Tappe på fat for første gang i kveld, har noen få spørsmål

Jeg skal til og fate ølet i kveld, så har jeg hørt at man skal sette litt trykk på fatet for og presse ut oksygenen som ligger over ølet. Stemmer det?

Hvor mye trykk skal jeg sette på barometeret når dette skal gjøres og skal gasstrykket være på når jeg presser ut oksygenet av fatet?



IK
 
Sett det på trykket du skal karbonere med og slipp ut litt gass i noen sekunder gjennom sikkerhetsventilen.
 
Jeg fyller opp til karboneringstrykket, stenger krana og slipper ut gjennom sikkerhetsventilen. Dette gjentar jeg to ganger og så tar jeg av lokket og slipper slangen fra dunken helt ned i bunnen av fatet.

Når jeg har fylt opp til det bare er headspace igjen setter jeg på lokket, setter på trykket og gjentar prosedyren over for å få bort all oksygen i headspacen.
 
Det holder fint med å fylle med en halv bar 2-3 ganger for deretter å slippe det ut igjen med sikkerhetsventilen.
Men det som jeg har funnet viktig er å fylle bra med trykk på etter at du har gjort dette. Jeg fyller på 3,5 bar for at lokket og pakninger skal tette skikkelig. Deretter lar du fatet stå et døgn eller så før du setter på det trykket du skal karbonere med hvis du ikke bruker sukkerlake.
 
Rune Alm skrev:
Det holder fint med å fylle med en halv bar 2-3 ganger for deretter å slippe det ut igjen med sikkerhetsventilen.
Men det som jeg har funnet viktig er å fylle bra med trykk på etter at du har gjort dette. Jeg fyller på 3,5 bar for at lokket og pakninger skal tette skikkelig. Deretter lar du fatet stå et døgn eller så før du setter på det trykket du skal karbonere med hvis du ikke bruker sukkerlake.

når man skal presse ut oksygenen gjør det noe om trykket er på når man gjør det? som f.eks en 1/2 bars trykk? For så  deretter sette på det trykket jeg ønsker og karbonere det på og sette det i kjøleskapet med trykket på til det er karbonert?

IK
 
Må jo nesten ha trykk på om du skal presse ut noe.....

Ellers kan du bruke søkerfunksjonen her, så finner du nok svar på det du måtte lure på.
 
ingeborgkarioline skrev:
Rune Alm skrev:
Det holder fint med å fylle med en halv bar 2-3 ganger for deretter å slippe det ut igjen med sikkerhetsventilen.
Men det som jeg har funnet viktig er å fylle bra med trykk på etter at du har gjort dette. Jeg fyller på 3,5 bar for at lokket og pakninger skal tette skikkelig. Deretter lar du fatet stå et døgn eller så før du setter på det trykket du skal karbonere med hvis du ikke bruker sukkerlake.
når man skal presse ut oksygenen gjør det noe om trykket er på når man gjør det? som f.eks en 1/2 bars trykk? For så  deretter sette på det trykket jeg ønsker og karbonere det på og sette det i kjøleskapet med trykket på til det er karbonert?
IK

Nei, det gjør ingenting at trykket står på når du slipper ut o2 av fatet.
Jeg setter fatet direkte på det trykket jeg skal karbonere på, og drar en 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, da flushes oksygenet ut.
 
Jeg brukte hanefett før, det funker som knall.
Nå gir jeg pakningen noen dusj med starsan før jeg setter lokket på, det hjelper også til å holde det tett.
 
Et annet triks for å minimere kontakten mot oksygen er å slippe en "dash" CO2 i fatet før en tapper ølet i.
CO2 er tyngre enn luft og vil dermed i stor grad bli liggende i fatet.
 
Tilbake
Topp