morebeer.com/view_product/18291
 
De så interesant ut, men ville nok konvertert det til å bruke SodaStream patoner, har idag en PartyPig som er konverter (tungvindt å bestille nye poser fra USA) men den tar plass i kjøleskapet. Partyfatene bruker jeg ikke noe, for lavt trykk og de lekker og ruster ?

Men er ikke PET tett, er ikke brus på PET og de lekker vel ikke noe ?
 
staldor skrev:
Har sodastream fra for (til kullsyrevann) så det hadde absolutt hvert en interessant konvertering. HVordan fikset du det?
http://www.partypig.com/overview.html
Jeg lagde nytt lokk, i det satte jeg 3/16 John Guest koblinger slik at tappeslangen med partytap gikk i bunne og gas in i den andre.
Kjøper jeg nytt vil jeg kanskje holde det orginalt og bruke den lite, med bag vil den da få høy WAF tror jeg.
Den må ihvertfall sees før jeg vet noe om ombygging.
 
Jeg vurderte dette systemet før jeg endte opp på 5 liters partyfat. Det er nok enklere å vaske enn partyfatene, men du har betydelig dårligere utvalg i utstyr til det.

Jeg har ikke hatt problemer med partyfatene, med unntak av den gangen vi tappet på et fat som hadde et bittelite hull etter hardhendt håndtering... Har ikke vært plaget med rust, korkene er potte tette og man kan lagre på dem hvor lenge man vil. Rengjøringa, mer spesifitk å tørke dem, er imidlertid litt plundrete.
 
gustavf skrev:
Jeg vurderte dette systemet før jeg endte opp på 5 liters partyfat. Det er nok enklere å vaske enn partyfatene, men du har betydelig dårligere utvalg i utstyr til det.

Jeg har ikke hatt problemer med partyfatene, med unntak av den gangen vi tappet på et fat som hadde et bittelite hull etter hardhendt håndtering... Har ikke vært plaget med rust, korkene er potte tette og man kan lagre på dem hvor lenge man vil. Rengjøringa, mer spesifitk å tørke dem, er imidlertid litt plundrete.

Hvordan er det med lagringen av fatene i perioden du tapper av dem? Kan man ha dem liggende i kjøleskapet og samtidig tappe, eller er de nødt til å stå? Har du forresten noen mål på dem? Diameter og høyde og slik.
 
Peter T skrev:
Hvordan er det med lagringen av fatene i perioden du tapper av dem? Kan man ha dem liggende i kjøleskapet og samtidig tappe, eller er de nødt til å stå? Har du forresten noen mål på dem? Diameter og høyde og slik.

Partyfatene er 25 cm høy og 18 cm i diameter. Med en tappeinnretning på toppen vokser høyden enda litt mer, men noen av dem lar deg ta av gasspatronen når den ikke er i bruk. Om de kan ligge i kjøleskapet kommer nok mest an på tappeinretningen du skaffer deg. Skulle anta at det går greit med de fleste, men jeg garanterer ikke noe. De må jo tåle trykk uten å lekke, så det burde jo ikke komme ut noe flytende heller.

Tap-A-Draft er jo laget for å ligge, så de passer nok bedre inn i ei smalere kjøleskaphylle.
 
Tips i forhold til minikeg: når man likevel skal ha dem og er innom Tyskland, så kan du få kjøpt dem der til samme pris som hos bryggevarebutikker, bare da med øl oppi! ;D

Om Tap-a-draft: jeg ser at utstyret er laget for flasker med et Ø på 38 mm. Finnes det noen andre plastbeholdere her til lands som har slik størrelse på lokket, men som evt er litt mindre enn 6 liter? Det kan jo tenkes å bruke systemet med flasker av andre fasong.
 
Eduard skrev:
Om Tap-a-draft: jeg ser at utstyret er laget for flasker med et Ø på 38 mm. Finnes det noen andre plastbeholdere her til lands som har slik størrelse på lokket, men som evt er litt mindre enn 6 liter? Det kan jo tenkes å bruke systemet med flasker av andre fasong.

Jeg tror disse lokkene er standardisert, så dersom du finner ei juiceflaske eller noe slikt med rett diameter, så er det gode muligheter for at det passer.
 
Bestilte 10 sep, mailet dem igår og etterlyste pakken, fikk til svar at de akkurat hadde fått alt og skulle sende snarest, standarsvar alle butikker bruker når noen er glemt, men fikk nå mail om at den var sendt, vet ikke hvor lenge det er igjen nå å vente.
 
Måtte kjøpe 5 murerer for å prøve, har ikke hjemmebrygg. Litt komlete å tappe hvis glasse er små og du ikke vil ha lang ølstråle.
Ganske perfekt for å ha i kjøleskap.
Så får vi ikke se mer før neste hjemmebrygg er ferdi.
 

Vedlegg

  • P1000977red.jpg
    902,4 KB · Sett: 884
Det blir spennende å høre om dine erfaringer!

Hvor endte du med å bestille dem og hvor mye kom det på til slutt ? Så forresten Culina, storkjøkkenkjede, i torggata 33 selger 10 pack og kartonger med 360 i både co2 og lystgass patroner (dvs. for krem..). Glemte å sjekke prisen men tror det er billig der.
 
MoreBeer

ITEM # DESCRIPTION ORDER SHIP PRICE TOTAL
KEG920 Tap-A-Draft Homebrew Setup 1 1 69.9500 69.95
KEG940 Tap-A-Draft Insulated Bag 1 1 59.9500 59.95
Product Total 129.90
Freight Charge 46.75
Sales Tax 0.00
Invoice Total 176.65

100 Norske, 200 spart på sen levering  :)

Co2 patroner er noe dyrt herk  :( så det er greit å finne billige. Men lystgass på patroner har jeg aldri hørt om, du blander ikke nitrogen N2 og lystgass Nox ?
 
Hm.. jeg fikk veldig høy porto (90 usd) da jeg valgte det Tap-A-Draft settet.

Ja det er vel n2. Jeg mener å ha hørt at gassen man bruker i kremflasker er det samme som lystgass, men jeg kan ta feil her. Det skal i hvert fall være samme gass som man bruker for å få mindre bobler og derav mer kremaktig skum (slik som i Guiness osv). Ser at prisen hos clas ohlson har gått opp til 99 kr for 10 pack CO2 8 gram patroner.
 
Husker ikke dette med frakten og valget, men det går fort når de først sender, 1 uke, men så kommer 107 i fortollings gebyr til posten og 100 og noe i moms, et merkelig tall jeg glemte å skjekke opp eller kanskje ikke, det er jo ikke moms på frakten så da stemmer det tilslutt.

Kremspruta mi er merket med n2 og ikke NOx selv om det ikke skader.

Edit:
Har kun brukt Co2 på den kremsprutern
 
Man bruker N2O til krem siden CO2 kan få kremen til å sprekke å ikke holder seg så godt.
Har selv kun erfaring med bruk av N2O.
Er vel neppe NOx siden det er beregnet til bruk i mat.

http://www.bestwhip.com/large-16-gram-N%32O-chargers/box-of-5-16gm-N%32O-chargers
 
Chriselv skrev:
Lystgass og N2O er det samme  ;)

edit: Men Guinness bruker vel N2

Og i NOx kan du sette inn hva du vil istedenfor x´n  :)
Vi skal ihvertfall vere glad nitrogen ikke oksyderer, da hadde det ikke vert mye oksygen her på jorda.  :amen:
 
Tilbake
Topp